Persondata politik

C for Cool

Brugttest: Volvo C30 tør, hvor tyskerne tøver, og lokker med et frækt design, der gemmer på en solid og velkørende bil

« Forrige
Næste »

EKSTRA Forbrug

 

Klassen for premium-hatchbacks er vokset de seneste år. Først kom Audi A3 og siden fulgte BMW op med 1-serien.

Volvo tøvede længe, men i 2001 viste de konceptbilen SSC, der kunne ses som en opvarmning til introduktionen af C30 i 2006. Om det var for at undgå at komme i infight med de stærke tyskere vides ikke, men Volvo valgte at gribe tingene anderledes an.

I stedet for at lave en regulær hatchback a la Audi A3 og BMW 1-serien, var C30 en krydsning mellem en hatchback og en sportscoupé og dermed mere et nicheprodukt, der havde sin egen unikke appeal.

Design før brugbarhed
Volvo C30's design er stærkt inspireret af 1800 ES sportscoupéen fra 1972, der er en af de mest eftertragtede Volvo-modeller. Inspirationen ses tydeligst bagfra, hvor C30 har samme type bagklap helt i glas og samme proportioner mellem bagklap og bagskærmene. Resten af bilen er næsten identisk med en Volvo S40/V50, bort setfra en marginalt ændret frontkofanger og en sort liste, der løber hen over hjulkasserne.

TV: Verdens mest letkørte Volvo

At C30 er mere coupé end regulær hatchback mærker du især på bagsædet, hvor lofthøjden er beskeden og benpladsen kun lige acceptabel for en voksen. Bagsædet består af to separate sæder, der nemt kan lægges ned, så du udvider bagagerummet, hvilket du vil få behov for, da det ellers kun rummer 250 liter, til sammenligning har en VW Golf 100 liter mere. Da bagagerummet ikke er større, er hattehylden afløst af et løst cover i lærred, der kan se lidt sjusket ud.

Gode, små motorer
På de forreste pladser er C30 indrettet stilrent og enkelt med fritstående midterkonsol. Kvaliteten er høj, brugevenligheden stor, og de fleste C30'ere er veludstyrede.

TV: Kvinder vil ha' en stor bil

Du kunne vælge mellem hele tre diesel- og fem benzinmotorer, men de populæreste varianter er de mindste motorer. 1,6-liters benziner er en fin og stærk motor, der giver lidt mere køreglæde og samtidig 20,4 km/l. De billigste eksemplarer, vi kunne finde, var en C30 1,6 benzin til 170.000 kr. med 40.000 km og en 1,6-liters diesel til 160.000 kr. med 116.000 km.

Har du råd og ser C30 som et alternativ til en GTI-bil, er der den lækre T5-version med 2,5-liters fem-cylindret turbomotor og 220 hk, men den er tørstig.

Tjeklisten

Motor/transmission

C30 er mest solgt med 1,6-liters diesel- eller benzinmotorer, som er slidstærke og byder ikke på nævneværdige fejl. 1,6-liters dieselmotoren, der er fra PSA, kan dog lide af defekt turbolader, tilsodet indsugningsmanifold og EGR-ventil.

Undervogn

C30 kører med samme undervogn som Ford Focus og er en af de mest velkørende Volvoer nogensinde. Undervognen er solidt bygget, men en del biler har forkert indstilling af toe-in vinkler på hjulophængene, så få foretaget en firehjulsudmåling.

Interiør

Interiøret er indbydende med et stilrent design og en fornem finish og kvalitet. Der har været en del elektroniske fejl f.eks startproblemer, defekt fjernbetjening og centrallås, alarm, defekte elsideruder. Årsagen er indtrængende fugt, men mange af dem kan være udbedret på garantien. Tjek derfor alle elektroniske funktioner i bilen. På de første årgange kunne klimaanlæget afgive en rådden lugt og have udfald, så tjek det.

Karrosseri

C30 er godt beskyttet mod rust, og den er igennem årene blevet opgraderet. Motorhjelmen er i aluminium, men resten af bilen er i stål. Skærmkanterne er desværre udformet så de opsamler skidt, hvilket kan give risiko for rust. Den har voksbehandlede vanger og døre, plastikinderskærme fortil, og dørenes samlinger er effektivt limede.

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Nyhedsredaktør lige nu: Peter Roelsgaard Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik