Persondata politik

Smittet med køreglæde

Toyota GT86 har smittet af på den nye Toyota Verso, som er blevet langt sjovere at køre

« Forrige
Næste »

EKSTRA Forbrug

 

Hvad?
Verso er faceliftet på den grundige måde, og det meste af det handler om at forbedre køreegenskaberne. Styretøjet er nyt, det samme er stivere bøsninger og en generel finjustering alle de små punkter, der afgør, hvordan du som chauffør oplever en bil.

Virker det?
Bilen når ikke op i køredynamikkens superliga, for her sidder Opels Zafira sammen med Ford og kigger ned på konkurrenterne, men Verso er massivt forbedret i forhold til den version fra 2009 som den nye model afløser. Se vores TV-test af bilen fra dengang.

Verso ruller ikke så meget som tidligere over længdeaksen. Det vil familiens børn også synes om, for den gamle var en god genvej til køresyge.

Nu sørger et godt vægtet elektrisk styretøj for, at forenden uden for meget tøven peger derhen, hvor du befaler, og resten af Verso følger pænt med rundt i kurven uden den massivt understyrende tendens, som vi husker.

Måske det er den dynamiske sportsvogn, GT86, som trods alt er begyndt at smitte af på den grundlæggende europæiske opsætning af Toyota-bilerne. Lad os håbe det.

Hvad er mere ændret?
Toyota har alt i alt ændret 470 forskellige steder i Verso. De 300 handler om designet, der nu er i tråd med den Auris, som lige nu triller ud fra forhandlerne som japanernes nyeste bil.

Designet vinder ingen priser for sin opfindsomhed og specielt Tivoli-baglygterne ligner stadig noget, der kunne være hentet i den lokale T. Hansen butik. At Toyotas europæiske designere ikke kan se, at det er lidt gammeldags, fatter vi ikke.

Hvad med indersiden?
Interiøret har fået en overhaling af den klassiske bedre-materialer-og-lidt-mere-udstyr. Det pynter, men designet og funktionaliteten er stadig lidt af en rodebutik uden sammenhæng, og hvor man som chauffør sidder tilbage med indtrykket af, at knapper og displays er kastet rundt efter tilfældighedsprincippet. Verso mangler også stadig den komfortblinker, som Toyota ellers har standardmonteret i den nye Auris.

Hvad med støjen?
Vindstøj har altid været et problem i Verso, og selv om den nye er blevet mindre støjplaget, så er der vindstøj omkring A-stolperne.

De vigtigste ændringer i motorerne betyder, at Verso nu har fået de samme tekniske optimeringer af 2,0-liters dieselmotoren, som Avensis fik sidste år i forbindelse med et større facelift.

Har du råd?
Priserne er ikke færdigforhandlere endnu, men importøren regner med, at den skal koste omtrent det samme som den nuværende model: Det vil sige omkring 260.000 kr. for den billigste 1,6 benziner med fem sæder og 20.000 kr. for udgaven med plads til syv. Toyota tager 40.000 kr. ekstra, hvis du vil køre diesel.

De gamle dyder
Ellers oplever vi i øvrigt Verso, som vi kender den, og det betyder god plads i kabinen, men selvfølgelig er der kun plads til helt små folk omme bagi i den 7-personers version, hvor bagagerummet også kun er beskedne 200 liter. Når de bageste sæder ikke er i brug, er der i sagens natur markant bedre rum til kufferter, men ikke helt så meget så meget som i ærkekonkurrenten, Renault Grand Scenic.

Ekstra Bladet var inviteret til Nice af Toyota. Journalist Jens Høy har kørt bilen, men testen er skrevet af Anders Berner

TOYOTA VERSO 2,0 DIESEL, 7 PERS.

Motor: 1.998 ccm Transmission: Forhjulstræk, manuel 6 gear Ydelse: 124 hk/ 3.600 omdr.

Moment: 310 Nm/ 1.600 omdr.

0-100 km/ t: 11,3 sek.

Tophastighed: 185 km/ t Mål ( l/ b/ h): 446/ 179/ 162 cm Bagage ( 7/ 5/ 2 sæder): 178/ 440/ 1.026 l Vægt: 1.540 kg Anhænger: 1.500 kg Sikkerhed: 5 stjerner Euro NCAP ( 2010) Forbrug: 20,5 km/ l CO 2 -udledning: 129 gram/ km Grøn ejerafgift:

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Nyhedsredaktør lige nu: Steffan Kærulf Frandsen Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik