Krig & katastrofer 20 min. siden
Mange danskere i jordskælvsramte Nepal
Samfund 41 min. siden
Svenske betjente hyldet i New York: Nu mødes de med politichefen
Krig & katastrofer 59 min. siden
80 bjergbestigere frygtes omkommet i laviner på Mount Everest
Krig & katastrofer 1 time siden
Al-Qaeda dræber 60 soldater i syrisk by
Samfund 1 time siden
TV: Hotte modeller krammer med kæmpe-bjørn
Samfund 2 timer siden
TV: Japaner angriber premierminister med radioaktivt sand
Samfund 2 timer siden
TV: Ni mistænkte al-Qaeda-terrorister anholdt
Samfund 3 timer siden
Den sociale brevkasse: Mit bosted fratager mig muligheden for at komme ud
TV Nyheder 3 timer siden
TV: Hendes mave er enorm - og hun ELSKER den
Krig & katastrofer 5 timer siden
Kraftigt jordskælv: Bygninger styrtet sammen
Samfund 6 timer siden
Chef for Fogs mæglerforening: Nu flokkes de som gribbe
Dansk politik 7 timer siden
Facebook får en central rolle i valgkampen
Samfund 7 timer siden
Lava-alarm: Magmalager er en tikkende bombe
Samfund 7 timer siden
Arbejdsgivere afviser stressproblem på fejlagtigt grundlag
Samfund 8 timer siden
Pepsi fjerner omstridt sødemiddel
Politik 8 timer siden
Lidegaard om fred i Syrien: Svært at forestille sig
Lederen 8 timer siden
EU’s skibbrud
Krig & katastrofer 15 timer siden
Kvindelig pakistansk aktivist dræbt efter seminar
Samfund 16 timer siden
Russisk motorcykelbande får forbud mod at krydse Polen
Krig & katastrofer 16 timer siden
FN hilser EU's øgede indsats i Middelhavet velkommen
112

Gad ikke høre på angste flypassagerer

Bange passagerer så, at to fly stødte sammen i Barcelonas lufthavn. Men ingen gad høre på dem, og begge fly lettede med skader og fløj til Ibiza og New York

Adskillige passagerer på et Ryanair fly så, at højre vingespids på flyet ramte halen på et American Airlines fly i Barcelonas lufthavn, da flyene kørte mod startbanen.

Flere af passagererne rejste sig fra deres sæder og slog alarm til kabinebesætningen. Men elendig kommunikation mellem stewardesserne og kaptajnen på Ryanairs Boeing 737-800 gjorde, at advarslen blev ignoreret af piloterne, der mente, at flyene ikke havde rørt hinanden.

Først lettede American Airlines Boeing 767-300 med et skadet haleparti mod New York, og to minutter efter gik Ryanairs fly i luften mod Ibiza med en 'kvæstet' vinge.

Undervejs forsøgte Ryanair passagererne igen, at overbevise besætningen om, at de to fly var stødt sammen, men end ikke advarslen fra en flyvemekaniker, der var passager, blev hørt.

Landede med bulede fly
Ryanair fløj endda retur fra Ibiza til Barcelona med det bulede fly, før skaderne blev opdaget ved den rutinemæssige udvendige inspektion af flyet.

Ryanair advarede nu American Airlines, som landede i New York, hvor skaderne på halepartiets højderor endelig blev opdaget.

Sammenstødet skete den 14. april sidste år ved 8.30-tiden, da flyene skulle starte efter hinanden på startbane 25L i Barcelona.

Episoden er nu undersøgt af den spanske havarikommission, der konkluderer, at piloterne på Ryanair flyet fejlbedømte afstanden til American Airlines flyet, da Ryanair kørte bag om det.

Læs hele den spanske havarikommissions undersøgelse her (fra side 222 i pdf-filen)

Desuden var kommunikationen mellem kabinebesætningen og cockpittet højst mangelfuld, så begge fly gik i luften mod deres destinationer uden at skaderne på flyene blev undersøgt.

414 mennesker ombord på de to fly
Trods skaderne kom begge fly sikkert frem. Skaderne på Ryanairs højre vingespids og American Airlines højderor i halepartiet betegnes som 'mindre'.

Der var 169 passagerer og seks besætningsmedlemmer på Ryanair-flyet og 225 passagerer og 14 besætningsmedlemmer på American Airlines flyet.

- Adskillige passagerer så kollisionen og rapporterede det til kabinebesætningen, der orienterede cockpittet så ineffektivt, at piloterne ignorerede informationen i den tro, at kun én passager havde rapporteret kollisionen, skriver den spanske havarikommission.

Piloterne mente også, at de visuelt havde kontrolleret, at de to fly passerede hinanden uden problemer, selvom de var klar over, at flyene var tæt på hinanden.

Hverken besætning eller passagerer på American Airlines flyet bemærkede, at det blev ramt.

Undskyldende stewardesse
Det fremgår, at stewardessen var meget ydmyg og undskyldende, da hun 'forstyrrede' piloterne. Hun ringede kun én gang med klokken til cockpittet i stedet for tre gange, som det kræves, når sikkerheden står på spil:

- Undskyld jeg forstyrrer jer. Jeg ved, jeg ikke bør gøre det, sagde stewardessen i telefonen til cockpittet. Hun gav oplysningen om den formodede kollision 'blot til orientering'.

Kaptajnen på Ryanair-flyet har forklaret havarikommissionen, at hun ville have handlet anderledes, hvis hun havde været klar over, at det var adskillige passagerer, der havde set sammenstødet og ikke blot én.

Under flyvningen til Ibiza henvendte adskillige passagerer sig igen til kabinebesætningen med deres bekymringer om sammenstødet. Men stewardesserne sagde intet til piloterne.

Den spanske havarikommission anbefaler, at Ryanair strammer op på procedurerne for kommunikation mellen kabine og cockpit.

Lokalavisen.dk – 112
Nyheder
Gå aldrig glip af de seneste nyheder.

Få EKSTRA overblik

Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen
Ledende digital redaktør:Anders Refnov
EKSTRA-redaktør:Lisbeth Langwadt
Nyhedsredaktør lige nu:Mikkel Selin
Udgiver:JP/Politikens Hus A/S
Alt på ekstrabladet.dk