Samfund 1 time siden
25.000 Facebook-brugere fuppet i falsk Fakta-annonce
Dansk politik 2 timer siden
Debattør angriber underklassen: - Velfærdsstaten er humbug for milliarder
Samfund 2 timer siden
Putin erkender russiske fejl i dopingskandale
Dansk politik 3 timer siden
Løhde i kovending: Skifter totalt mening om flere rygeforbud
Samfund 3 timer siden
Dykker advarer: Brandmænd på to meter ved Amager Strand
Samfund 5 timer siden
Kæmpe festival-fadæse: Gæster betalte dobbelt
Krig & katastrofer 5 timer siden
Tyrkiet øger styrken af kampvogne i Syrien
Dansk politik 6 timer siden
Ny afsløring: Vildt kaos hos Messerschmidt
Dansk politik 7 timer siden
S vil give flygtninge 200.000 kroner for at rejse hjem
Samfund 7 timer siden
Strandvejr i dag: Her bliver det 30 grader
Samfund 7 timer siden
Det offentlige skyldte hjemløs 660.000 kroner: Nu får hun dem endelig
Dansk politik 7 timer siden
BEREGNER: Hvad får DU ud af skattelettelse
Kys & kærlighed 8 timer siden
Flest bliver skilt, når de kommer hjem fra ferie
Samfund 9 timer siden
Rystet guide: Her stormer løven mod turister
BREAKING NEWS
Jordskælv i Italien har kostet 247 mennesker livet
Lederen 11 timer siden
Panisk brandslukning
Krig & katastrofer 11 timer siden
Militante dræbt efter angreb på Kabul-universitet
Amerikansk valg 2016 12 timer siden
Brexit-leder til kamp for Trump: - I kan besejre eliten
Samfund 12 timer siden
Børnehavebørn skal lære at redde liv
Krig & katastrofer 13 timer siden
Kim Jong-un: Ubådsmissil var den største succes
112

Fly løb løbsk i Kastrup: SAS risikerer nu en politisag

SAS har rettet ind efter Arbejdstilsynets påbud, men risikerer stadig en straffesag

(Video fra ulykkesstedet: Kenneth Meyer)
1/3
Næste »

En flymekaniker blev alvorligt kvæstet, da et SAS-fly den 5. februar løb løbsk i Københavns Lufthavn i Kastrup under en motortest og kørte flymekanikeren over.

Nu risikerer SAS en politianmeldelse og en bøde for sjusk med sikkerheden i lufthavnen.

Arbejdstilsynet har sendt sagen til juridisk vurdering med henblik på en eventuel politianmeldelse, fordi arbejdet under motor-testen ikke var planlagt og udført sikkerhedsmæssigt fuldt forsvarligt.

Efter ulykken fik SAS et såkaldt 'strakspåbud' fra Arbejdstilsynet om, at sikkerheden ved motor-afprøvninger skal være i orden.

SAS har derfor med øjeblikkelig virkning stoppet motor-afprøvninger ved 'High Power' på flytypen CRJ-900 indtil årsagen til ulykken er klarlagt.

52375403.jpg 112 - 18. feb. 2016 SAS får kritik efter alvorlig ulykke: Fly løb løbsk under motor-test

Og der må ikke længere holde nogen former for køretøjer i sikkerhedszonen eller foran fly af enhver type, der motortestes.

SAS har indskærpet flere procedurer og påbudt, at flyteknikere skal have sikkerhedsseler på i flyet, når der testes motorer ved 'high power'.

Det fremgår af et svar fra SAS til Arbejdstilsynet, som Ekstra Bladet har fået aktindsigt i.

Leder efter nye 'bremseklodser'
Desuden undersøger SAS nu, om der findes såkaldte 'wheel choks', der har en bedre sikkerhed end de nuværende.

'Wheel choks' er populært sagt store gummiklodser, der stilles foran hjulene på fly under en motor-test, så hjulene er blokeret og ikke kan køre fremad.

Ulykken skete, da flymekanikeren var 'manden på jorden' under motor-testen, og han holdt i en lille traktor 40 meter foran flyet næse mod næse, da flyteknikerne ombord pludseligt mistede kontrollen over flyet, der 'sprang' fremad og kørte hen over traktoren.

Tilsyneladende kørte flyet hen over de 'bremseklodser', der var stillet op foran hjulene. Flyteknikerne fik først kontrol over flyet efter ulykken.

Flyteknikerne blev angiveligt kastet rundt i cockpittet, da flyet pludseligt løb løbsk,fordi de ikke bar sikkerhedsseler.

Ombord var også en 15-årig dreng, der var i erhvervspraktik som flymekaniker.

Flymekanikeren i traktoren fik kraniebrud og indre kvæstelser, da CRJ-900 flyets venstre vinge kappede taget af traktoren og venstre hovedhjul på flyet kørte hen over den. Vingen blev delvist revet fra flykroppen og hovedhjulet blev trykket op under flyet.

Må ikke holde næse mod næse
SAS har nu oplyst til Arbejdstilsynet, at 'manden på jorden' ikke længere må holde 'næse mod næse' foran fly under motortest.

52375403.jpg 112 - 5. feb. 2016 Livsfarligt kvæstet i mystisk sammenstød med fly

Den kvæstede flymekaniker har været ansat hos SAS Technical Operations i syv år.

Han var ligesom de øvrige flymekanikere instrueret i, at udføre arbejdet som 'manden på jorden' siddende i en lille traktor ved flyet for ikke at få høreskader fra motorstøjen.

'Manden på jorden' er cockpittets øjne omkring flyet og skal sikre, at der ikke kommer personer eller køretøjer ind i test-zonen.

Han skal holde visuel kontakt og kommunikere med cockpittet under testen, men indtil ulykken kunne flymekanikerne blandt andet selv bestemme i hvilken afstand fra flyet de ville placere sig.

Følg Ekstra Bladet

- så giver vi dig noget at tale om

Følg Ekstra Bladet
Lokalavisen.dk – 112
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Kim Vangkilde
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen