112

Fire dræbt på én aften: Sådan bliver de spøgelsesbilister

Spøgelsesbilister er ofte påvirket af alkohol, mens andre er påvirkede af medicin eller stoffer. Alderdomssvækkelse har også ofte en betydning, viser undersøgelse fra DTU

Se optagelser af politiets opklaringsarbejde og den efterfølgende oprydning på ulykkesstedet. (Video: Kenneth Meyer)
1/3
Næste »

Opdatering: Dele af denne artikel blev bragt den 11. oktober sidste år, efter to personer livet i forbindelse med en ulykke med en spøgelelsesbilst på E45 i Nordjylland. Ekstra Bladet har valgt at opdatere artiklen efter aftenens to ulykker.

To ulykker og fire dræbt på en aften.

Lørdag den 23. januar 2016 var en tragisk aften på de danske veje, hvor to spøgelsesbilister blev dræbt, mens den ene af dem tog et ældre ægtepar med i døden.

Omkring klokken 20 torpederede en 82-årig mand et andet køretøj på Holbækmotorvejen ved Roskilde. Den ældre spøgelsesbilist mistede livet, mens en far og hans barn i det andet køretøj overlevede kollisionen.

Blot tre timer senere var den gal igen. En 29-årig mand kørte i sin sølvgrå bil adskillige kilometer på Hillerød-motorvejen, inden han kørte ind i et ægtepar ved Værløse. Både spøgelsesbilisten og et ældre ægtepar på 77 år og 75 år mistede livet.

Få dødsulykker
Aftenens to ulykker kommer lidt mere end tre måneder efter, at 24-årige Kim Piyal kørte frontalt ind i den 45-årige familiefar Jesper Schlotfeldt på E45 ved Støvring syd for Aalborg. De mistede begge livet.

Det er heldigvis langt fra alle episoder med spøgelses-bilister, der ender i ulykker.

- Langt de fleste spøgelsesbilister når at komme af vejen, allerede inden politiet når frem, siger trafikdirektør Niels Tørsløv fra Vejdirektoratet til Ekstra Bladet.

Vejdirektoratet advarer gennem trafikradioen, når der kommer en melding om en spøgelsesbilist.

Om natten kan vagthavende hos Vejdirektoratet bryde direkte ind i DR for at advare trafikanterne og det skete også natten til søndag, hvor ulykken på E45 desværre ikke kunne afværges.

Mange er påvirkede eller svækkede
En stor del af spøgelsesbilisterne er påvirkede af spiritus, ofte med en høj promille, andre er påvirkede af medicin eller stoffer og endelig spiller alderdomssvækkelse hos ældre bilister en vigtig rolle, viser en undersøgelse af 100 sager med spøgelsesbilister fra DTU-Transport.

58 ud af de 100 spøgelsesbilister var i en tilstand, der var stærkt medvirkende til, at de kørte den forkerte vej på motorvejen.

35 af bilisterne var alkoholpåvirkede. 28 af dem havde en promille på mindst 1,20 og til op over 3,0.

73 af spøgelsesbilisterne i undersøgelsen var mænd, 27 kvinder. 37 af de 100 spøgelsesbilister var over 65 år.

Ud af de 100 spøgelsesbilister blev knapt halvdelen, 45, involveret i ulykker med 47 personskader, heraf 11 dræbte.

Spøgelseskørslen sker typisk ved, at bilisten kører ind på motorvejen ad en frakørselsrampe eller vender på motorvejen og kører den modsatte vej.

Enkelte gør det med vilje
I undersøgelsen kørte 29 bilister ned på motorvejen ad en frakørselsrampe og 28 vendte på motorvejen, fordi de enten var kørt for langt eller slet ikke skulle have været på motorvejen.

Nogle bakkede på motorvejen, for eksempel at undgå et betalingsanlæg. Andre brugte motorvejens frakørselsrampe i stedet for tilkørselsrampen efter at de havde været på en rasteplads, men for en tredjedel af bilisterne lykkedes det ikke at finde ud af, hvordan bilisten var kommet til at køre i den forkerte retning.

Undersøgelsen fra DTU-transport viste også, at en lille del af spøgelsesbilisterne, fire ud af de 100, var selvmordskandidater, der bevidst tog den forkerte vej i forsøget på at begå selvmord - hvor de så også risikerede at tage uskyldige med i døden.

Stål-pigge opgivet
De seneste år har Vejdirektoratet arbejdet med flere tekniske løsninger i forsøget på at stoppe spøgelsesbilisterne.

Den mest markante var stålpigge i asfalten, som rejste sig og flænsede bilens dæk, hvis man kørte den forkerte vej ned ad motorvejsrampen. Men piggene er blevet endeligt skrottet, fordi teknikken ikke kunne holde til det daglige slid, det danske klima og ind i mellem også flænsede dækkene på biler, som kørte den rigtige vej.

I stedet er der indført forsøg på 17 motorvejsramper med ’lane-lights’, løbelys i kørebanen som lyser rødt og ’blinker tilbage’ op ad rampen, hvis der kommer en spøgelsesbilist.

På 10 motorvejsramper er indført tre-dimensionelle ’skilte’, der er fræset ned i asfalten og som viser STOP,  når en bilist kører den forkerte vej ned ad frakørslen.

Men der er stadig i hundredvis af motorvejsramper, der ikke advarer spøgelsesbilister, og det er spørgsmål og penge og politisk prioritering.

50423135 - Ubehandlet webpix - SCHUTZE RENE.jpg 112 - 11. okt. 2015 Spøgelses-bilist på motorvej: To dræbt

 -Det koster cirka 300.000 kr. for hver motorvejsrampe, så det løber op i store beløb. Vi udfører forsøgene og rapporterer dem, og så er det op til en politisk prioritering, hvad der skal bruges penge på. Det skal også ses i lyset af, hvordan trafiksikkerheden kan forøges for de samme penge med andre tiltag, siger trafikdirektør Niels Tørsløv, Vejdirektoratet.

Ingen 'gylden løsning'
Ingen har endnu opfundet den ’gyldne løsning’ mod spøgelsesbilister, og selvom samtlige motorvejsramper i Danmark var sikret med lys og 3D skilte, ville det formentlig kun stoppe halvdelen af spøgelsesbilisterne, vurderer Vejdirektoratet.

- Vi ved fra en undersøgelse, at cirka en tredjedel af spøgelsesbilisterne er bilister, der vender på motorvejen, og cirka en tredjedel kan ikke forklare, hvordan de endt som spøgelsesbilister, siger Niels Tørsløv.

- Selv hvis alle motorvejsramper var sikrede, ville det ikke fuldstændigt fjerne problemet med spøgelsesbilister. Der er intet sted i verden, hvor man har fundet den gyldne idé, siger pressechef i Vejdirektoraret Martin Østergaard-Nielsen.

Hvert år siden 2000 er der indsamlet tal på spøgelsesbilister i Danmark.

Fra 2005 nærmest eksploderede antallet, men Martin Østergaard-Nielsen vurderer, at der kom et stort offentligt fokus på problemet, og herefter blev flere episoder rapporteret:

- Der har formentlig tidligere været et stort mørketal, fordi der ikke var så stor fokus på det, siger Martin Østergaard-Nielsen.

FAKTA: Antallet af spøgelsesbilister faldt markant i 2015

I 2010 blev der registreret 198 spøgelsesbilister i Danmark. Sidste år lå tallet på 103.

* 2000: 35

* 2001: 37

* 2002: 56

* 2003: 56

* 2004: 50

* 2005: 65

* 2006: 91

* 2007: 160

* 2008: 192

* 2009: 163

* 2010: 198

* 2011: 157

* 2012: 166

* 2013: 131

* 2014: 148

* 2015: 103

Kilde: Vejdirektoratet

Følg Ekstra Bladet

- så giver vi dig noget at tale om

Følg Ekstra Bladet
Lokalavisen.dk – 112
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Steffan Kærulf Frandsen
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen