Politik 5 min. siden
Trump inviterer Bills elskerinde med til debat mod Hillary
Samfund 21 min. siden
Uber vil lade chauffører melde sig til Skat med en knap
Samfund 22 min. siden
Elefantbestanden er reduceret med 111.000 på ti år
Dansk politik 49 min. siden
Politikerleden har ikke været større i 25 år
Krig & katastrofer 1 time siden
To millioner uden vand: 'Krigen i Syrien er FN's skræk-eksempel'
Dansk politik 1 time siden
S-borgmestre vil afblæse udflytning af statslige job
Dansk politik 2 timer siden
Sendt ud i mørket: Tæsk til Blå Bjarne
Samfund 2 timer siden
Udtalelse skabte stor debat og forargelse: Nu siger Haarder undskyld
Krig & katastrofer 4 timer siden
Krisemøde i FN lige nu: Rusland beskyldes for krigsforbrydelser
Samfund 4 timer siden
Schweizerne giver politiet lov til at aflytte telefoner
Samfund 4 timer siden
GN sælger datterselskab fra i milliardhandel
Dansk politik 5 timer siden
S-formand om kontanthjælpsloft: - Lur mig, om ikke Lizette får ret
Samfund 6 timer siden
Forening vil erstatte medicin med knus og musik
Samfund 7 timer siden
Fantastisk øjeblik: Ægtepar igennem 62 år, der blev tvunget fra hinanden, er nu endelig sammen igen
Dansk politik 7 timer siden
Kommentator: Lykketoft var en stærk finansminister
Krig & katastrofer 8 timer siden
Oprørere i Aleppo afviser Rusland som fredsmægler
Dansk politik 9 timer siden
Engell: Sådan husker jeg Arne Melchior
Videnskab & teknik 9 timer siden
VIDEO: Se manden, der levede som en ged
Dansk politik 9 timer siden
Mette Frederiksen: Vi siger farvel til en af de store
Politik 9 timer siden
Ny bog: May svigtede Cameron op til Brexit-afstemning
112

Gad ikke høre på angste flypassagerer

Bange passagerer så, at to fly stødte sammen i Barcelonas lufthavn. Men ingen gad høre på dem, og begge fly lettede med skader og fløj til Ibiza og New York

Adskillige passagerer på et Ryanair fly så, at højre vingespids på flyet ramte halen på et American Airlines fly i Barcelonas lufthavn, da flyene kørte mod startbanen.

Flere af passagererne rejste sig fra deres sæder og slog alarm til kabinebesætningen. Men elendig kommunikation mellem stewardesserne og kaptajnen på Ryanairs Boeing 737-800 gjorde, at advarslen blev ignoreret af piloterne, der mente, at flyene ikke havde rørt hinanden.

Først lettede American Airlines Boeing 767-300 med et skadet haleparti mod New York, og to minutter efter gik Ryanairs fly i luften mod Ibiza med en 'kvæstet' vinge.

Undervejs forsøgte Ryanair passagererne igen, at overbevise besætningen om, at de to fly var stødt sammen, men end ikke advarslen fra en flyvemekaniker, der var passager, blev hørt.

Landede med bulede fly
Ryanair fløj endda retur fra Ibiza til Barcelona med det bulede fly, før skaderne blev opdaget ved den rutinemæssige udvendige inspektion af flyet.

Ryanair advarede nu American Airlines, som landede i New York, hvor skaderne på halepartiets højderor endelig blev opdaget.

Sammenstødet skete den 14. april sidste år ved 8.30-tiden, da flyene skulle starte efter hinanden på startbane 25L i Barcelona.

Episoden er nu undersøgt af den spanske havarikommission, der konkluderer, at piloterne på Ryanair flyet fejlbedømte afstanden til American Airlines flyet, da Ryanair kørte bag om det.

Læs hele den spanske havarikommissions undersøgelse her (fra side 222 i pdf-filen)

Desuden var kommunikationen mellem kabinebesætningen og cockpittet højst mangelfuld, så begge fly gik i luften mod deres destinationer uden at skaderne på flyene blev undersøgt.

414 mennesker ombord på de to fly
Trods skaderne kom begge fly sikkert frem. Skaderne på Ryanairs højre vingespids og American Airlines højderor i halepartiet betegnes som 'mindre'.

Der var 169 passagerer og seks besætningsmedlemmer på Ryanair-flyet og 225 passagerer og 14 besætningsmedlemmer på American Airlines flyet.

- Adskillige passagerer så kollisionen og rapporterede det til kabinebesætningen, der orienterede cockpittet så ineffektivt, at piloterne ignorerede informationen i den tro, at kun én passager havde rapporteret kollisionen, skriver den spanske havarikommission.

Piloterne mente også, at de visuelt havde kontrolleret, at de to fly passerede hinanden uden problemer, selvom de var klar over, at flyene var tæt på hinanden.

Hverken besætning eller passagerer på American Airlines flyet bemærkede, at det blev ramt.

Undskyldende stewardesse
Det fremgår, at stewardessen var meget ydmyg og undskyldende, da hun 'forstyrrede' piloterne. Hun ringede kun én gang med klokken til cockpittet i stedet for tre gange, som det kræves, når sikkerheden står på spil:

- Undskyld jeg forstyrrer jer. Jeg ved, jeg ikke bør gøre det, sagde stewardessen i telefonen til cockpittet. Hun gav oplysningen om den formodede kollision 'blot til orientering'.

Kaptajnen på Ryanair-flyet har forklaret havarikommissionen, at hun ville have handlet anderledes, hvis hun havde været klar over, at det var adskillige passagerer, der havde set sammenstødet og ikke blot én.

Under flyvningen til Ibiza henvendte adskillige passagerer sig igen til kabinebesætningen med deres bekymringer om sammenstødet. Men stewardesserne sagde intet til piloterne.

Den spanske havarikommission anbefaler, at Ryanair strammer op på procedurerne for kommunikation mellen kabine og cockpit.

Følg Ekstra Bladet

- så giver vi dig noget at tale om

Følg Ekstra Bladet
Lokalavisen.dk – 112
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Kim Vangkilde
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen