Swipe header Håndværkeren

Se godt ud på nettet

Flere og flere kunder finder deres håndværkere på nettet, så styrk dit webimage med det samme

  • Foto: Colourbox
Foto: Colourbox

Uanset om du vil det eller ej, kan potentielle kunder finde informationer om dig og dit firma på nettet – og det gør de.

Derfor er det vigtigt, at du selv gør en aktiv indsats for at skabe dig et positivt ry på internettet, mener Mads Teissøe, partner og medstifter af anmeld-haandvaerker.dk, der er en privatadministreret smiley-ordning for danske håndværksvirksomheder.

- Der er mange håndværkere, der stikker hovedet i jorden, når det kommer til internettet. De har ikke interessen for det, og de har travlt i hverdagen med bogholderi, administration og selvfølgelig deres håndværk. Men det kan hurtigt sætte dem et skridt bagud, hvis de ikke forholder sig til, at de meget nemt kan findes på nettet, siger Mads Teissøe og forsætter:

- I Danmark er vi blevet gode til at skælde håndværkerne ud. Men på anmeld-haandvaerker.dk hjælper vi dem til at fortælle, hvor gode de er. Så falder forbrugerenes parader over for håndværkerne og branchen, fortæller han.

Gratis reklame
På anmeld-haandvaerker.dk kan forbrugeren anmelde en håndværker ud fra fem forskellige kriterier og med op til fem smileys. Baseret på anmeldelserne kårer hjemmesiden hvert år Årets Håndværker.

I år gik titlen som Årets Maler 2014 til Henriette Mørup Sørensen, selvstændig ved henriettemaler.dk, og hun har fået meget ud af at profilere sig selv på nettet.

- Det er efterhånden en stor del af mine kunder, der finder mig via internettet, og i takt med at anmeld-haandvaerker.dk er vokset, får jeg flere kunder. Tidligere fik jeg alle mine kunder via mit netværk og mund-til-mund, men nu får jeg fat i et helt nyt segment, fortæller Henriette Mørup Sørensen og tilføjer, at hun altid beder kunderne om at skrive en anmeldelse.



- Mit motto er 'når service er en selvfølge'. Jeg ville aldrig sende mine kunder en regning, før de er tilfredse, fortæller Henriette Mørup Sørensen, kåret som Årets Maler 2014 - Mit motto er 'når service er en selvfølge'. Jeg ville aldrig sende mine kunder en regning, før de er tilfredse, fortæller Henriette Mørup Sørensen, kåret som Årets Maler 2014

- Når jeg sender fakturaen på mail, beder jeg mine kunder om at bruge fem minutter på at anmelde mig. Det er stadig under halvdelen, der gør det, men hvis du udfører dit arbejde ordentligt, spredes det som ringe i vandet. Og det er bedre end at bruge reklamepenge. Min måde at reklamere på er at lave tilfredse kunder, siger hun.

Vær på nettet
Selv hvis du modtager en dårlig anmeldelse, kan det være en fordel at være til stede på internettet. Her kan du nemlig oftest tage kontakt til kunden og forsøge at rette op på situationen.

– Tag stilling til det konkrete indhold i anmeldelsen og få præciseret, hvorfor kunden blev vred. Det er selvfølgelig ikke alt, man kan tage sig af, men hvis det er servicen eller en uopmærksomhed fra din side, kan du muligvis nå at få rådet bod på sagen. Så tag en samtale med forbrugeren, slå fast, hvad der gik galt og få rettet op på det, råder Mads Teissøe og tilføjer:

– Det er ofte servicegraden, der gør, at sagen ender forkert, mere end det er fagligheden. Så giv en uovertruffen service og tag reklamationerne med et smil. Du er aldrig bedre end din sidste opgave, så du skal være det hver gang, slutter han.

Mads Teissøes fem gode råd til et godt ry på nettet

Vis dit ansigt frem
Kunderne bliver trygge, når de kan sætte et ansigt på den håndværker, der skal udføre jobbet. Læg dit billede op på et specialsite som vores, der er målrettet håndværkerbranchen. Det kan sende et forkert signal, hvis du ikke tør lægge dit billede på nettet.

Vis dine medlemskaber
- På anmeld-haandvaerker.dk kan du tilføje på din profil, hvis du for eksempel er medlem af Byggegarantiordningen, har gennemført et Velux-kursus eller har andre kvalifikationer, som du ønsker kunderne skal kende til. Du kan også offentliggøre dine samarbejdspartnere. Det skaber tryghed hos forbrugeren, når dine samarbejdspartnere også får gode anmeldelser. Og husk at lave et link fra din egen hjemmeside til dine anmeldelser på anmeld-haandvaerker.dk.

Vis dine anmeldelser
- Husk at vise kundetilfredsheden fra både de gode og de mindre gode sider. Det gør ikke noget, at man har enkelte dårlige anmeldelser, så længe man har et flertal af de gode. Tværtimod kan det virke mærkeligt, hvis en håndværker udelukkende får topkarakterer.

Vær opdateret
- Husk at opdatere din profil og sørg for at have alle de relevante og nyeste informationer om dig selv, så kunden kan se, at du er engageret.

Vær ærlig
- Spørg dig selv, ville du handle hos dig selv? Er du tilfreds med det, du leverer, i forhold til faglighed, oprydning og fakturaen?

Læs også

Seneste Nyt
Mest læste på Ekstra Bladet
Mest læste i Håndværkeren
Hent flere