Persondata politik

TV: Rumraket testes på Amager

Lørdag tester nørderne i Raketvenner verdens største amatørbyggede raketmotor. Motoren har 200.000 hestekræfter og bruger 16 liter alkohol i sekundet

  • Raketmotoren bruger 16 liter alkohol i sekundet. I de 20 sekunder testen varer, vil Danmarks alkoholforbrug blive ottedoblet, da det normalt ligger på ca. 2 liter i sekundet. PR-foto: Thomas Pedersen
« Forrige
Raketmotoren bruger 16 liter alkohol i sekundet. I de 20 sekunder testen varer, vil Danmarks alkoholforbrug blive ottedoblet, da det normalt ligger på ca. 2 liter i sekundet. PR-foto: Thomas Pedersen
1 af 3
Næste »

Mest læste i Håndværkeren

Hent flere
 

Et blændende flammehav, øredøvende larm og en kraftig rungen i mellemgulvet.

Det kan man forvente, hvis man er i nærheden af Refshaleøen på Amager lørdag 17. novemer, hvor 200.000 hestekræfter slippes løs, når verdens største amatørbyggede rumraket testes.

- Jeg glæder mig helt vildt. Det er som juleaften, siger Jørgen Jakobsen fra Copenhagen Suborbitals Support til ekstrabladet.dk/haandvaerkeren.

Den amatørbyggede rumraket er 65 cm i diameter, 1,5 meter høj og har indtil videre kun været testet på halv kraft for at se, om den kunne holde til det. Men nu er det alvor.

Intet er sikkert
Raketmotoren bruger en blanding af ethanol og flydende ilt, som tilsammen udgør en aldeles eksplosiv cocktail.

- Tilbage i maj testede vi den på halv kraft for at se, om den eksploderede. I morgen giver vi den fuld gas, siger Jørgen Jakobsen.

Testen foregår offentligt, og alle kan komme ind og iagttage den statiske affyring under særlige sikkerhedsforhold. På trods af den voldsomme energi omkring raketmotoren forsikrer Jørgen Jakobsen, at det ikke er synderligt farligt.

- Der er intet i denne branche, der er sikkert, og det drejer sig om en regulær test. Men dokken letter ikke og vi rammer ikke Amalienborg, så der er ingen grund til nervøsitet. Vi har endnu ikke fået noget til at eksplodere, siger han.

Testen er det sidste led i en lang række af tests, der skal til for at bygge en rumraket og ultimativt opfylde Copenhagen Suborbitals største ambition.

Det gik galt
- Vi gør det, fordi vi vil sende et mennesker i rummet. Vi vil sørge for, at Danmark kommer ind i en meget lille liga af lande, der formår at sende mennesker i rummet. Der er kun tre lande i dag, som har været i rummet - Rusland, USA og Kina.

- Danmark skal være det fjerde, siger han.

Copenhagen Suborbitals sendte en rumraket op fra Østersøen ved Bornholm tilbage i 2010, men dengang gik det galt.

- Det er vigtigt at vide, at alt hvad der involverer raktter er svært. For at komme der til, hvor man tænder raketten, er der hundredevis af ting, der skal gå op i en højere enhed. Og dengang var der en ting der kiksede, siger Jørgen Jakobsen.

Læs også: Raketaffyring blev en kort fornøjelse

Han forklarer, at de i 2010 fik stjålet en kæmpe rustfri ståltank, hvilket tvang holdet til at improvisere i en fart.

- Og den proces blev alt for forhastet. Men nu har vi fået den lektion, siger han.

Og med lektionen til efterretning lykkedes det i 2011 at sende raketten Heat-1X/Tycho Brahe, som er ni meter lang og vejer 1,6 ton, hele 2,8 kilometer op i luften.

Ikke gale videnskabsmænd
Der er omkring 20 personer involveret i bygningen af rumraketten, som er finansieret af entusiaster og helt almindelige danskere. Testen lørdag er altafgørende for, at næste skridt kan tages, så danskerne bliver den næste nation i rummet.

- Hvis alt går vel, og det gør det, så er vi klar til at begynde at bygge den endelige store raket, siger Jørgen Jakobsen.

- Det lyder ret vildt. Kan du forstå, hvis folk synes i er tossede?

- Det er der nogen, der synes. Men vi er ikke gale videnskabsmænd. Vi er entusiastiske og velfunderede optimister, siger han.

Du kan læse meget mere om opsendelsen lørdag på ekstrabladet.dk/haandvaerkeren, og du kan også se testen live på Raketvennernes egen hjemmeside, raketvenner.dk.

Raketmotoren TM65 Tordenskjold

  • Raketmotoren er ca. 2 meter høj
  • Raketmotoren har 65 cm i diameter
  • Raketmotoren kører på ethanol (sprit) og flydende ilt
  • Raketmotoren bruger 16 liter alkohol i sekundet, og vil i de 20 sekunder testen varer, ottedoble Danmarks alkoholforbrug, der normalt ligger på ca. 2 liter i sekundet
  • Raketmotorens tanke rummer ca. 600 liter brændstof

Se mere på raketvenner.dk.

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Nyhedsredaktør lige nu:Linette K. Jespersen Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik