Persondata politik

Gad ikke høre på angste flypassagerer

Bange passagerer så, at to fly stødte sammen i Barcelonas lufthavn. Men ingen gad høre på dem, og begge fly lettede med skader og fløj til Ibiza og New York

1 af 1
Lokalavisen.dk – 112
Nyheder
Gå aldrig glip af de seneste nyheder.
 

Adskillige passagerer på et Ryanair fly så, at højre vingespids på flyet ramte halen på et American Airlines fly i Barcelonas lufthavn, da flyene kørte mod startbanen.

Flere af passagererne rejste sig fra deres sæder og slog alarm til kabinebesætningen. Men elendig kommunikation mellem stewardesserne og kaptajnen på Ryanairs Boeing 737-800 gjorde, at advarslen blev ignoreret af piloterne, der mente, at flyene ikke havde rørt hinanden.

Først lettede American Airlines Boeing 767-300 med et skadet haleparti mod New York, og to minutter efter gik Ryanairs fly i luften mod Ibiza med en 'kvæstet' vinge.

Undervejs forsøgte Ryanair passagererne igen, at overbevise besætningen om, at de to fly var stødt sammen, men end ikke advarslen fra en flyvemekaniker, der var passager, blev hørt.

Landede med bulede fly
Ryanair fløj endda retur fra Ibiza til Barcelona med det bulede fly, før skaderne blev opdaget ved den rutinemæssige udvendige inspektion af flyet.

Ryanair advarede nu American Airlines, som landede i New York, hvor skaderne på halepartiets højderor endelig blev opdaget.

Sammenstødet skete den 14. april sidste år ved 8.30-tiden, da flyene skulle starte efter hinanden på startbane 25L i Barcelona.

Episoden er nu undersøgt af den spanske havarikommission, der konkluderer, at piloterne på Ryanair flyet fejlbedømte afstanden til American Airlines flyet, da Ryanair kørte bag om det.

Læs hele den spanske havarikommissions undersøgelse her (fra side 222 i pdf-filen)

Desuden var kommunikationen mellem kabinebesætningen og cockpittet højst mangelfuld, så begge fly gik i luften mod deres destinationer uden at skaderne på flyene blev undersøgt.

414 mennesker ombord på de to fly
Trods skaderne kom begge fly sikkert frem. Skaderne på Ryanairs højre vingespids og American Airlines højderor i halepartiet betegnes som 'mindre'.

Der var 169 passagerer og seks besætningsmedlemmer på Ryanair-flyet og 225 passagerer og 14 besætningsmedlemmer på American Airlines flyet.

- Adskillige passagerer så kollisionen og rapporterede det til kabinebesætningen, der orienterede cockpittet så ineffektivt, at piloterne ignorerede informationen i den tro, at kun én passager havde rapporteret kollisionen, skriver den spanske havarikommission.

Piloterne mente også, at de visuelt havde kontrolleret, at de to fly passerede hinanden uden problemer, selvom de var klar over, at flyene var tæt på hinanden.

Hverken besætning eller passagerer på American Airlines flyet bemærkede, at det blev ramt.

Undskyldende stewardesse
Det fremgår, at stewardessen var meget ydmyg og undskyldende, da hun 'forstyrrede' piloterne. Hun ringede kun én gang med klokken til cockpittet i stedet for tre gange, som det kræves, når sikkerheden står på spil:

- Undskyld jeg forstyrrer jer. Jeg ved, jeg ikke bør gøre det, sagde stewardessen i telefonen til cockpittet. Hun gav oplysningen om den formodede kollision 'blot til orientering'.

Kaptajnen på Ryanair-flyet har forklaret havarikommissionen, at hun ville have handlet anderledes, hvis hun havde været klar over, at det var adskillige passagerer, der havde set sammenstødet og ikke blot én.

Under flyvningen til Ibiza henvendte adskillige passagerer sig igen til kabinebesætningen med deres bekymringer om sammenstødet. Men stewardesserne sagde intet til piloterne.

Den spanske havarikommission anbefaler, at Ryanair strammer op på procedurerne for kommunikation mellen kabine og cockpit.

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Nyhedsredaktør lige nu: Mette Fleckner Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik