112

Søren og Eddy kræver en million kr. af Ekstra Bladet

De tidligere gidsler mener, at kampagnen for at få dem befriet fra somaliske pirater var krænkende

Hør Ekstra Bladets chefredaktør, Poul Madsen, kommentere sagen her
1/4
Næste »

Var Ekstra Bladets kampagne om gidseltagningen af sømændene Søren Lyngbjørn og Eddy Lopez i Somalia ’hensynsløs sensationsjournalistik’ eller sørgede artiklerne for, at gidslerne ikke blev glemt af offentligheden, myndighederne og især rederiet ShipCraft?

Det skal Københavns Byret nu bedømme, når retssagen, som ’Søfartens Ledere’ har rejst mod Ekstra Bladet på vegne af Søren Lyngbjørn og Eddy Lopez, begynder mandag.

Søfolkene kræver hver en halv million kr. af Ekstra Bladet for mediedækningen, som de tidligere gidsler mener, var groft krænkende for deres selvfølelse og ære.

Der blev offentliggjort private og personfølsomme oplysninger, og gidslerne havde ikke mulighed for at tale frit, når de blev interviewet, lyder påstanden fra advokat Heidi Steen Jensen.

Det var blandt andet oplysninger om den vold og tortur, som piraterne udsatte gidslerne for, og deres psykiske og fysiske helbred og selvmordstanker.

Advokaten mener også, at Ekstra Bladets kampagne ’Skal Eddy og Søren rådne op i Somalia?’ var medvirkende årsag til, at gidslerne sad i 838 dage. De ville være blevet frigivet tidligere, hvis Ekstra Bladet ikke havde skrevet om sagen, hævder advokaten.

Søren Lyngbjørn og Eddy Lopez var sammen med fire filippinske kolleger gidsler for somaliske pirater fra den 12. januar 2011 og til den 30. april 2013 efter kapringen af deres skib M/S Leopard i farvandet ud for Oman. Gidslerne blev løsladt, da løsesummen på næsten syv millioner dollar endelig blev betalt.

Retssagen kommer efter at Pressenævnet tidligere har udtalt ’alvorlig kritik’ af Ekstra Bladets dækning af gidselsagen.

Poul Madsen kræver frifindelse
Ekstra Bladets chefredaktør Poul Madsen kræver frifindelse og mener ikke, at artiklerne har været krænkende. Kampagnen blev sat i gang efter nøje overvejelser, efter at gidslerne havde siddet i 536 dage uden at forhandlingerne om deres løsladelse rokkede sig af stedet. Også sømændenes familier var frustrerede over, at der intet skete.

’Søfartens Ledere’ havde året før anmeldt rederiet ’ShipCraft’ og dets ledelse til politiet for ikke at gøre tilstrækkeligt for at få gidslerne løsladt. Og en af verdens førende antipirat-organisationer, Oceans Beyond Piracy’ satte de danske søfolk og deres filippinske kolleger på listen over langtidsgidsler, og understregede, at det var vigtigt at bevare fokus på gidslerne i pressen, så de ikke blev glemt og så rederiet ikke fik det indtryk, at omverdenen havde mistet interessen for gidslerne.

artiklen fortsætter under billedet

Besætningen på M/S Leopard blev taget som gidsler og ført i land efter kapringen af tørlastskibet , der var på vej til Mumbai, Indien. (privatfoto) Besætningen på M/S Leopard blev taget som gidsler og ført i land efter kapringen af tørlastskibet , der var på vej til Mumbai, Indien. (privatfoto)  

I stævningen påstår ’Søfartens Ledere’, at formålet med kampagnen var at sælge aviser, og at dækningen var ’permanent skadelig’ for sømændenes personlige anseelse. ’I danskernes kollektive hukommelse anses de nu som magtesløse, dødeligt syge gidsler, i kløerne på somaliske kriminelle,’ lyder fagforbundets påstand.

Ekstra Bladet har anmodet sagsøgerne om at konkretisere, hvilke udsagn og hvilke billeder i de talrige artikler om gidselsagen, som anses for krænkende.

Efterlyser uvildig undersøgelse
Chefredaktør Poul Madsen mener, at ’Søfartens Ledere’ kører den ’nemme’ sag mod Ekstra Bladet i stedet for mod rederiet og måske myndighederne. Ekstra Bladet har efterlyst en uvildig undersøgelse, der skulle klarlægge, hvorfor Søren og Eddy ikke kom fri efter få måneder som andre gidsler, men det har der ikke været politisk vilje til.

– Det var nemmere bare at give Ekstra Bladet skylden. Nu får vi en form for undersøgelse med en byretsdommer for bordenden. Det ser vi frem til, mener Poul Madsen, der også glæder sig til, at vidnerne kan afdække det beskidte spil i kulissen.

Poul Madsen mener, at Ekstra Bladet har hjulpet sømændene med at blive løsladt, og at det vil blive bevist i retten.

Ekstra Bladet havde også indkaldt ShipCrafts stenrige svenske ejer, John Arne Larsson, som vidne, men han afviser at møde op i Københavns Byret, fordi han holder tre måneders ferie.

Der er afsat syv dage til domsforhandlingen. Der skal afhøres 18 vidner under sagen. Datoen på dommen er endnu ikke fastsat.

Læs også

Seneste Nyt
Mest læste

Følg Ekstra Bladet

- så giver vi dig noget at tale om

Følg Ekstra Bladet
112 seneste
Lokalavisen.dk – 112
Mand havde fyldbyrdet samleje og anden sex med 13-årig pige, mens kvinde filmede
Fem tricktyverier på stribe: Gør ALDRIG dette, når du bliver opsøgt eller antastet af suspekte personer
Menneskejagt: Disse to unge kvinder i bordeaux Volvo plyndrer sig gennem Danmark
Gurli forsvandt sporløst fra hotel for to dage siden: Nu efterlyses rød bil
Panserne synger: Her er politiets muntre fuldemandssang
Kvinde lå død 48 timer på sted, hvor der er begået to drab
Mest læste i 112
Få EKSTRA overblik
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Peter Roelsgaard
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen