Dansk politik 28 min. siden
Vagthund: Lukkethed om partistøtte er demokratisk problem
Samfund 30 min. siden
Dyrlæge i chok: Se hvad der gemmer sig i hornet
Amerikansk valg 2016 30 min. siden
Trumps barske dilemma: Drømmevalget hader ham som pesten
Samfund 35 min. siden
Dansk Flygtningehjælp forudser sommerstrøm af migranter
tordenvejr lyn stormvejr den perfekte storm perfekt storm
Samfund 1 time siden
Sæson for lynnedslag begynder nu – sådan undgår du at blive ramt
Amerikansk valg 2016 1 time siden
Rubio siger nej tak til at blive Trumps vicepræsident
Politik 1 time siden
Se billedet: Espersen driller Elbæk
Krig & katastrofer 2 timer siden
Formodede islamister dræber fem FN-soldater i Mali
Samfund 2 timer siden
Atleter får psykologhjælp efter fund af skjult kamera
Samfund 2 timer siden
Tusindvis af soldater klar til kamp: Ny kold krig truer
Samfund 2 timer siden
DMI: Risiko for skybrud i hele landet
Samfund 3 timer siden
Den sociale brevkasse: Min søn blev revet fra mig, da han var to år
Dansk politik 3 timer siden
Sass om pinligt tv-interview: Anede ikke, at jeg var beruset
Samfund 5 timer siden
Hollande og Merkel side om side: Mindes 300.000 dræbte
Dansk politik 5 timer siden
Professor: Svært at bevise bevidst brud på partistøttelov
Samfund 5 timer siden
Disse madvarer må du aldrig putte i køleskabet
Samfund 6 timer siden
Iran og Saudi-Arabien får næppe aftale om Mekka i år
Dansk politik 6 timer siden
OVERBLIK: Flere ministre har brudt loven om partistøtte
Samfund 6 timer siden
Zoo-direktør om gorilla: Han ville ikke slå drengen ihjel
Samfund 6 timer siden
Nu bliver det rigtig havevejr: Sådan passer du bedst på ryggen
112

Fly løb løbsk i Kastrup: SAS risikerer nu en politisag

SAS har rettet ind efter Arbejdstilsynets påbud, men risikerer stadig en straffesag

(Video fra ulykkesstedet: Kenneth Meyer)
1/3
Næste »

En flymekaniker blev alvorligt kvæstet, da et SAS-fly den 5. februar løb løbsk i Københavns Lufthavn i Kastrup under en motortest og kørte flymekanikeren over.

Nu risikerer SAS en politianmeldelse og en bøde for sjusk med sikkerheden i lufthavnen.

Arbejdstilsynet har sendt sagen til juridisk vurdering med henblik på en eventuel politianmeldelse, fordi arbejdet under motor-testen ikke var planlagt og udført sikkerhedsmæssigt fuldt forsvarligt.

Efter ulykken fik SAS et såkaldt 'strakspåbud' fra Arbejdstilsynet om, at sikkerheden ved motor-afprøvninger skal være i orden.

SAS har derfor med øjeblikkelig virkning stoppet motor-afprøvninger ved 'High Power' på flytypen CRJ-900 indtil årsagen til ulykken er klarlagt.

52375403.jpg 112 - 18. feb. 2016 SAS får kritik efter alvorlig ulykke: Fly løb løbsk under motor-test

Og der må ikke længere holde nogen former for køretøjer i sikkerhedszonen eller foran fly af enhver type, der motortestes.

SAS har indskærpet flere procedurer og påbudt, at flyteknikere skal have sikkerhedsseler på i flyet, når der testes motorer ved 'high power'.

Det fremgår af et svar fra SAS til Arbejdstilsynet, som Ekstra Bladet har fået aktindsigt i.

Leder efter nye 'bremseklodser'
Desuden undersøger SAS nu, om der findes såkaldte 'wheel choks', der har en bedre sikkerhed end de nuværende.

'Wheel choks' er populært sagt store gummiklodser, der stilles foran hjulene på fly under en motor-test, så hjulene er blokeret og ikke kan køre fremad.

Ulykken skete, da flymekanikeren var 'manden på jorden' under motor-testen, og han holdt i en lille traktor 40 meter foran flyet næse mod næse, da flyteknikerne ombord pludseligt mistede kontrollen over flyet, der 'sprang' fremad og kørte hen over traktoren.

Tilsyneladende kørte flyet hen over de 'bremseklodser', der var stillet op foran hjulene. Flyteknikerne fik først kontrol over flyet efter ulykken.

Flyteknikerne blev angiveligt kastet rundt i cockpittet, da flyet pludseligt løb løbsk,fordi de ikke bar sikkerhedsseler.

Ombord var også en 15-årig dreng, der var i erhvervspraktik som flymekaniker.

Flymekanikeren i traktoren fik kraniebrud og indre kvæstelser, da CRJ-900 flyets venstre vinge kappede taget af traktoren og venstre hovedhjul på flyet kørte hen over den. Vingen blev delvist revet fra flykroppen og hovedhjulet blev trykket op under flyet.

Må ikke holde næse mod næse
SAS har nu oplyst til Arbejdstilsynet, at 'manden på jorden' ikke længere må holde 'næse mod næse' foran fly under motortest.

52375403.jpg 112 - 5. feb. 2016 Livsfarligt kvæstet i mystisk sammenstød med fly

Den kvæstede flymekaniker har været ansat hos SAS Technical Operations i syv år.

Han var ligesom de øvrige flymekanikere instrueret i, at udføre arbejdet som 'manden på jorden' siddende i en lille traktor ved flyet for ikke at få høreskader fra motorstøjen.

'Manden på jorden' er cockpittets øjne omkring flyet og skal sikre, at der ikke kommer personer eller køretøjer ind i test-zonen.

Han skal holde visuel kontakt og kommunikere med cockpittet under testen, men indtil ulykken kunne flymekanikerne blandt andet selv bestemme i hvilken afstand fra flyet de ville placere sig.

Følg Ekstra Bladet

- så giver vi dig noget at tale om

Følg Ekstra Bladet
Lokalavisen.dk – 112
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Jakob Hansen
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen