Samfund 1 time siden
Dansk tradition forarger i udlandet: Jeg kunne mærke det over en uge efter
Samfund 1 time siden
Svensk regering anbefales at genindføre værnepligt
BREAKING NEWS
USA truer med at afbryde al kontakt til Rusland
Samfund 4 timer siden
Far tager billede af sin søns skoleopgave - så opdager han noget forfærdeligt
Samfund 4 timer siden
Køber jetjagere for milliarder: Kampfly-fest på Kronborg for skattekroner
Samfund 4 timer siden
Hamas jubler over Peres' død - selvstyrepræsident hylder ham
Samfund 5 timer siden
Karma: Mand vinder næsten 5.000.000 kroner, efter ubehøvlet kunde moser sig ind foran
Dansk politik 5 timer siden
Pind tier om vidtløftig retorik i terrorsag
Samfund 5 timer siden
Tesla-chef vil bygge by på Mars om to år: Her er eksperternes dom
Samfund 5 timer siden
Kontanthjælpshammeren rammer med 1.300 kroner
Dansk politik 7 timer siden
Landsbrugstoppen meldt til bagmandspolitiet: Mistænktes for monopol på svinesæd
Dansk politik 7 timer siden
'Forkasteligt': EU-konge scorer 50.000 om måneden i pension - men arbejder stadig
BREAKING NEWS
Efterforskere slår fast: Passagerfly blev skudt ned af missil fra Rusland
Erhvervsnyheder 8 timer siden
Maersk under mistanke for kartelvirksomhed
Dansk politik 10 timer siden
EL giver intet for EU-tvivl: Vi kan sagtens få aftale
Samfund 10 timer siden
Udlandet sviner Danmark: Asylspray er rystende fremmedhadsk
Dansk politik 11 timer siden
Minister har stadig håb om Europol-aftale trods EU-tvivl
Dansk politik 11 timer siden
SU-omlægning kan koste dårligt stillede en uddannelse
Politik 12 timer siden
Bill og Hillary Clinton: Peres var en politisk gigant
Krig & katastrofer 12 timer siden
Top-spion kunne ikke styre rasende hustru: Tæt på at smadre D-dag
112

Fly løb løbsk i Kastrup: SAS risikerer nu en politisag

SAS har rettet ind efter Arbejdstilsynets påbud, men risikerer stadig en straffesag

(Video fra ulykkesstedet: Kenneth Meyer)
1/3
Næste »

En flymekaniker blev alvorligt kvæstet, da et SAS-fly den 5. februar løb løbsk i Københavns Lufthavn i Kastrup under en motortest og kørte flymekanikeren over.

Nu risikerer SAS en politianmeldelse og en bøde for sjusk med sikkerheden i lufthavnen.

Arbejdstilsynet har sendt sagen til juridisk vurdering med henblik på en eventuel politianmeldelse, fordi arbejdet under motor-testen ikke var planlagt og udført sikkerhedsmæssigt fuldt forsvarligt.

Efter ulykken fik SAS et såkaldt 'strakspåbud' fra Arbejdstilsynet om, at sikkerheden ved motor-afprøvninger skal være i orden.

SAS har derfor med øjeblikkelig virkning stoppet motor-afprøvninger ved 'High Power' på flytypen CRJ-900 indtil årsagen til ulykken er klarlagt.

52375403.jpg 112 - 18. feb. 2016 SAS får kritik efter alvorlig ulykke: Fly løb løbsk under motor-test

Og der må ikke længere holde nogen former for køretøjer i sikkerhedszonen eller foran fly af enhver type, der motortestes.

SAS har indskærpet flere procedurer og påbudt, at flyteknikere skal have sikkerhedsseler på i flyet, når der testes motorer ved 'high power'.

Det fremgår af et svar fra SAS til Arbejdstilsynet, som Ekstra Bladet har fået aktindsigt i.

Leder efter nye 'bremseklodser'
Desuden undersøger SAS nu, om der findes såkaldte 'wheel choks', der har en bedre sikkerhed end de nuværende.

'Wheel choks' er populært sagt store gummiklodser, der stilles foran hjulene på fly under en motor-test, så hjulene er blokeret og ikke kan køre fremad.

Ulykken skete, da flymekanikeren var 'manden på jorden' under motor-testen, og han holdt i en lille traktor 40 meter foran flyet næse mod næse, da flyteknikerne ombord pludseligt mistede kontrollen over flyet, der 'sprang' fremad og kørte hen over traktoren.

Tilsyneladende kørte flyet hen over de 'bremseklodser', der var stillet op foran hjulene. Flyteknikerne fik først kontrol over flyet efter ulykken.

Flyteknikerne blev angiveligt kastet rundt i cockpittet, da flyet pludseligt løb løbsk,fordi de ikke bar sikkerhedsseler.

Ombord var også en 15-årig dreng, der var i erhvervspraktik som flymekaniker.

Flymekanikeren i traktoren fik kraniebrud og indre kvæstelser, da CRJ-900 flyets venstre vinge kappede taget af traktoren og venstre hovedhjul på flyet kørte hen over den. Vingen blev delvist revet fra flykroppen og hovedhjulet blev trykket op under flyet.

Må ikke holde næse mod næse
SAS har nu oplyst til Arbejdstilsynet, at 'manden på jorden' ikke længere må holde 'næse mod næse' foran fly under motortest.

52375403.jpg 112 - 5. feb. 2016 Livsfarligt kvæstet i mystisk sammenstød med fly

Den kvæstede flymekaniker har været ansat hos SAS Technical Operations i syv år.

Han var ligesom de øvrige flymekanikere instrueret i, at udføre arbejdet som 'manden på jorden' siddende i en lille traktor ved flyet for ikke at få høreskader fra motorstøjen.

'Manden på jorden' er cockpittets øjne omkring flyet og skal sikre, at der ikke kommer personer eller køretøjer ind i test-zonen.

Han skal holde visuel kontakt og kommunikere med cockpittet under testen, men indtil ulykken kunne flymekanikerne blandt andet selv bestemme i hvilken afstand fra flyet de ville placere sig.

Følg Ekstra Bladet

- så giver vi dig noget at tale om

Følg Ekstra Bladet
Lokalavisen.dk – 112
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Kim Vangkilde
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen