Gå til artikel om 1 sek Gå til artikel
Gå til artikel
Dansk politik 1 time siden
Billeder på stranden og festival: Det må du lægge på Facebook
Politik 2 timer siden
V vil have Europol-aftale i år - eller spørge vælgerne igen
BETALT INDHOLD 2 timer siden
Eksperter: Storbritannien kan blive i EU trods Brexit
Samfund 2 timer siden
Politihund på en ny måde: Derfor er Freja så særlig
Samfund 3 timer siden
FN sender 2500 ekstra mand til fredsbevarende Mali-mission
Samfund 4 timer siden
Hemmelig tunnel fra anden verdenskrig fundet
Politik 4 timer siden
Pind til DF: Nej, ramadanen øger ikke terrortruslen
Samfund 4 timer siden
Sort boks tyder på røg om bord på EgyptAir-fly før styrt
Terror 6 timer siden
Efterladt bil skabte terrorfrygt i hovedstad
Samfund 6 timer siden
Journalister: Dom kan skræmme whistleblowere til tavshed
Politik 7 timer siden
Putin forlænger forbud mod dansk gris og vestlig mad
Politik 7 timer siden
Putin forlænger forbud mod dansk gris og vestlig mad
Samfund 7 timer siden
Naboer jubler: Jensen's Bøfhus-ejers ruin rives ned
Samfund 7 timer siden
Super tip: Sådan kommer du flåterne til livs
Politik 8 timer siden
Skatteordfører kalder LuxLeaks dom for hån og galimatias
Politik 9 timer siden
Byggelarm koster bøde på 100.000 kroner ved metrobyggeri
Politik 9 timer siden
Svenskerne siger hej då til gamle pengesedler
Politik 9 timer siden
To dømt i Luxembourg for at lække oplysninger om skattesnyd
Terror 10 timer siden
Dansker fanget midt i terrorangrebet: Det skete lige foran mig
Samfund 11 timer siden
Fem frække tips til en federe Snapchat
112

Fly løb løbsk i Kastrup: SAS risikerer nu en politisag

SAS har rettet ind efter Arbejdstilsynets påbud, men risikerer stadig en straffesag

(Video fra ulykkesstedet: Kenneth Meyer)
1/3
Næste »

En flymekaniker blev alvorligt kvæstet, da et SAS-fly den 5. februar løb løbsk i Københavns Lufthavn i Kastrup under en motortest og kørte flymekanikeren over.

Nu risikerer SAS en politianmeldelse og en bøde for sjusk med sikkerheden i lufthavnen.

Arbejdstilsynet har sendt sagen til juridisk vurdering med henblik på en eventuel politianmeldelse, fordi arbejdet under motor-testen ikke var planlagt og udført sikkerhedsmæssigt fuldt forsvarligt.

Efter ulykken fik SAS et såkaldt 'strakspåbud' fra Arbejdstilsynet om, at sikkerheden ved motor-afprøvninger skal være i orden.

SAS har derfor med øjeblikkelig virkning stoppet motor-afprøvninger ved 'High Power' på flytypen CRJ-900 indtil årsagen til ulykken er klarlagt.

52375403.jpg 112 - 18. feb. 2016 SAS får kritik efter alvorlig ulykke: Fly løb løbsk under motor-test

Og der må ikke længere holde nogen former for køretøjer i sikkerhedszonen eller foran fly af enhver type, der motortestes.

SAS har indskærpet flere procedurer og påbudt, at flyteknikere skal have sikkerhedsseler på i flyet, når der testes motorer ved 'high power'.

Det fremgår af et svar fra SAS til Arbejdstilsynet, som Ekstra Bladet har fået aktindsigt i.

Leder efter nye 'bremseklodser'
Desuden undersøger SAS nu, om der findes såkaldte 'wheel choks', der har en bedre sikkerhed end de nuværende.

'Wheel choks' er populært sagt store gummiklodser, der stilles foran hjulene på fly under en motor-test, så hjulene er blokeret og ikke kan køre fremad.

Ulykken skete, da flymekanikeren var 'manden på jorden' under motor-testen, og han holdt i en lille traktor 40 meter foran flyet næse mod næse, da flyteknikerne ombord pludseligt mistede kontrollen over flyet, der 'sprang' fremad og kørte hen over traktoren.

Tilsyneladende kørte flyet hen over de 'bremseklodser', der var stillet op foran hjulene. Flyteknikerne fik først kontrol over flyet efter ulykken.

Flyteknikerne blev angiveligt kastet rundt i cockpittet, da flyet pludseligt løb løbsk,fordi de ikke bar sikkerhedsseler.

Ombord var også en 15-årig dreng, der var i erhvervspraktik som flymekaniker.

Flymekanikeren i traktoren fik kraniebrud og indre kvæstelser, da CRJ-900 flyets venstre vinge kappede taget af traktoren og venstre hovedhjul på flyet kørte hen over den. Vingen blev delvist revet fra flykroppen og hovedhjulet blev trykket op under flyet.

Må ikke holde næse mod næse
SAS har nu oplyst til Arbejdstilsynet, at 'manden på jorden' ikke længere må holde 'næse mod næse' foran fly under motortest.

52375403.jpg 112 - 5. feb. 2016 Livsfarligt kvæstet i mystisk sammenstød med fly

Den kvæstede flymekaniker har været ansat hos SAS Technical Operations i syv år.

Han var ligesom de øvrige flymekanikere instrueret i, at udføre arbejdet som 'manden på jorden' siddende i en lille traktor ved flyet for ikke at få høreskader fra motorstøjen.

'Manden på jorden' er cockpittets øjne omkring flyet og skal sikre, at der ikke kommer personer eller køretøjer ind i test-zonen.

Han skal holde visuel kontakt og kommunikere med cockpittet under testen, men indtil ulykken kunne flymekanikerne blandt andet selv bestemme i hvilken afstand fra flyet de ville placere sig.

Følg Ekstra Bladet

- så giver vi dig noget at tale om

Følg Ekstra Bladet
Lokalavisen.dk – 112
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Jakob Hansen
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen