Test: Klassens bedste komFord

Ny Transit: Varebilen er hamrende lækker, men speederen driller

  • De velformede forlygter trækker harmoniske og elegante linjer gennem den store, nye Ford Transit Custom, der erstatter den kantede og klodsede forgænger. (Foto: Ford)
« Forrige
De velformede forlygter trækker harmoniske og elegante linjer gennem den store, nye Ford Transit Custom, der erstatter den kantede og klodsede forgænger. (Foto: Ford)
1 af 3
Næste »

Mest læste i Håndværkeren

Hent flere
 

MÜNCHEN (Ekstra Bladet Håndværkeren): Efter seks år på markedet har Ford besluttet sig for at erstatte Danmarks mest solgte varebil med en ny udgave. Ford Transit Custom er navnet, og Ekstra Bladet Håndværkeren har fået den første køretur til premieren på årets varebilsnyhed.

Ved første øjekast skuffer den nye Transit bestemt ikke. Linjerne i den store varebil er blevet mere elegante og harmoniske i modsætning til den klodsede og kantede forgænger.

Bag rattet fortsætter den positive oplevelse med det samme, du sætter dig til rette i førersædet. Her leverer Ford uden tvivl klassens mest behagelige kørekomfort. Sæderne er formet, så de giver god støtte til din lænd og ryg, og du sidder tilpas højt, uden at der er sparet på loftshøjden.

Det let justerbare læderrat passer perfekt i et par kørelystne hænder, selv om styretøjet kunne være en tand mere præcist. Og om du kører 50 km/t. i byen eller på den forbudte side af fartgrænsen på motorvejen, fuldender den afstemte affjedring og den velisolerede kabine den komfortable køreoplevelse.

Ærgerlig gaspedal
Men her stopper roserne så også for en stund af testbilen med den 2,2 liters dieselmotor med 125 hestekræfter. For nok kører Transit behageligt ved høje hastigheder, men det slider til gengæld på både gulvtæppe, gearkasse, brændstofforbrug for ikke at tale om speederen, når du nærmest træder bunden ud af bilen for at ramme 80 km/t.

Godt nok var testbilen læsset med 425 kg, men den nye Transit virker unødvendig tung på speederen. En speeder, som i det hele taget er svær at blive venner med. Den sidder både for tæt på bremsepedalen og rattet, og det er svært at dosere og fornemme de sparsomme kræfter.

Det ødelægger desværre det samlede indtryk af Ford Transit Custom som en gedigen og gennemtænkt bil til håndværkere. Ud over et væld af praktiske opbevaringsrum og kopholdere, finder du den mest brugbare detalje under de tre sæder. Her er en lastluge, der udvider varerummet med næsten en halv meter, hvilket gør det muligt at transportere genstande på tre meter i den korte udgave og 3,4 meter i den lange udgave.

Kigger du nærmere på listen med ekstraudstyr er der også flere interessante nyheder: LED-lys i varerummet til 925 kroner og et bakkamera, der er smukt integreret i bakspejlet til 2932 kroner.

Alt i alt tyder den første test af den tungrøvede Transit, at den konsoliderer sin velfortjente førsteplads på det danske varebilsmarked og tilmed øger afstanden til VW Transporter og den billigere Opel Vivaro, der begge virker gamle i selskab med klassens nye duks.

Ford Transit Custom

Den nye Ford Transit Custom fås i to længder. Den korte (L1) har en volumen på 5,95 m3, mens den lange (L2) har en volumen på 6,83 m3.

I første omgang kan du kun få Transit Custom med lav taghøjde (H1). Næste år introduceres den høje (H2).

Du kan vælge mellem tre totalvægte på 2700 kg, 3100 kg og 3300 kg.

Transit Custom fås i tre udstyrsvarianter: Ambiente fra 176.290 kr. eks. moms, Trend fra 192.491 kr. eks. moms og Limited fra 227.206 kr. eks. moms.

Til næste år kommer Sport-varianten med blandt andet 18 tommer alufælge, sport styling kit og en totalvægt på 2900 kg. Prisen er endnu ukendt.

Alle Transit Custom er med 6 gear, forhjulstræk og Fords Global Duratorq 2.2 liters dieselmotor. Den yder henholdsvis 100 hk / 310 Nm, 125 hk / 250 Nm og 155 hk / 385 Nm.

Brændstofforbruget topper ved 15,4 km/l i den mindste motorvariant.

Ford giver 12 års garanti mod rustgennemtæring.

Ford Transit Custom kan allerede bestilles nu, og de første modeller forventes at komme på gaden i slutningen af november.

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Følg @pomaEB Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Følg @langwadt Nyhedsredaktør lige nu:Jakob Hansen Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik