Samfund 2 timer siden
Ekspert: Flere danskere vil hjælpe socialt udsatte på Facebook
Videnskab & teknik 2 timer siden
Snart kan du se universet fra et rumfly
Lederen 3 timer siden
Sheriffen bruger pæren
Dansk politik 10 timer siden
Regeringen vil ikke poste flere penge i fedmeoperationer
Terror 12 timer siden
Drabsmænd diskuterede religion under mord på præst
Samfund 12 timer siden
Benedikte afvist gang på gang: Dybt frustrerende!
Politik 12 timer siden
Putin fører diskret politik med besøg i Ljubljana
Samfund 12 timer siden
Her jævner tornado bydel med jorden
Nyheder 13 timer siden
Dobbelt skybrud: Så meget regn fik vi fredag
Samfund 13 timer siden
Britiske gravide frarådes rejse til zika-ramte Florida
Terror 16 timer siden
Mand sigtet for forsøg på terrordrab i Bruxelles
Dansk politik 17 timer siden
Danske skatteydere betalte for Helle og Kinnocks datter
Krig & katastrofer 17 timer siden
Civile evakueres fra belejret Aleppo
Samfund 17 timer siden
Studiefortvivlede unge søger vejledning om næste skridt
Politik 17 timer siden
Filippinsk leder skrotter våbenhvile med kommunister
Samfund 17 timer siden
Tawny havde opgivet håbet - så hørte hun en banken på ruden
Samfund 18 timer siden
Kunder kræver gps til overvågning af kæresten
Samfund 18 timer siden
Studerende frygter skadende karaktermur om uddannelser
Samfund 18 timer siden
Studiefortvivlede unge søger vejledning om næste skridt
Politik 18 timer siden
Tyskerne vender ryggen til Merkels flygtningepolitik
112

iPhone-fælder på nettet: Så smarte er bagmændene

Falske iPhone-konkurrencer dukker især op hos de brugere, som i forvejen har vist stor interesse for de eftertragtede telefoner på nettet, fortæller it-specialist

  • Den nye iPhone 6s er en eftertragtet telefon. Derfor er det ofte den, som bliver brugt, når uvidende brugere skal lokkes til at indgå abonnementer. (Foto: AP)
Den nye iPhone 6s er en eftertragtet telefon. Derfor er det ofte den, som bliver brugt, når uvidende brugere skal lokkes til at indgå abonnementer. (Foto: AP)

Abonnementsfælder, Se også: som dem Verner Petersen og Jan Nielsen faldt i , er et stort og voksende problem på nettet.

- Vi har set det her i mange år, men fænomenet vokser virkeligt i et stort omfang. Det ser ud at til, at de kan slippe af sted med det, fordi forbrugerne accepterer betingelserne, siger Peter Kruse, som er partner i IT-sikkerhedsfirmaet CSIS.

Hans firma arbejder netop med at blokere hjemmesider, hvor fælderne er tilgængelige.

- Man lokker folk med udsigt til at vinde ting, typisk fx en iPhone eller andre klassiske ting. Når de så skal deltage i konkurrencen, så glemmer de at læse det, der står med småt. Så videregiver de i deres iver efter at vinde det her, forskellige oplysninger samtidig med, at de også accepterer betingelserne for at være medlem. Typisk opkræver de et lille gebyr, og vi ser hyppigt, at hvis man glemmer at melde sig ud, så bliver abonnementet aktiveret.

Se også: Jan og Verner snydt på nettet: Regning blev 100-doblet

Forbrugerombudsmanden modtager jævnligt klager fra danskere, der er blevet snydt.

- Vi har det som et fokusområde. Det udgør et stort problem, fordi det kan være en god forretning for dem, der står bag. Det skyldes også til dels, at forbrugerne ikke altid kigger sig godt nok for, som de burde. Hvis noget lyder for godt til at være sandt, så er det det måske nok også, siger chefkonsulent Uffe Foged Jespersen.

'Sælger sin sjæl'

Udover at miste penge til abonnementsbetaling, så sker der ofte det, at forbrugerne ufrivilligt giver alle mulige samarbejdspartnere lov til at ringe og skrive til dem med tilbud.

- Selvom det er bondefangeri, så sker der det, at forbrugerne i virkeligheden sælger deres sjæl, fordi de ikke læser det med småt, siger Peter Kruse og forklarer:

- Sandsynligheden for at vinde noget af det her er meget lille. Jeg har i hvert fald aldrig hørt om det. Man bliver lullet ind i en karrusel, hvor der fast bliver trukket penge fra ens konto, men samtidig må firmaets samarbejdspartnere kontakte dig over mail, mobil osv., fordi du har afskrevet dig alle rettigheder, da du tilmeldte dig konkurrencen.

Se også: Ekstra Bladet og læsere misbrugt af svindlere

Ifølge Peter Kruse er det ofte det samme netværk, der står bag konkurrencerne i Danmark.

- De her konkurrencer derude på nettet er typisk centreret omkring 20-30 individer, og det er de samme, der kører det igen og igen. Formodentlig tjener de også ret godt på det. Det er firmaer med cvr-numre rundt omkring i landet i forskellige selskabskonstruktioner, som står bag.

Rammer plet

Og bagmændene er samtidig gode til at målrette konkurrencerne til lige nøjagtig dem, hvor der er størst sandsynlighed for at ramme plet. Eksempelvis igennem reklamenetværk og cookies.

- Man får typisk pop up eller reklamer, og mange gange sker det på Facebook. Det kommer sjovt nok til dem, der i forvejen går og drømmer om en billig iPhone, og som tidligere har søgt på iPhones på nettet. Det gør det meget mere effektivt for de her bagmænd. For de kan skyde kampagner ud igennem Facebook lige netop til dem, der er interesserede i at få en iPhone, og så er folk måske ikke altid lige så vågne, siger Peter Kruse.

Se også: Falske Facebook-sider: Sådan udnytter svindlerne dig

Uffe Foged Jespersen har følgende råd, som man bør bruge, inden man hopper med på sådan en konkurrence.

- Man kan undersøge hvem, der står bag hjemmesiden, hvor godt er det her tilbud i virkeligheden, og hvis man skal afgive sine kortoplysninger for et lille beløb, skal man være opmærksom og sørge for at læse betingelserne igennem, siger han.

Følg Ekstra Bladet

- så giver vi dig noget at tale om

Følg Ekstra Bladet
Lokalavisen.dk – 112
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Christina Ehrenskjöld
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen