Krig & katastrofer 11 min. siden
13 personer dræbt: Helikopter-type tidligere ramt af ulykker
Dansk politik 1 time siden
Politikere: Vi ved godt, danskere rammes
Erhvervsnyheder 1 time siden
Mærsk-aktie når toppen af C20-indekset i april
Politik 1 time siden
Færøerne siger ja til borgerlige homovielser
Samfund 1 time siden
Byggesjusk? Højhus taber hele ydermuren
Samfund 1 time siden
Prince fik skåret munden op - af knust flaske
Erhvervsnyheder 2 timer siden
Butikskæde i vild vækst: Derfor er den en succes
TV Nyheder 2 timer siden
Luftede hund på Christiania og endte på skadestuen: Politiet slog på alt og alle
Samfund 2 timer siden
14-årig donerer sit hår til kræftsyge: 'Der er en, der bliver rigtig glad'
Dansk politik 2 timer siden
Tusindvis af danskere tvinges på integrationsydelse
Samfund 3 timer siden
Danskerne skal vente længere på post
Samfund 3 timer siden
De unges tid på Facebook mindsker kriminaliteten
Samfund 4 timer siden
Her trøstespiser flest danske piger
Nyheder 5 timer siden
54 danske mænd bortvist fra flyfabrik på grund af druk
Videnskab & teknik 5 timer siden
Forskere: 10 minutters motion er nok
Dansk politik 6 timer siden
Kontrol med blyantspenge: Socialdemokrater stemte nej til ændringsforslag
Samfund 6 timer siden
Spar-købmænd får nye skilte: Velkommen i Torben, Pia eller Jens
Samfund 6 timer siden
Ungdomskriminaliteten falder for niende år i træk
Samfund 6 timer siden
Svenske svedpatienter kan få gratis behandling i Danmark
Samfund 6 timer siden
S: Tvang på bosteder er forkert - men kan være nødvendig
112

Ombygget bil brød i brand på Oslo-båden

Det var en Nissan Qashqai, der var bygget om til el, som brød i brand på Oslo-færgen

  • Det var en ombygget Nissan Qashqai, der brød i brand på Oslo-båden. Firmaet Afuture har bygget bilen om til el.(Foto: Kristian Linnemann)
Det var en ombygget Nissan Qashqai, der brød i brand på Oslo-båden. Firmaet Afuture har bygget bilen om til el.(Foto: Kristian Linnemann)
1/3
Næste »

El-bilen, der brød i brand på bildækket på Oslo-færgen 'Pearl of Scandinavia' var en ombygget bil fra Nissan.

Bilen var en Nissan Qashqai, der var bygget om til el af en privatmand i Holland.

Men firmaet Afuture, der selv i år har haft to ombyggede Nissan Qashqai på en 41.000 kilometer lang tur verden rundt 'Electric World Tour expedition in 2010', hjalp hollænderen med at forsøge at sælge bilen i Norge.

- Nissan har ikke noget at gøre med, at bilen er bygget om til en el-bil, oplyser Nissan i Danmark. Nissan har kun én el-bil i produktion og den sælges for tiden kun i USA, oplyser Nissan.

Firmaet 'A future ev' er eksperter i at ombygge benzin og dieselbiler til el-drift. Nissan Qashgai er særligt velegnet, fordi bilen er høj og der er god plads til batterier.

Forretningsudvikler Søren Ekelund fra 'A future ev' oplyser til ekstrabladet.dk, at han selv kørte bilen, og han var ombord på færgen, da branden brød ud.

- Bilen er et privat ombygningsprojekt, som vi hjælper med at få godkendt. Det er godt håndværk, og der var ingen fejl på bilen. Men ilden er formentligt opstået, fordi der skete en kortslutning i ladestikket, siger Søren Ekelund til ekstrabladet.dk.

Uautoriseret stik
Han havde været i Norge med el-bilen i forsøget på at få den solgt til en kunde, men det lykkedes ikke.

- Jeg påtager mig personligt ansvaret for det, der er sket. Der blev brugt et uautoriseret stik til at lade bilen fra færgens strømforsyning og derfor skete der sandsynligvis en kortslutning, men det må teknikerne afgøre, siger Søren Ekelund.

Da branden brød ud, tænkte Søren Ekelund på, om branden kunne være startet i Nissan-bilen:

- Men det var først, da jeg fik talt med teknikere, at jeg blev klar over det, siger han.

Politiets teknikere har slået fast, at branden på færgen startede i Nissan-bilen, som stod til opladning på bildækket.

- Der var ingen 'unoder' i bilen, da jeg kørte rundt i Norge, siger Søren Ekelund. Han oplyser, at når først der udbryder brand i en el-bil, så brænder batterierne voldsomt.

- Der er faktisk ret mange el-biler med Oslo-færgen, siger han.

Brand i batteri umulig at slukke
I en artikel i fagbladet 'Brandvæsen', der netop er udkommet, fremgår det, at brande i selve batteriet i en el-bil er umulig at slukke.

- Det, der nærer branden, kommer indefra, så det hjælper ikke at lukke for iltforsyningen. Der er ikke andet at gøre end at lade ilden brænde ud. Det bør til gengæld ske under kontrollerede forhold, hvor det brændende batteri køles ned med vand, så man forhindrer - eller i det mindste forsinker - ilden i at brede sig, siger ingeniør Kjeld Nørregaard fra Teknologisk Institut i Århus til 'Brandvæsen'.

Batterier i elbiler er hermetisk forsejlede, da elektrolytten i batteriet ellers vil fordampe.

Det var færgens sprinkleranlæg, der fik bugt med flammerne på bildækket.

På firmaet A FUTURE EV´s hjemmeside oplyses det, at firmaet leverede jorden-rundt turens to Nissan Qashqai ombygget til eldrift.

'Qashqai Electric er den mest flexible og komfortable elbil på markedet, med plads til fem voksne, 100% eldrift, og en topfart på 130 km i timen. Bilerne markedsføres med en rækkevidde på 200 km ved 80 km i timen, op til 300 km ved langsom bykørsel og 130 km ved hurtig kørsel på motorvej,' skriver A FUTURE EV.

Følg Ekstra Bladet

- så giver vi dig noget at tale om

Følg Ekstra Bladet
Lokalavisen.dk – 112
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Linette K. Jespersen
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen

Velkommen. Vi er rigtig glade for dit besøg!

Men vi er knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer.

Vores annoncer gør det muligt for os at tilbyde en stor del af vores indhold – helt gratis.
Hvis du tillader annoncer på ekstrabladet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

Er du EKSTRA-abonnent?

Oplever du problemer? Kontakt webmaster@eb.dk

Når du besøger ekstrabladet.dk tjekker vi, om du blokerer annoncer. Sådan gør vi.