Persondata politik

Endelig en sjov A3'er

Kandidat nummer 12: Audi A3 er den letteste bil i sin klasse, og det er noget der kan mærkes

EKSTRA Forbrug

 

TEMA: I dag og i morgen publicerer vi en række artikler om kandidaterne til Årets bil. Der er 22 af dem - ja faktisk 24 hvis du tæller VW Up/Seat Mii/Skoda Citigo med. Bil nummer 12 er Audi A3

Audi er tidligere blevet kritiseret for at bygge biler, som er for tunge i forhold til de bedste i klassen. Men i de seneste 3-5 år har Audi gjort en stor indsats for at gøre sin biler lettere og dermed mere underholdende at køre i og fremfor alt mere økonomiske.

Og med den nye A3 er det lykkedes Audi at bygge den klart letteste bil i sin klasse. F.eks. vejer en variant med en 1,4 liters TFSI-motor blot 1.175 kg. Den nye A3 er samme størrelse som forgængeren, men er alligevel hele 80 kg lettere end forgængeren - noget af en bedrift, når man f.eks. ved at den nye BMW 1-serie vejer 80 kg mere end forgængeren.

Federe end Mercedes
Og det er heldigvis noget som kan mærkes. Audi A3 (i den testede 1,8 TFSI med 180 hk til 550.000 kr.) har med en dejligt styretøj og en kompetent undervogn lagt pæn afstand til de tidligere A3'eres lidt dovne køremåde. A3 kører bedre en Mercedes A-klasse og muligvis også bedre end BMWs 1-serie (men det vil en senere sammenlignende test afsløre).

Audi bygger på den MQB-platform som den nye Golf også ruller på - det betyder nye motorer over hele linien, fordi de gamle er dyre at tilpasse i den nye platform.

Audi A3 vil til en begyndelse kunne fås med to benzinmotorer på 1,4 og 1,8 liter og hhv. 122 og 180 hk. En 1,6 liters diesel yder 150 hk. Priserne begynder ved 307.000 kr for en 1,4 TSI med 122 hk 3 døre og seks gear. Vil du ha' den fede S-tronic - som svarer til VWs DSG-gear - skal du af med ekstra 33.000 kr.

Audi A3 som Årets bil? Næppe. Audi har skudt sig selv i foden ved ikke at kunne stille op med mere end en forholdvis dyr variant (1,8 TFSI med 180 hk og firehjulstræk), og vi har derfor ikke haft mulighed for at prøve en af de basisversioner, som kunne være med til at holde prisen nede.

Flere Årets Bil kandidater

Se også: Den bedst kørende nyhed i år

Se også: Volvo i BMW-liga

Se også: Renault rammer plet

Se også: Peugeot er tilbage i førersædet

Se også: Luksus, luksus, luksus

Se også: Subaru XV: Alt for dyr ...

Se også: Mazda CX-5: Årets bedste diesel?

Se også: Skal Ford B-max være Årets Bil?

Se også: Mercedes B-klasse - Årets bil?

Se også: Kia Cee'd Årets Bil?

Se også: Fiat 500L som Årets Bil?

Fortæl os hvorfor eller hvorfor ikke BMW 3 skal være Årets Bil 2013.

Kandidaterne til Årets Bil 2013

Mikro

Fiat Panda

Seat Mii/Skoda Citigo/VW Up

Mini

Peugeot 208

Renault Clio

Lille mellemklasse

Audi A3

BMW 3-serie

Honda Civic

Hyundai i30

Kia Ceed

Mercedes-Benz A-klasse

Volvo V40

MPV

Fiat 500L

Ford B-Max

Mercedes-Benz B-klasse

Toyota Prius Plus

SUV/crossover

Citroën Aircross

Honda CR-V

Mazda CX-5

Opel Mokka

Subaru XV

El

Renault Fluence Z.E.

Livsstil

Citroën DS5

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Nyhedsredaktør lige nu: Linette K. Jespersen Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik