Swipe header Håndværkeren

Test: Populær Peugeot med håbløst gear

Peugeot har endnu engang ramt plet med deres Partner, men du skal holde dig langt fra ESG-gearet

  • Lækkert design og Peugeot Partner van er desværre to ting, der aldrig rigtig er blevet forenet (Foto: Jesper Mortensen)
Lækkert design og Peugeot Partner van er desværre to ting, der aldrig rigtig er blevet forenet (Foto: Jesper Mortensen)
1/3
Næste »

Lad os få det negative overstået først. Peugeots ESG-gear er helt håbløst. ESG-gearet er en lidt kompliceret størrelse, men kort fortalt er det en manuel gearkasse koblet sammen med et elektronisk system, der gør koblingen overflødig.

Du kan vælge mellem automatgear-indstillingen og den manuelle, hvor du skifter med pedalerne bag rattet. Det svarer lidt til at vælge mellem om du helst vil slå dig selv hårdt i hovedet eller få en anden til det.

Det er uforskammet langsomt, og når gear-skiftet så endelig sker, hopper det i hele bilen. Det eneste, der bare lugter lidt af smart, er gear-vælgeren, der omdannet til en stor, flad skrueknap til højre for rattet.

På den måde løser du det evige varevognsproblem med, at der er sparsomt med benplads til passageren i midten. Men selvom tanken er god, ender du hurtigt med at blive så træt af at lege Egon Olsen hver gang bilen skal fra M til R, at du hellere ville ønske, at tredjemanden sad lidt dårligere på midterpladsen.

LÆS OGSÅ:

Se også: Miljøvenlig varevogn kører 170 km på el

SE OGSÅ:

Skærmbillede 2012-08-23 kl. 14.02.07 Håndværkeren - 26. aug. 2012 TV: Bilist undgår vanvittig truck-ulykke

LÆS OGSÅ:

Se også: Test: Her banker de det bedste skinkesøm i brødbjælken

En af grundene til at ESG-gearet er så frustrerende skyldes, at der faktisk ligger en rigtig lækker motor i Partneren, som med en manuel gearkasse hurtigt kunne genoplive ordet køreglæde. Den 1,6 liters dieselmotor med 90 hestekræfter er både vaks og harmonisk og passer perfekt til den lille franskmand.

Du føler aldrig, at du mangler trækkraft, hvad enten det velindrettede varerum er fyldt eller tomt. Og kan du samtidig dy dig fra at trykke for hårdt på speederen, kører Partneren omkring tyve kilometer på en liter diesel.

Og det er ikke kun på tankstationen, at Peugeot Partner 1,6 e-HDI virker som et røverkøb. For hvis du undlader at købe det elendige ESG-gear, så lander prisen på under 124.000 eksklusiv moms.

Så har du ikke brug for mere end 3m3 i dit varerum, så ligner Partneren med 90 diesel-hestekræfter det oplagte valg.

Peugeot Partner L1 Flex 1,6 e-HDi ESG

Motor: 1,6 liter, R4 diesel

Ydelse: 90 hk / 215 nm

0-100 km/t: 13,9 sek

Topfart: 165 km/t

Blandet forbrug: 21,2 km/l

Tank: 60 liter

Lastvolumen: 3,3 m3

Egenvægt: 1460 kg

Tilladt totalvægt: 2210 kg

Pris: 130.990 kr. eks. moms

Læs også

Seneste Nyt
Mest læste på Ekstra Bladet
Mest læste i Håndværkeren
Hent flere