Persondata politik

En bil din morfar ikke vil ha'

Første indtryk: Opel Adam er skabt til at gøre livet surt for Fiat - og det skal nok lykkes

« Forrige
Næste »

EKSTRA Forbrug

 

Fem år efter introduktionen af Fiat 500, er Opel klar med en konkurrent, som Opel håber vil være den foryngelseskur, som får os alle samme til at opfatte Opel moderne.

Opel har i årevis kæmpet med at få skruet ned for morfar-imaget (som de ved gud selv har været ude om) med biler som Opel Insigna og Opel Astra. Og med Opel Adam tager Opel springet ud på det dybe med en bil, som er møntet på de yngste bilister og dem, der er en smule ældre.

Uden retro
Af samme årsag har Opel undgået at skabe en retromodel som Fiat gjorde med sin fikse Fiat 500 tilbage i 2007 og BMW gjorde, da de genopfandt Mini. Og det er måske godt det samme, for uanset hvor meget man anstrenger sig, er det svært at komme i tanker om en Opel med samme uudslettelige historie som den mariehønen fra Fiat og hundehuset fra British Leyland.

Det skulle da lige være en Opel Kadett GTE fra 1973-1979, som efterhånden er så dyr en samlerbil, at man kun kan ærgre sig over at man ikke beholdt den gamle, baghjulstrukne spand indtil der gik spekulation i den.

Men tilbage til nyheden: Opel har brugt tre år på at udvikle bilen, som skal bide skeer med Fiat 500, som Opel ser som den nærmeste konkurrent. Selv om Adam nærmest på milimeter har samme mål som en VW Up, bliver det ikke Folkevognen at Opel kommer til at jagte.

Opel Adam er en livsstilsbil, som udelukkende fås med tre døre og som ikke skal på strandhugst hos de kunder, der f.eks. køber Opel Corsa.

Basisbilen er ikke en Corsa, som man måske skulle tro, men en blanding af dele fra Corsa, Astra og Agila blandet med en stumper, som Adam er alene om gøre brug af.

Svag motor
Adam vil kunne købes med foreløbig tre motorer som vi kender fra Corsa. Mindste udgave er en 1,2'er på 70 hk. Næste model er den kendte 1,4'er som i Adam fås med 87 eller 100 hk. Hernede på Portugals vestkyst får vi dog udelukkende lejlighed til at køre mellemmodellen med 87 hk, som langtfra giver os den oplevelse, som det sportslige udseende lægger op til. Det gode ved motoren, er at den er støjsvag - men kun når du holder dig under 100 km i timen.

På motorvejen pisker omdrejningstælleren - som er nydeligt lavet - op og lægger sig på 4.000 omdr/min. ved de gængse 120 km i timen, og man indser snart at Adam udelukkende er en bybil - hvad Opel da heller ikke lægger skjul på. Og på det punkt kan Adam slet ikke matche f.eks. VW Up, som er en velfungerede langturscruiser trods sin lille motor.

Til gengæld er Adam ret underholdende, når vejen svinger med et massivt vejgreb og god balance. Vi er ikke i Mini-liga men til gengæld langt over Fiat 500, som Adam ligger i prisklasse med. Adam er livlig - og måske lidt for livlig på ujævn vej - og reagerer kvikt på styretøjet.

Let styretøj
Styretøjet er i øvrigt fuldt elektrisk og fås med en cityfunktion, som øger servovirkningen. Det tvivler jeg dog på bliver nødvendigt. Styretøjet er i forvejen for let til min smag i normalindstillingen, og du skal være lidt af en vatarm for at have brug for ekstra servohjælp under parkering, som Adam i øvrigt kan klare selv, hvis du tilkøber en parkeringsassistent.

Fedt interiør
Der hvor Adam virkelig rammer plet, er på designet og kvaliteten af interiøret, som er lækkert og indbydende og virker rigtig godt skruet sammen. Og så kan du style Adam fuldstændig som du ønsker det, eksempelvis med glastag eller stikke bilen en flot stjernehimmel med masser af små dioder.

Og så er der prisen: Opel er ikke færdig med at udregne de danske priser, men mon ikke at bilen kommer til at koste det samme som Fiat 500? Til gengæld kender vi privatleasingprisen, og den bliver god: Mellem 1800 og 1900 kr. om måneden vil det koste at privatlease den mindste og lavest udstyrede 1,2'er med 70 hk.

Om projektet lykkes for Opel er svært at spå om, men Opel har i hvert fald givet den hele armen med et design, som skal få bilkøbere, som er for unge til at genkende en Opel Kadett, til at spærre øjene op.

Læs mere og se vores tv-test af Opel Adam senere på ugen ...

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Nyhedsredaktør lige nu: Peter Roelsgaard Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik