112

Ombygget bil brød i brand på Oslo-båden

Det var en Nissan Qashqai, der var bygget om til el, som brød i brand på Oslo-færgen

  • Det var en ombygget Nissan Qashqai, der brød i brand på Oslo-båden. Firmaet Afuture har bygget bilen om til el.(Foto: Kristian Linnemann)
« Forrige
Det var en ombygget Nissan Qashqai, der brød i brand på Oslo-båden. Firmaet Afuture har bygget bilen om til el.(Foto: Kristian Linnemann)
1 af 3
Næste »

112 seneste

Hent flere
Lokalavisen.dk – 112
Nyheder
Gå aldrig glip af de seneste nyheder.

Få EKSTRA overblik

Hent flere
 

El-bilen, der brød i brand på bildækket på Oslo-færgen 'Pearl of Scandinavia' var en ombygget bil fra Nissan.

Bilen var en Nissan Qashqai, der var bygget om til el af en privatmand i Holland.

Men firmaet Afuture, der selv i år har haft to ombyggede Nissan Qashqai på en 41.000 kilometer lang tur verden rundt 'Electric World Tour expedition in 2010', hjalp hollænderen med at forsøge at sælge bilen i Norge.

- Nissan har ikke noget at gøre med, at bilen er bygget om til en el-bil, oplyser Nissan i Danmark. Nissan har kun én el-bil i produktion og den sælges for tiden kun i USA, oplyser Nissan.

Firmaet 'A future ev' er eksperter i at ombygge benzin og dieselbiler til el-drift. Nissan Qashgai er særligt velegnet, fordi bilen er høj og der er god plads til batterier.

Forretningsudvikler Søren Ekelund fra 'A future ev' oplyser til ekstrabladet.dk, at han selv kørte bilen, og han var ombord på færgen, da branden brød ud.

- Bilen er et privat ombygningsprojekt, som vi hjælper med at få godkendt. Det er godt håndværk, og der var ingen fejl på bilen. Men ilden er formentligt opstået, fordi der skete en kortslutning i ladestikket, siger Søren Ekelund til ekstrabladet.dk.

Uautoriseret stik
Han havde været i Norge med el-bilen i forsøget på at få den solgt til en kunde, men det lykkedes ikke.

- Jeg påtager mig personligt ansvaret for det, der er sket. Der blev brugt et uautoriseret stik til at lade bilen fra færgens strømforsyning og derfor skete der sandsynligvis en kortslutning, men det må teknikerne afgøre, siger Søren Ekelund.

Da branden brød ud, tænkte Søren Ekelund på, om branden kunne være startet i Nissan-bilen:

- Men det var først, da jeg fik talt med teknikere, at jeg blev klar over det, siger han.

Politiets teknikere har slået fast, at branden på færgen startede i Nissan-bilen, som stod til opladning på bildækket.

- Der var ingen 'unoder' i bilen, da jeg kørte rundt i Norge, siger Søren Ekelund. Han oplyser, at når først der udbryder brand i en el-bil, så brænder batterierne voldsomt.

- Der er faktisk ret mange el-biler med Oslo-færgen, siger han.

Brand i batteri umulig at slukke
I en artikel i fagbladet 'Brandvæsen', der netop er udkommet, fremgår det, at brande i selve batteriet i en el-bil er umulig at slukke.

- Det, der nærer branden, kommer indefra, så det hjælper ikke at lukke for iltforsyningen. Der er ikke andet at gøre end at lade ilden brænde ud. Det bør til gengæld ske under kontrollerede forhold, hvor det brændende batteri køles ned med vand, så man forhindrer - eller i det mindste forsinker - ilden i at brede sig, siger ingeniør Kjeld Nørregaard fra Teknologisk Institut i Århus til 'Brandvæsen'.

Batterier i elbiler er hermetisk forsejlede, da elektrolytten i batteriet ellers vil fordampe.

Det var færgens sprinkleranlæg, der fik bugt med flammerne på bildækket.

På firmaet A FUTURE EV´s hjemmeside oplyses det, at firmaet leverede jorden-rundt turens to Nissan Qashqai ombygget til eldrift.

'Qashqai Electric er den mest flexible og komfortable elbil på markedet, med plads til fem voksne, 100% eldrift, og en topfart på 130 km i timen. Bilerne markedsføres med en rækkevidde på 200 km ved 80 km i timen, op til 300 km ved langsom bykørsel og 130 km ved hurtig kørsel på motorvej,' skriver A FUTURE EV.

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Følg @pomaEB Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Følg @langwadt Nyhedsredaktør lige nu:Jakob Hansen Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik