Danske broer angrebet af aggressiv betonsygdom

600 danske betonbroer kan være i fare for såkaldte alkalikisel-reaktioner, der får betonen til at gå i opløsning indefra

  • 600 broer kan være ramt af den aggressive betonsygdom AKR. (Modelfoto: Colourbox)
600 broer kan være ramt af den aggressive betonsygdom AKR. (Modelfoto: Colourbox)
1 af 1

Mest læste i Håndværkeren

Hent flere
 

For at forhindre aggressive alkalikisel-reaktioner (AKR) i at æde sig vej gennem betonen, står op mod 600 vejbroer over for et stort vedligeholdelsesarbejde.

LÆS OGSÅ: Stilladsbranchen lærer af sine arbejdsulykker

Samtlige vejbroer er af Vejdirektoratet blevet screenet for AKR, og det vurderes, at mellem 200 og 300 broer er i farezonen.

LÆS OGSÅ: TV: Bygger Batmans motorcykel for 900 kroner

- Vi ser allerede i dag flere broer med AKR og forventer en betydelig stigning i de kommende år, siger vedligeholdelseschef i Vejdirektoratet Erik Stoklund ifølge ingeniøren.dk.

Grunden til, at det netop er vejbroer, som er hårdest ramt, er, at vejsalt skaber perfekte forhold for AKR.

SE BILLEDER AF BETONSYGDOMMENS HÆRGEN HER

Gamle broer i farezonen
Hos Banedanmark har man også 200 til 300 broer, som er følsomme over for AKR. Broerne overvåges systematisk for at sikre rettidigt vedligehold.

Et eksempel på en strækning med AKR-følsomme broer er S-banen til Køge. På den strækning er mange af broerne bygget i starten af 1970´erne.

FIK DU SET: TV: Kran sender tung truck i jorden

Og netop broer fra 1960'erne og 1970'erne rammes typisk, fordi beton dengang blev produceret med et for højt indhold af såkaldt porøs reaktiv, som reagerer meget aggressivt, når fugt trænger ind i brokonstruktionen, skriver ingeniøren.dk.

- Man kan roligt betegne det som en tikkende bombe. En meget stor del af betonbroerne fra denne periode vil gå i forfald, så snart der går hul på fugtisoleringen, siger rådgivervirksomheden Rambølls AKR-ekspert, Bent Grelk ifølge ingeniøren.dk.

I 2020 forventer Vejdirektoratet, at problemet vil være så voldsomt, at der hvert år skal bruges 200-250 millioner kroner på vedligeholdelse. Det er mellem 25 og 50 procent mere end i dag.

Kilde: Ingeniøren.dk



Følg Ekstra Bladet Håndværkeren på Facebook!Følg Ekstra Bladet Håndværkeren på Facebook!



Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Følg @pomaEB Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Følg @langwadt Nyhedsredaktør lige nu: Steffan Kærulf Frandsen Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik