Persondata politik
112

Røg i kabinen: SAS-flytype er et problembarn

De seneste år har der været flere episoder med røg i kabinen på den type fly, der i nat måtte nødlande i USA - SAS har også tidligere haft røg i kabinen i samme flytype

« Forrige
Næste »

Seneste i 112

Lokalavisen.dk – 112
Nyheder
Gå aldrig glip af de seneste nyheder.

Mest læste i 112

Få EKSTRA overblik

 

TIP OS: Har du oplevet røg i kabinen på Airbus A330? Send os en mail eller SMS/MMS til 1224 (alm. takst)

Det er langt fra første gang, at flypassagerer oplever, at røgudvikling udløser en nødlanding med en Airbus A330. Netop denne flytype måtte i nat nødlande i Bangor-lufthavnen i Maine, USA, da der opstod røg i kabinen.

SENESTE: Røgramt fly tidligst hjem fredag

Samme lufthavn - og med samme flytype - måtte SAS nødlande i, da der i juni 2009 udviklede sig røg i kabinen. Også dengang var flyet på vej fra Newark til København, da der blev konstateret synlig røg i kabinen efter 50 minutter i luften.

Pressechefen hos SAS kunne torsdag eftermiddag ikke fortælle, om de to nødlandinger er sket med nøjagtig det samme fly - eller to forskellige af flytypen A330.

Men ifølge databasen The Aviation Herald var det to forskellige fly:

I 2009 flyet med kendetegnet LN-RKH og i nat flyet med kendetegnet SE-REF.

15 kom til skade
Så sent som i april i år blev flere end 300 passagerer og besætningsmedlemmer evakueret - og mindst 15 kom til skade - da kabinen i et Virgin Atlantic-fly blev fyldt med røg.

Igen var det en Airbus A330, der netop var lettet fra Londons Gatwich-lufthavn. Efter blot nogle få minutter i luften fyldte røg kabinen, og der udbrød panik blandt både passagerne og personalet.

DRAMATISK: Der udbrød panik

Og flytypen er tilsyneladende forfulgt af problemer med røg i kabinen. En søgning på nettet afslører endnu således flere episoder med samme mønster: A330 får røg i kabinen og må nødlande.

Det var i øvrigt også en A330, som i juni 2009 styrtede i havet på vej fra Brasilien til Paris. Flyet kom fra Air France.

Turbulens og problemer med flyets måleudstyr er tidligere blev nævnt som en mulig årsag til styrtet. Og danske Christiane Zeuthen var en af de i alt 228 dødsofre.

SAS har fire A330-300 - læs alt om flyet her.

Fakta om SAS-flyet (på engelsk)

Number of aircraft 4

Number of seats 264

Max. takeoff weight 233 tonnes

Max. load 44 tonnes

Length 63.7 m

Wingspan 60.3 m

Cruising speed 875 km/h545mph

Range 10,100 km

Fuel consumption 0.033 l/seat km

Engine RR trent 772B

Kilde: Sasgroup.net

Seneste nyt

Mest læste

Hent flere

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Nyhedsredaktør lige nu: Linette K. Jespersen Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik