Persondata politik

Kia Cee'd presser konkurrenterne

Kia Cee'd gør det ikke nemt at hedde Golf eller Focus. Men på et punkt falder Cee'd igennem

« Forrige
Næste »

EKSTRA Forbrug

 

Med 868 solgte biler i årets første syv måneder ligger Kia Cee'd kun lige med nød og næppe i top 50 på salgslisterne.

Og det er ikke sært: Cee'd er en gammeldags bil trods et stort facelift i 2009, og den helt nye model er længe ventet.

Den nye Kia Cee'd, som præsenteres hos forhandlerne i denne weekend, skal nok få rettet op på salgstallene. Forudsætningerne er på plads.

Længere, men smallere
I forhold til forgængeren er den fem cm længere, en cm smallere og med et mere solidt fodfæste i form af større sporvidde og en mindre højde.

Materiale- og samlekvaliteten har fået et ordentligt skub i den rigtige retning, så den uden videre kan stille op mod biler som Golf og Astra uden at få røde kinder.

Karosseriet skriger "jeg vil være bedre end Golf" med de kromindrammede ruder og samlinger og materialer i absolut første klasse. Dørene smækker med et eksklusivt svup, og på indersiden har Kia skruet op for både udstyr, materialer og finish.

Kæmpe skærm
Og en masse nyt udstyr er kommet til. Det gælder eksempelvis parkeringshjælp, hvor bilen selv styrer ind langs kantstenen, en 7 tommer berøringsfølsom skærm med navi og bakkamera og et styretøj som kan indstilles i tre trin.

Trist styretøj
Men uanset hvordan du indstiller knappen på rattet, bliver det aldrig nogen syndelig fornøjelse at betjene. Det er på kanten til at være kedeligt. Nej om igen: Det er kedeligt. Men det virker. Bilen drejer.

Men på dette - og for nogen vigtige punkt - har koreaner stadig noget at lære af de bedste europæere og japanere som Ford Focus og Mazda 3. Og det er synd, når nu bilen er så kompetent på stort set alle andre områder.

Lækker mekanik
Mekanisk set er Kia Cee'd lige så god som de bedste. Her taler jeg ikke om holdbarhed, men om den mekaniske funktion. For eksempel er den sekstrins gearkasse en fornøjelse at betjene, og det samme gælder alt hvad der hedder pedaler, knapper og drejeknapper.

Stramme priser
Priserne er hårde. De begynder ved 190.000 kr. (Se alle priser og specifikationer her). Allerede i allerbilligste version her får du aircondition, læderrat med varme og sædevarme. For 15.000 kr. ekstra får du fartpilot og et justerbart styretøj, elruder bagi og lidt ekstra småting.

Indtil videre har vi (på dansk jord) udelukkende testet 1,4 diesel med 90 hk. Den er kultiveret, men naturligvis ingen raket. Men den gør hvad den skal, og er med til at gøre bilen støjsvag selv ved høj fart. Og indtil der kommer en fin lille benzin-turbo - og den anes i horisonten, er dieslen den fedeste motor i programmet.

Cee'd minder på mange måder om den Hyundai i30, som vi netop har testet for første gang. Men Kia har en mulig fordel i en længere syv års garanti - dog med en begrænsning på 150.000 km. Kører du langt, skal du altså vælge en i30.

Og hvis Kia og Hyundai får styr på styretøjet, får Golf for alvor kam til sit tæt-på-perfekte hår.

Stationcar-versionen får vi til vinter til 15.000 kr. ekstra.

Kia Cee'd

Kia Cee'd Active Plus

Ydelse: 100 hk / 137 Nm

0-100 km/t: 12,8 sekunder

Topfart: 182 km/t

Forbrug: 17,9 km/l

Pris: 205.000 kroner

Billigste: 1,4 Active med 100 hk: 190.000 kr.

Pris for testbilen: 225.000 kr.

Godt til prisen: Aircon, sædevarme, læderrat med varme, fire elruder, fartpilot

Se alle priser og specifikationer her

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Nyhedsredaktør lige nu: Kim Vangkilde Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik