Swipe header Håndværkeren

Moderne hybrid-teknologi har fundet vej til store gravere

Ny hybridgraver er markedets største

  • Markedets største hybride gravemaskine har nu fundet vej til det danske marked. Foto: Komatsu
Markedets største hybride gravemaskine har nu fundet vej til det danske marked. Foto: Komatsu

Teknologien, som efterhånden har været en del af personbilsudvalget gennem adskillige år, begynder så småt at finde vej til større og større maskiner.

I 1990'erne lancerede Toyota deres første Prius-model, som de fleste nok kender til i dag.

En personbil, hvor elektricitet fandt vej til en almindelig personbil med benzinmotor, og pludselig var hybridbilen skabt.

Teknologien gør, at køretøjet går længere pr. liter brændstof og dermed sparer miljøet for skadelige partikler.

Samtidig kan den også bidrage til, at et køretøj bliver hurtigere, som man kender det fra eksempelvis Formel 1 og Le Mans, hvor de store bilproducenter også benytter hybridteknologi.

Derfor er det kun naturligt, at den slags teknologi også bliver kopieret til de større entreprenørmaskiner.

Se også: Ny app skal gøre branchens største håndværkermesse mere overskuelig

Komatsu, som blandt andet producerer store gravemaskiner, har for nyligt sendt deres nye 40-tons graver til Danmark. Modellen, som officielt hedder Komatsu HB365LC, er en hybridgravemaskine, og den er lige nu markedets største hybridgraver.

Modellen blev lanceret allerede i 2016 i Tyskland, men det har taget noget tid at få den til Danmark.

Det er sket nu, og de første eksemplarer af den store 40-tons Komatsu-hybridgravemaskine er langt om længe klar til at grave i dansk jord.

- I forvejen havde vi jo Komatsus tilsvarende 23 tons hybridgraver HB215LC, som tilmed er kommet i anden generation. Men vi har manglet HB365LC, som med sine 40 tons passer helt perfekt til mange af de opgaver, som vore entreprenørkunder virkelig har behov for maskinkraft til, siger Kasper Vissing, produktchef hos Scantruck, der glæder sig over, at den større hybridgraver nu er landet herhjemme.

- Derfor er det dejligt, at Komatsu nu har gang i serieproduktionen, og vi kan levere, lyder det fra produktchefen.

Hurtig som en Tesla
Komatsu HB3665LC er den hidtil største hybride gravemaskine på markedet.

Hybridsystemet fungerer på den måde, at den bruger el til både svingmotoren og til at hjælpe den almindelige motor. Kombinationen skulle få systemet til at reagere hurtigere.

Produktchefen hos danske Scantruck tager de større ord i brug, når han skal sammenligne hybridgraveren.

- Maskinen er nærmest ekstremt hurtig i krøjemotoren. Ligesom i en Tesla-bil har den moment øjeblikkelig. Og jeg vurderer accelerationen til også at være på niveau med Tesla, omend naturligvis til andre formål, siger Kasper Vissing.

I Komatsus hybridsystem erstatter den elektriske krøjemotor den traditionelle hydrauliske krøjemotor. Hver gang der krøjes, opsamles ny energi, som maskinen så bruger både ved krøjning og altså også som assistance ved motoracceleration.

Som man kender det fra bilernes verden med hybridteknologien, fremhæver Kasper Vissing også, at teknologien kan skabe besparelse i det daglige brug.

- Hybridteknologien kan aflæses direkte på bundlinjen af maskinregnskabet. Der er set eksemplar på besparelser på brændstoffet på op til 25 til 30 procent. Øget produktivitet og lavere brændstofforbrug er et par rigtig gode argumenter, når vi nu skal ud og præsentere maskinen i Danmark. Samtidig har Komatsu selv så stor tillid til systemet, at der er fem års garanti eller 10.000 timer på alle hybridkomponenter, lyder det fra Kasper Vissing.

Læs også

Seneste Nyt
Mest læste på Ekstra Bladet
Mest læste i Håndværkeren
Hent flere