Den bedst kørende nyhed i år

Kandidat nummer 11: BMW 3 kører røven ud af bukserne på alle de andre

  • Du skal ikke sidde bag rattet i mange øjeblikke før du må sande, at den her, BMW'en, slår dem allesammen ud af brættet målt på køreglæde
Du skal ikke sidde bag rattet i mange øjeblikke før du må sande, at den her, BMW'en, slår dem allesammen ud af brættet målt på køreglæde
1 af 1
 

TEMA: I dag og i morgen publicerer vi en række artikler om kandidaterne til Årets bil. Der er 22 af dem - ja faktisk 24 hvis du tæller VW Up/Seat Mii/Skoda Citigo med. Bil nummer 11 er BMW 3-serie

2013 er åbenbart året, hvor stort set alle nyheder er blevet mere underholdende at køre. Det gælder f.eks. Peugeot 208 og Renault Clio som i deres prisklasse gør det bedre på underholdningssiden end vi har været vant til i årevis. Audi A3 kører også glimrende og det samme gør den nye Volvo V40.

Men du skal ikke sidde bag rattet i mange øjeblikke før du må sande, at den her, BMW'en, slår dem allesammen ud af brættet.

Det er stadig 3-serien, unge i alle aldre stræber efter, når de skal definere den der helt specielle BMW-fornemmelse. Derfor har den bare at være i orden. BMWs vigtigste bil er blevet kønnere, slankere og mere elegant at se på, og hver gang det sker frygter man at det er sket på bekostning af køreglæden.

Tag bare 3-seriens storesøster, 5-serien, der i seneste aftapning er blevet end tand for magelig efter mange kernekunders smag.

Lettere
Bedømt på udseendet kan samme skæbne nemt overgå 3-serien, for visuelt har de to biler aldrig været mere ens. Hertil kommer at den nye 3'er vokset på alle leder og kanter. Den er 93 millimeter længere, den har otte millimeter ekstra hovedhøjde, 20 liter mere bagageplads og 15 millimeter ekstra benplads på det udskældte bagsæde, som altid har været lidt for trangt. Til gengæld vejer den op til 45 kilo mindre end forgængeren.

Leasing stadig en mulighed
BMW har i adskillige år været stærke på privatleasing siden - husk at det var BMW der introducerede begrebet "en femmer for en femmer" - hvilket betød at du for 6 år siden kunne lease en luksuøs femmer for godt 5.000 kr. om måneden. Helt så billigt er det ikke længere, men du kan stadig få en 3'er for menneskepenge. En 316d i leasing koster 4.850 kr. med 35.000 i udbetaling og 20.000 km om året - og selvom 316d lyder lidt fesent får du nøjagtig de samme fede køreegenskaber i dén som i de stærkere 3'ere.

Du kan se leasingpriserne på den nye 3'er her.

BMW 3 som Årets bil? Måske, men ikke særlig sandsynligt, for den er simpelthen for dyr - og lur mig om det ikke bliver VW Up, Seat Mii og Skoda Citigo der løber med laurbærene.

Flere Årets Bil kandidater

Se også: Volvo i BMW-liga



Se også: Renault rammer plet



Se også: Peugeot er tilbage i førersædet



Se også: Luksus, luksus, luksus



Se også: Alt for dyr ...



Se også: Årets bedste diesel?



Se også: Skal Ford B-max være Årets Bil?



Se også: Mercedes til Ford-pris - Årets bil?



Se også: Skal Kia Cee'd være Årets Bil?



Se også: Test af Fiat 500L



Fortæl os hvorfor eller hvorfor ikke BMW 3 skal være Årets Bil 2013.

Kandidaterne til Årets Bil 2013

Mikro

Fiat Panda

Seat Mii/Skoda Citigo/VW Up



Mini

Peugeot 208

Renault Clio



Lille mellemklasse

Audi A3

BMW 3-serie

Honda Civic

Hyundai i30

Kia Ceed

Mercedes-Benz A-klasse

Volvo V40



MPV

Fiat 500L

Ford B-Max

Mercedes-Benz B-klasse

Toyota Prius Plus



SUV/crossover

Citroën Aircross

Honda CR-V

Mazda CX-5

Opel Mokka

Subaru XV



El

Renault Fluence Z.E.



Livsstil

Citroën DS5

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Følg @pomaEB Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Følg @langwadt Nyhedsredaktør lige nu:Linette K. Jespersen Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik