Persondata politik

Fremragende SUV fra Honda

Honda CR-V er en fremragende SUV, som gør alt til et 11-tal

  • Videoen kan desværre ikke vises
1 af 1
 

Hvad er det?
CR-V er fjerde generation af Hondas soft-roader eller SUV om du vil. Og hvis du har svært ved at placere den, får du lige et par konkurrenter her: VW Tiguan, Ford Kuga og Mazda CX-5 … bare for at nævne et par eksempler i en efterhånden enorm klasse. En klasse som har vokset sig større både i antal modeller og købte biler på verdensplan.

Hvad har Honda fundet på?
Tja, i bund og grund er den nye CR-V baseret på samme platform som den nuværende model. Karosseriet er nyt, længde og bredde er fastholdt og der er kappet 3 cm af taget. Sædehøjden er den samme i forsædet, mens bagsædet er sænket en smule for at give ekstra plads deromme.

Hjulophængene er ændret marginalt for at komme komfort og køreegenskaber til gode. Lydisoleringen har også fået et ekstra nøk og Honda siger selv at bilen støjer tre decibel mindre. Det svarer til en halvering af lydtrykket. Om det er sandt, er svært at vurdere, men CR-V er en lydsvag bil.

Hvordan kører den?
På motorvejene omkring München hvor Honda havde valgt at lægge sin præsentation, gav Honda et fint indtryk. Det bedste man kan sige om den, er at den kører som en almindelig bil - en VW Passat eller Honda Accord for den sags skyld. Den er ikke så skarp - og dermed underholdende - som en Ford Kuga eller en Mazda CX-5 (eller en BMW X3), men den er til gengæld komfortabel. Den ligger stabilt på vejen og lider ikke af kænguro-syge som stort set alle SUV'er gjorde få år tilbage, og nogle stadig gør. Det kan du blandt andet takke et ret avanceret baghjulsophæng for.

Hvordan er den indrettet?
I kabinen ligner CR-V en Honda på godt og ondt. Personligt har jeg det svært med den meget konservative instrumentering. Det er småkedeligt og uopfindsomt og på sin vis lidt amerikaner-SUV-agtigt, og jeg savner den lidt mere sportslige stil, som du finder i Mazdas CX-5. Det er trods alt her du tilbringer det meste af din tid sammen med Honda CR-V. Lidt mere kulør kommer der på det hele, hvis du vælger en model med tofarvet interiør.

Se billederne af bilen her

1-0 til Honda
I bagsædet har Honda til gengæld et par tricks i ærmet. For det første åbner bagdørene næsten 90 grader, og gør det utrolig nemt at komme ind og ud.

Og når du har brug for ekstra plads i bagagerummet, trækker du i et håndtag fra bagagerummet eller en rem ved bagdøren og så krøller hele bagsædet sammen. Men den manøvre skal du lige tjekke ud i tv-indslaget herover.

Bagagerummet er dejlig stort med 589 liter, og en lavere læssekant gør det nemmere at komme til.

Er motorerne i orden?
CR-V fås indtil videre med to kendte motorer: en toliter benziner på 155 hk og en 149 hestes 2,2'er som vi både kender fra Civic og Accord. Forbrugstallene er på det jævne. Den forhjulstrukne benzin-model klarer mådelige 13,8 km på literen, og samme motor med firehjulstræk gør det stort set lige så godt (13,5 km/l) - hvilket i sig selv er en bedrift og fortæller historien om en ny elektro-hydraulisk flerplade-kobling der aktiverer firehjulstrækket både hurtig og effektiv. Dieslen går knap 18 på literen med, med den femtrins, traditionelle automatgearkasse suger brændstof: 15,2 km på literen. Heldigvis er den sekstrins manuelle gearkasse fremragende at betjene.

Nogle fede features?
Ja, vælger du topmodellen Executive får du læderkabine, en sikkerhedspakke med afstandsradar, vejbaneassistent og seler, der strammer til, når du kører aggresivt. Navigation fra en berøringsfølsom skærm. Den elektriske bagklap fungerer rigtig godt. Normalt er den slags pinagtigt langsomme, og det er den sådan set stadig, men du kan vælge at åbne og lukke bagklappen manuelt - en fin feature.

Hvad skal den koste?
Herhjemme var den nuværende CR-V den bedst sælgende bil i sin klasse sidste år med over 500 solgte biler i 2011.

CR-V har i flere år klaret sig på yderst konkurrencedygtige leasingpriser, og da regeringen med leasing-indgrebet spændte ben for dén mulighed satte Honda resolut prisen ned med 100.000 kr. Du kunne dermed købe en lækker firehjulstrækker for blot 310.000 kr. eller nogenlunde det samme som du giver for en flad Passat med en 1,4-motor og nul udstyr.

Skoda er stadig billigere
Honda vil sælge biler, og CR-V er - hvor mærkeligt det end lyder - en af de vigtigste for Honda i Danmark. Så prisen bliver i orden. Dvs. omkring 330.000 kr. for en Comfort-version med forhjulstræk og en 155 hestes benziner. Det er cirka 40.000 kroner billigere end den mindste VW Tiguan med forhjulstræk og 1,2-motor. Og Honda'en er altså noget større i kabinen.

Den lidt kortere, men til gengæld højere Skoda Yeti fås dog stadig til en pris, som selv ikke Honda kan matche: 239.000 kr. for den allerbilligste model med forhjulstræk og 105 hk. Men Honda mener ikke selv, at Yeti er en konkurrent til CR-V.

Hvad synes vi?
CR-V er en fremragende SUV, som gør alt til et 11-tal. Men den mangler den vil-ha'-magi, som hviler over en Audi Q3 eller en BMW X3. Men prisen er også så meget lavere, at du ikke kan forlange netop dét.

Se indslaget i fuld længde og HD på vores facebookside

Hent flere

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Nyhedsredaktør lige nu:Kim Vangkilde Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik