Persondata politik

Støj i klasse A

Kandidat nummer 14: Mercedes A-klasse lokker med et frækt design og typiske Mercedes-dyder. Men vi har et men ...

1 af 1
 

TEMA: I går og i dag publicerer vi en række artikler om kandidaterne til Årets bil. Der er 22 af dem - ja faktisk 24 hvis du tæller VW Up/Seat Mii/Skoda Citigo med. Bil nummer 14 er Mercedes A-klasse

Klassen for ekskluseiv biler i Golfklassen boomer. Biler som Audi og BMW har lagt for med 1-serien og A3. Og nu vil Mercedes også være med. A-klassen bryder komplet med forgængerens MPV-design, som nu alene er forbehold den praktiske B-klasse, som vi har kørt i flere omgange.

MPV-looket er afløst af en 160 mm lavere og 410 mm længere sportslig hatchback med en lang, aggressiv front og en kort og knap så dramatisk bagende. Langs siderne bryder et par linjer dørsiderne op og giver en spændstighed i designet. En dalende vindueslinje ved bagdørene giver et coupé-lignende look, og baglygternes udformning giver A-klassen brede skuldre.

Sportslighed var et fremmedord for den gamle A-klasse, men nyheden er langt strammere end forgængeren - men umiddelbart ikke på højde med hverken A3 eller Volvo V40.

Topmodellen A250 er den klart mest sportslige, og kan ses som Mercedes' første GTI-bil, og med 6,6 sek. om at nå 100 km/t. er den en skarp udfordrer til VW Golf GTI. Dobbeltkoblingsgearkassen kunne dog være lidt hurtigere på aftrækkeren med nedgearinger.

Støj
Den mere gængse 180 CDI, som lægger bunden med 329.000 kr. mangler 250'erens 19-tommerhjul, og det er noget, der kan mærkes. Både på sportslighed og lydkomfort. A180 CDI er nemlig ikke synderligt skarp på styretøjet -hvilket bare demonsterer hvor meget et sæt lave, brede dæk betyder for køreindtrykket.

250'erens problem er dog dækstøjen. Bilen er simpelthen for højrøstet, og det meste af støjen kommer fra dækkene. A180 CDI støjer også for meget, men ikke nær så meget som A250'eren.

Dårlig plads
A-Klassens ændrede dimensioner mærkes kedeligvis på bagsædet, hvor pladsen kun lige er acceptabel for en voksne, og adgangen via den lave bagdør kan ende med et par buler i hovedet. Den detajle kan du kun omgå ved at købe B-klassen, som A-klassen deler platform med.

Alt i alt føjer Mercedes A ikke rigtig nyt til klassen - udover at du nu kan få en smart hatchback med en Mercedes-stjerne i fronten.

Flere Årets Bil kandidater

Se også: Byens bedste bagsæde ...



Se også: Endelig en sjov A3'er



Se også: Volvo i BMW-liga



Se også: Renault rammer plet



Se også: Peugeot er tilbage i førersædet



Se også: Luksus, luksus, luksus



Se også: Alt for dyr ...



Se også: Årets bedste diesel?



Se også: Skal Ford B-max være Årets Bil?



Se også: Mercedes til Ford-pris - Årets bil?



Se også: Skal Kia Cee'd være Årets Bil?



Se også: Test af Fiat 500L



Fortæl os hvorfor eller hvorfor ikke BMW 3 skal være Årets Bil 2013.

Kandidaterne til Årets Bil 2013

Mikro

Fiat Panda

Seat Mii/Skoda Citigo/VW Up



Mini

Peugeot 208

Renault Clio



Lille mellemklasse

Audi A3

BMW 3-serie

Honda Civic

Hyundai i30

Kia Ceed

Mercedes-Benz A-klasse

Volvo V40



MPV

Fiat 500L

Ford B-Max

Mercedes-Benz B-klasse

Toyota Prius Plus



SUV/crossover

Citroën Aircross

Honda CR-V

Mazda CX-5

Opel Mokka

Subaru XV



El

Renault Fluence Z.E.



Livsstil

Citroën DS5

Hent flere

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Nyhedsredaktør lige nu:Simon T. Schultz Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik