112

Satte passagernes sikkerhed på spil for at holde køreplanen

Her bliver kvinde slæbt med af kystbanetoget. 38 gange har passagerernes sikkerhed været i fare på fem år, siger rapport

  • Her bliver kvinden slæbt langs med perronen, fordi hendes pels sidder fast i togets dør. Kort efter ender hun nede på sporet. (Overvågning fra Nørreport)
Her bliver kvinden slæbt langs med perronen, fordi hendes pels sidder fast i togets dør. Kort efter ender hun nede på sporet. (Overvågning fra Nørreport)
1/2
Næste »

Har din sikkerhed været i fare på Kystbanen? Tip os på mail til 1224@eb.dk eller sms til 1224

Passagerernes sikkerhed blev gennem fem år sat på spil i forsøget på at få Øresundstogene til at overholde køreplanen.

Det fremgår af en opsigtsvækkende rapport fra Havarikommissionen for Jernbane, der er offentliggjort i dag.

Rapporten handler om en ulykke på Nørreport station, hvor en travl kvindelig passagerer den 18. februar sidste år forsøgte at springe på et forsinket tog mod Nivå.

Hun var iført en lang pelsfrakke, og togets døre var ved at lukke, da hun trådte op på fodtrinet. Dørene lukkede, frakken satte sig fast i døren, og toget begyndte at køre.

Kvinden blev trukket med af toget, faldt på perronen og blev slæbt med langs perronen, før hun efter fire-fem meter blev trukket ned i mellemrummet mellem toget og perronen og ind under toget.

Reddet da pelsen gik i stykker
Hun blev trukket med under toget hen over betonsvellerne, men blev ikke kørt over af hjulene.

Da hendes pels gik op i syningerne, kom hun fri af toget og efter at togets bagende kørte hen over hende, rejste hun sig op og blev hjulpet op på perronen på Nørreport af andre passagerer.

Kvinden pådrog sig en hjernerystelse og voldsomme knubs på ryggen, men overlevede mirakuløst.

artiklen fortsætter under billedet

Kvindens pelsfrakke gik op i syningerne, så hun slap fri af toget efter cirka 12 meter. (Foto: Havarikommissionen) Kvindens pelsfrakke gik op i syningerne, så hun slap fri af toget efter cirka 12 meter. (Foto: Havarikommissionen)  

Ulykken kunne ske, fordi Trafikstyrelsen i 2010 godkendte en ny afgangs-procedure for DSB First, så Øresundstogene fik kortest muligt ophold på stationerne.

Tog-personalets visuelle efterkontrol af dørene blev afskaffet for at forkorte afgangstiden.

Det var et af de anbefalede tiltag fra 'Task Force Øresund', der skulle fremme rettidigheden på Kysbanen, som var en stor udfordning for DSB First.

DSB First advarede
DSB First advarede dog Trafikstyrelsen mod beslutningen og skrev i en risikoanalyse, at det ville medføre en 'let øget risiko for passagersikkerheden ved ind- og udstigning af toget'.

Trafikstyrelsen vurderede alligevel, at 'den begrænsede øgning af risici, der er påvist i den gennemførte risikovurdering er af en sådan størrelsesorden at afskaffelse af efterkontrol kan tillades'.

Derfor blev efterkontrollen af dørene på Kystbanen fjernet i 2010. Men nu afslører Havarikommissionen, at der fra november 2010 og til ulykken på Nørreport i februar 2015 var 38 'hændelser', hvor passagerernes sikkerhed var på spil. 13 gange fik en passager en kropsdel som en hånd/arm eller fod  i klemme i togenes døre.

Af de 38 hændelser skete 29 på togtypen litra ET, som også var involveret i ulykken på Nørreport den 18. februar 2015.

Det fremgår af havarirapporten, at den visuelle kontrol af tog-dørene på Kystbanen blev indført i 2005 af hensyn til passagerne sikkerhed, blandt andet fordi en 'klemsikring' på dørene ikke med sikkerhed kunne forhindre, at toget satte i gang, når passagerer havde tøj eller hænder i klemme i de lukkede og låste døre.

Det hænger sammen med, at den elektroniske 'klemsikring', der skal sikre, at dørene stopper med at lukke, hvis noget kommer i klemme, ikke kan registrere genstande, der er mindre end 35 millimeter.

Den pelsfrakke, som kvinden fik i klemme i døren på Nørreport, var på det tykkeste sted 9,9 mm. og derfor registrerede klemsikringen ikke, at hendes frakke hang fast i døren.

Efter ulykken genindførte DSB Øresund den 18. april 2015 igen den 'gamle' procedure, hvor togføreren visuelt kontrollerer dørene inden der gives signal til, at lokomotivføreren må sætte toget i gang.

Pelsen var på det tykkeste sted 9,9 mm. og klemsikringen kan ikke med sikkerhed opdage genstande, der er mindre end 35 mm. (Foto: Havarikommissionen) Pelsen var på det tykkeste sted 9,9 mm. og klemsikringen kan ikke med sikkerhed opdage genstande, der er mindre end 35 mm. (Foto: Havarikommissionen)

Har din sikkerhed været i fare på Kystbanen? Tip os på mail til 1224@eb.dk eller sms til 1224

Derfor skete ulykken

1. Passageren forsøgte at stige på et tog, mens togets døre ved afgang var ved at lukke.

2. Klembeskyttelsen i dørene kan ikke med sikkerhed detektere genstande mindre end 35 mm.

3. Togets afgangs-procedure omfattede ikke efterkontrol af dørene af en train-manager (togfører), der kunne have opdaget faren og afbrudt afgangen.

4. På ulykkestidspunktet var der ikke krav om efterkontrol af døre (det blev afskaffet 31. oktober 2010)

Efter ulykken blev efterkontrollen genindført.

ULYKKEN:

Den skete kl. 16.47 onsdag den 18. februar 2015 på tog 1377, litra ET 4349, der bestod af tre vogne.

Det kom fra Hovedbanegården og skulle til Nivå, ankom til Nørreport Fjern spor 1 og var tre minutter forsinket. Toget skulle være afgået 16.44.

Kl. 16.47.23: Passageren træder op på dørtrinnet.

Kl. 16.47.24: Dørene er lukkede og passagerens pelsfrakke sidder i klemme mellem dørene.

Kl. 16.47.26: Dørtrinnet går ind i toget.

Kl. 16.47.30: Toget begynder at køre.

Kl. 16.47.33: Passageren falder ned på perronen.

Kl. 16.47.34: Passageren trækkes hen over perronnen cirka fire meter.

Kl. 16.47.35: Passageren falder ned mellem perronkant og tog og slæbes over betonsvellerne cirka otte meter.

Kl. 16.47.38: Bagenden af toget kører fri af passageren, der ligger på betonsvellerne.

Fra passageren trådte op på fodtrinnet, blev slæbt cirka 12 meter på perron og under toget, til hun befandt sig i sporet fri af toget, gik der altså cirka 15 sekunder.

 

 

Følg Ekstra Bladet

- så giver vi dig noget at tale om

Følg Ekstra Bladet
Lokalavisen.dk – 112
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Linette K. Jespersen
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen