Samfund 7 timer siden
Nannas søn døde i 2010: Nu spørger sygehus, hvordan han har det
Samfund 7 timer siden
Gak gak i tolden: Billig halskæde vurderet til en kvart million
Samfund 8 timer siden
Efter ÆGXIT: Her er den store æggeguide
Politik 9 timer siden
Løkke: Vi skal ikke sige "go to hell" til englænderne
Politik 9 timer siden
Partileder Corbyn taber tillidsafstemning i Labour
Politik 9 timer siden
OVERBLIK: Den omstridte 26-års-regel er fortid
Politik 9 timer siden
Britisk nejkonge til Danmark: Følg os ud af dødsdømt EU
Samfund 10 timer siden
Kontroversiel tv-vært dropper DR: Det skal han lave nu
Samfund 10 timer siden
Sværere at få udenlandsk ægtefælle til Danmark
Dansk politik 11 timer siden
Farvel og forgyldt: Så fede er fratrædelserne i Rigsrevisionen
Samfund 13 timer siden
Volkswagen indgår milliardforlig i USA efter dieselgate
Samfund 14 timer siden
Amerikanerne vil ikke sælge kanoner til Danmark
Politik 15 timer siden
Brexit: Formand forlanger afklaring
Samfund 16 timer siden
Røde Kors udgiver uheldig sikkerheds-plakat
Krig & katastrofer 16 timer siden
Amerikanske fly dræbte Talibanmedlemmer og gidsler
Samfund 16 timer siden
Forsvarschef kritiseres for at true med fyring
Dansk politik 17 timer siden
Minister skulle tage stilling til lufthavn: Her er hans svar
Samfund 17 timer siden
Landsret: Homovielser er ikke i strid med grundloven
Samfund 18 timer siden
Vejarbejde afbrudt: Skabte for meget kø
Dansk politik 18 timer siden
Socialdemokraterne vil seksdoble straffen for spredning af sex-billeder
112

Ekstra Bladet og læsere misbrugt af svindlere

Advarsel. En falsk artikel fra Ekstra Bladet om en iPhone-konkurrence er dukket op hos flere brugere. Men den har absolut intet med Ekstra Bladet at gøre

  • Den pågældende artikel, som man kan se på de efterfølgende billeder, har intet med Ekstra Bladet at gøre. (Foto: Linda Johansen)
Den pågældende artikel, som man kan se på de efterfølgende billeder, har intet med Ekstra Bladet at gøre. (Foto: Linda Johansen)
1/9
Næste »

Ved du noget om sagen? Har du tips om svindel? Så kontakt os på mail her

Få en af de eftertragtede iPhone 6S for kun fem kroner, står der i det, som ligner en artikel fra Ekstra Bladet.

Men tilbuddet er snyd og bedrag og har intet med Ekstra Bladet at gøre.

Se hele den falske artikel i billedgalleriet øverst.

Her fremgår det, at såfremt man skynder sig, kan man få fat i en ny iPhone 6S, hvis man bare betaler fem kroner. I den falske artikel er flere mennesker også citeret. Blandt andet en topchef i Apple og nogle af de ’heldige’ kunder, som fik en iPhone. Ingen af personerne eksisterer formentlig i virkeligheden.

Se også: Jan og Verner snydt på nettet: Regning blev 100-doblet

Derudover kan man nederst på den falske artikel se, det der ligner almindelige danskere kommentere tilbuddet. Ikke overraskende er alle kommentarerne utroligt positive i forhold til tilbuddet.

- Det er noget, vi ser med stor alvor på, og vi arbejder på at komme til bunds i sagen med henblik på straks at få det stoppet, siger Ekstra Bladets administrerende redaktør Ole Sloth.

Peter Kruse, som er partner i IT-sikkerhedsfirmaet CSIS, lægger vægt på, at man forsøger at overbevise brugerne ved at kopiere et medie.

- Her kan man jo sige, at man helt bevidst iscenesætter noget med det formål at få det til at fremstå mere troværdigt, siger han.

Linker til datingside

I artiklen er der derudover links til hjemmesiden Date2find, som her fremstilles som Apples ’betroede distributionspartner’.

Date2find slår sig op på at være en datingportal, men lokker blandt andet kunder ind med iPhone-konkurrencer, hvor det kun koster 5 kroner at deltage.

Men hvis man betaler femmeren, så accepterer man samtidig at betale 499 kroner yderligere, hvis ikke man opsiger sit medlemskab inden for tre dage. Se også: Læs om Verner Petersen og Jens Nielsen oplevelser med firmaet her.

Artiklen findes dog også i andre udgaver, hvor der i stedet linkes til noget, der hedder Happybetterlifestyle. Formentlig er der flere andre versioner, hvor der linkes til andre sider. En meget lignende artikel er også set i udlandet, hvor det her var CNN, som blev kopieret.

Som man kan se, minder den falske Ekstra Bladet-artikel i høj grad om ovenstående. (Screendump) Som man kan se, minder den falske Ekstra Bladet-artikel i høj grad om ovenstående. (Screendump)  

Man ved endnu ikke, hvem der står bag den falske artikel.

- Dem der har oprettet det her, har betalt penge for navnebeskyttelse, kan jeg se, siger Peter Kruse.

Følg Ekstra Bladet

- så giver vi dig noget at tale om

Følg Ekstra Bladet
Lokalavisen.dk – 112
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Emil Ingvorsen
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen