Persondata politik

Fly fanget af S-togets køreledning

En knækket køreledning til S-toget virkede som en lasso, der viklede sig rundt om halen på et fly og tvang det til jorden

  • Der er plads til to i det ultralette fly OY-9309, men kun piloten var ombord, da det fløj under S-togets køreledninger og styrtede. (Foto: Mogens Wahl)
Der er plads til to i det ultralette fly OY-9309, men kun piloten var ombord, da det fløj under S-togets køreledninger og styrtede. (Foto: Mogens Wahl)
1 af 1
Lokalavisen.dk – 112
Nyheder
Gå aldrig glip af de seneste nyheder.
 

En 57-årig pilot slap uskadt fra et højst usædvanligt flystyrt ved Måløv Flyveplads nordvest for København. Det ultralette fly fløj under S-togets køreledning, der blev revet over og viklede sig rundt om flyets hale.

Flyet trak køreledningen efter sig i luften, men køreledningen virkede nærmest som en lasso, der brat stoppede flyet, som faldt ned i en kornmark ved siden af togskinnerne.

Piloten kunne kravle uskadt ud af sit smadrede fly, et ATEC Zephyr 2000, der blev bygget i 2006.

Det er Havarikommissionen, der er kommet med en foreløbig redegørelse om flystyrtet, som skete den 29. juni kl. 12.41.

Kastevinde på spil ?
Havarikommissionen er ikke færdig med undersøgelserne, så det er uvist hvorfor flyet fløj under køreledningen i kun 5,5 meters højde.

Men det blev muligvis bragt ud af kurs på grund af kastevinde, da det skulle lande på Måløv Flyveplads, der ligger lige op til togskinnerne.

Der er 1650 volt jævnstrøm i S-togets køreledning, oplyser Banedanmark. Højspændingen er livsfarlig, og man behøver end ikke at røre ledningen for at komme slemt til skade eller blive dræbt. Det er nok, hvis man kommer for tæt på køreledningen.

Dårlig sigtbarhed
Det ultralette fly OY-9309 var på en flyvning fra Odense til Måløv Flyveplads, og piloten havde tidligere på dagen fløjet det fra Flensburg til Odense. Efter Storebælt røg piloten ind i en koldfront over Sjælland, hvor der var dårlig sigt og lave skyer.

Se også: 57-årig mand overlever flystyrt

Han dykkede flyet først til cirka 300 meters flyvehøjde og senere til cirka 150 meter, som han holdt frem mod Måløv Flyveplads.

Cirka 900 meter før landingsbane 09 på flyvepladsen ændrede flyet pludselig flyveretning til venstre i en nordøstlig kurs og fløj ind under S-togets køreledninger.

Flyets hale fik fat i køreledningen til det nordlige spor, der knækkede og blev trukket efter flyet. Sideholderen på køreledningen sad fast på køreledningen, der blev trukket rundt om flyets hale, og flyet blev brat tvunget til jorden.

Der skete store skader på flyet, men piloten slap som sagt uskadt, formentlig fordi flyet faldt til jorden fra få meters højde.

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Nyhedsredaktør lige nu: Mette Fleckner Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik