Persondata politik

TV: Opel Adam kommer i sidste sekund ...

Opel er sent ude af startblokken med livstilsbilen Adam - men med et par nye motorer tror vi på det

« Forrige
Næste »

EKSTRA Forbrug

 

Ekstra Bladet, Lissabon:
Tyske udviklingschefer har det bedst i skjorte og slips, og holder sig helst fra at fortælle vittigheder, som kan misforstås på tværs af landegrænser. Men ikke denne gang ...

Staklerne på scenen giver den fuld skrue med et sceneshow som får tv-programmet "Live fra Bremen" til at virke raffineret.

Et eventbureau tydeligvis uden fornemmelse for timing er åbenbart lykkedes med at overtale gamle Opel med at performe en farce, der skal understrege at Opel er ung med de unge. Og Opels i øvrigt dygtige designchef Niels Loeb har fået den sure tjans at være pinligt kæk, mens han fortæller, at udstyrsniveauerne hedder Jam, Glam og Slam og farverne Men in Brown, White my Fire og I'll be Black.

Yo Opel
Det virker desperat, men pointen er til at forstå: Opel Adam er bil, som skal henvende sig til de unge med håndkast, omvendt kasket og skateboard under armen. Og det afspejler måske den virkelighed, som Opel står i 2012. Opel mangler kunder. Og især unge af slagsen.

23 nye modeller
Sidste år overvejede GM at sælge Opel, fordi forretningen går skidt. Opel har svært ved at tjene penge, og har haft det længe. Men GM-toppen, som ejer Opel, giver ikke op: Opel vil lancere 23 nye modeller og 13 nye motorer inden udgangen af 2016. Og med udsigten til den enorme succes, som Fiat har haft med sin 500, kan det ikke undre, at den første nyhed er Fiat 500-killer!

Fem år efter introduktionen af Fiat 500, er Opel således klar med en konkurrent, som Opel håber vil være den foryngelseskur, som får os alle samme til at opfatte Opel moderne - og får os til at købe dem.

Ud med morfar
Opel har i årevis kæmpet med at få skruet ned for morfar-imaget (som de ved gud selv har været ude om) med biler som Opel Insigna og Opel Astra. Og med Opel Adam tager Opel springet ud på det dybe med en bil, som er møntet på de yngste bilister og dem, der er en smule ældre.

Retro, nej tak
Af samme årsag har Opel undgået at skabe en retromodel som Fiat gjorde med sin fikse Fiat 500 tilbage i 2007 og BMW gjorde, da de genopfandt Mini. Og det er måske godt det samme, for det er svært at komme i tanker om en Opel med en uudslettelig historie som mariehønen fra Fiat og hundehuset fra British Leyland.

Det skulle da lige være en Opel Kadett GTE fra 1973-1979, som efterhånden er så dyr en samlerbil, at man kun kan ærgre sig over at man ikke beholdt den gamle, baghjulstrukne spand indtil der gik spekulation i den.

Men tilbage til nyheden: Opel har brugt tre år på at udvikle bilen, som skal bide skeer med Fiat 500, som Opel ser som den nærmeste konkurrent. Selv om Adam nærmest på milimeter har samme mål som en VW Up, bliver det ikke Folkevognen at Opel kommer til at jagte.

Basisbilen er ikke en Corsa, som man måske skulle tro, men en blanding af dele fra Corsa, Astra og Agila blandet med en stumper, som Adam er alene om gøre brug af.

Svag motor
Adam vil kunne købes med foreløbig tre motorer som vi kender fra Corsa. Mindste udgave er en 1,2'er på 70 hk. Næste model er den kendte 1,4'er som i Adam fås med 87 eller 100 hk. Hernede på Portugals vestkyst får vi dog udelukkende lejlighed til at køre mellemmodellen med 87 hk, som langtfra giver os den oplevelse, som det sportslige udseende lægger op til. Det gode ved motoren, er at den er støjsvag - men kun når du holder dig under 100 km i timen.

På motorvejen pisker omdrejningstælleren - som er nydeligt lavet - op og lægger sig på 3.500 omdr/min. ved de gængse 120 km i timen, og man indser snart at Adam udelukkende er en bybil - hvad Opel da heller ikke lægger skjul på. Og på det punkt kan Adam slet ikke matche f.eks. VW Up, som er en velfungerede langturscruiser trods sin lille motor.

Til gengæld er Adam ret underholdende, når vejen svinger med et massivt vejgreb og god balance. 18-tommer fælgene hjælper til og det samme gør en sportsundervogn. Alligevel er vi ikke i Mini-liga men til gengæld langt over Fiat 500, som Adam ligger i prisklasse med. Adam er livlig - og måske lidt for livlig på ujævn vej - og reagerer forholdsvis hurtigt på styretøjet.

Let styretøj
Styretøjet er i øvrigt fuldt elektrisk og fås med en cityfunktion, som øger servovirkningen. Det tvivvler jeg dog på bliver nødvendigt. Styretøjet er i forvejen for let til min smag i normalindstillingen, og du skal være lidt af en vatarm for at have brug for ekstra servohjælp under parkering, som Adam i øvrigt kan klare selv, hvis du tilkøber en parkeringsassistent.

Fedt interiør
Der hvor Adam virkelig rammer plet, er på designet og kvaliteten af interiøret, som er lækkert og indbydende og virker rigtig godt skruet sammen. Og så kan du style Adam fuldstændig som du ønsker det, eksempelvis med glastag eller stikke bilen en flot stjernehimmel med masser af små dioder.

Se også: Se billederne af Opel Adam her

Måske endnu mere vigtigt: Opel Adam er den eneste bil i A-segmentet, hvor du kan indstille rattet i længderetningen. Det kan du glemme alt om i VW Up. Det lyder måske ikke af så meget, men netop det gør, at du kan få dig en ordenligt kørestilling uanset hvordan din krop er skruet sammen.

Fin basispris
Og så er der prisen: Opel er ikke færdig med at udregne de danske priser, men mon ikke at bilen kommer til at koste det samme som Fiat 500? Til gengæld kender vi privatleasingprisen, og den bliver god: Mellem 1.800 og 1.900 kr. om måneden vil det koste at privatlease den mindste og lavest udstyrede 1,2'er med 70 hk. Det er et par hundredelapper mere end Fiat 500, og de er helt klart godt givet ud!

Om det lykkes for Opel at trække sig selv ud af dyndet som en anden baron Münchhausen (der trak sig selv og sin hest op af dyndet ved at trække i sit eget hår) er svært at spå om, men Opel har i hvert fald givet den hele armen med et design, som skal få bilkøbere, som er for unge til at genkende en Opel Kadett til at spærre øjene op.

Adam kommer sent ud af startblokken. Mini kom i 2001, Fiat 500 i 2007 og Citroen DS3 dukkede op for et par år siden. Men med Adam har Opel skabt en konkurrent, som giver i hvert fald Fiat 500 baghjul. Yo Opel - jeg krydser fingre for dig ...

Opel Adam i tal

Motor: 1,4 liter benzin med 87 hk og 130 Nm

Topfart: 176 km/t, 0-100 km/t på 12,5 sekunder.

Forbrug: Blandet kørsel: 19,6 km/l (fabrikstal)

Særligt udstyr: Vides ikke endnu

Pris: Cirka 150.000 kr.

Billigste model: 1,2 med 70 hk til cirka 135.000

Plus: Fedt design

Minus: Ufede motorer

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Nyhedsredaktør lige nu: Stine Eskildsen Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik