Persondata politik

TV: Audis fedeste bil er federe!

Vi kører den faceliftede Audi R8 med en ny V10-motor på 550 hk

  • Videoen kan desværre ikke vises
1 af 1
 

Smuk som en diva og eksplosiv som en vulkan.

Få ord indrammer mere præcist den nye Audi R8 V10 Plus, som med sin 5,2 liters V10-motor på 550 hk er det ypperste, mærket med de fire ringe præsterer lige nu.

Nu er tyskerne klar med et nænsomt facelift af modellen, der opleves mere levende end nogensinde, mens vi brøler ned ad langsiden på racerbanen Misano World Circuit Drive ved italienske Rimini, hvor Audi har lagt den internationale præsentation.

HØR HVOR FEDT DEN LYDER

Det er en model, som med en pris på godt 3,644 mio. kr. placerer R8 i sin egen Audi-klasse, og det står klart, at Audis toptenorer i høj grad appellerer til opera-øret.

Motoren, som også findes i Lamborghini Gallardo, har et moment på 540 Nm, en topfart på 317 km/t. og klarer spurtdisciplinen 0-100 km/t. på 3,5 sekunder. Det sker i samspil med den lynhurtige S-Tronic automatgearkasse med dobbeltkobling, som afløser den aldrende R-Tronic, der ikke gav verdens mest jævne kørsel op gennem gearene.

Faceliftet byder ellers også på en let ændret front og bagende med nye LED-lys.

Hard-hitter
Plus-modellen, som afløser R8 GT, der kun kom i en begrænset produktion, er den nye hard-hitter, som går direkte i blodet på dem, der også bruger bilen til trackdays på bane.

Den har bl.a. en speciel opsætning af sportsundervognen samt keramiske skiver, og så er den 50 kilo lettere end standard V10'eren, så den vejer 1595 kilo. Samtidig er Plus-modellen, der bygger på en aluminiumsramme, som de andre R8'ere, proppet med karbon-dele.

I forvejen har R8 med sin centermotor og optimale vægtfordeling ud over Quattro firhjulstræk med mest drev på bagakslen et godt udgangspunkt. Noget, vi mærker under kørslen på de lokale snoede bjergveje, før banen kalder til den ultimative test.

Med rumpen placeret i de tætte bucketsæder, kabinen, der smyger sig omkring dig, og det lille fede alcantara-betrukne sportsrat med flad bund mellem hænderne, mangler der kun en ting for at fuldende billedet: det ticylindrede soundtrack.

S-Tronic gearkassen kan også lynhurtigt springe direkte fra for eksempel syvende til tredje gear, hvis der skal accelereres ekstra under en overhaling. Noget, som giver omgående effekt, da V10'eren ikke har en turbomølle, som først skal i omdrejninger. Det her er rå muskelkraft

Saft og kraft
Ude i trafikken på de stejle og kurvede veje får motoren dog slet ikke lov til at komme op i omdrejninger og er nærmest uforsvarlig at køre i sportsmode, hvor den springer frem som en rottweiler ved den mindste speederberøring. Audi-folkene lægger heller ikke skjul på, at V10'eren er for feinschmeckerne, og V10 Plus - der udelukkende findes som coupe - har en marginalt højere ydelse, men desuden mere rendyrkede racerløsninger, er for den lille eksklusive skare, som vil have noget helt ekstraordinært. Det er en model, der som standard har det meste, men man kan individualisere ud i ekstremerne.

Det er også et must i en klasse, hvor ikon-modeller som den nye Porsche 911 Carrera 4S eller bare en Boxster eller Cayman kunne være alternativer, hvis du bare ønsker køreglæde.

Til gengæld byder R8 på en konstruktion, som ikke ligner mange andre, selv om nogle måske vil mene, at R8 har mere maskinel effektivitet frem for sydlandsk sjæl. Divaer er i alle tilfælde noget helt for selv.

Hent flere

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Nyhedsredaktør lige nu:Linette K. Jespersen Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik