Persondata politik

Årets bedste diesel?

Kandidat nummer 5: Mazda CX-5 stikker af med en sprød dieselmotor og masser af køreglæde

  • I dag har vi prøvet dieseludgaven, som muligvis er en af de mest interessante motorer på markedet lige nu - fordi den tager omdrejninger som bare søren. Vi er vant til dieseler der løber tør for omdrejninger ved 4.700 rpm, men her altså en af slagsen, der med lethed tager 5.500 omdrejninger ingen sag , og den slags giver en ny slags køreglæde en en diesel.
I dag har vi prøvet dieseludgaven, som muligvis er en af de mest interessante motorer på markedet lige nu - fordi den tager omdrejninger som bare søren. Vi er vant til dieseler der løber tør for omdrejninger ved 4.700 rpm, men her altså en af slagsen, der med lethed tager 5.500 omdrejninger ingen sag , og den slags giver en ny slags køreglæde en en diesel.
1 af 1
 

TEMA: I dag og i morgen publicerer vi en række artikler om kandidaterne til Årets bil. Der er 22 af dem - ja faktisk 24 hvis du tæller VW Up/Seat Mii/Skoda Citigo med. Bil nummer 5 er Mazda CX-5

Mazda CX-5 har ingen forgænger, som vi kan sammenligne med - til gengæld har den en masse konkurrenter i en klasse, som er under heftig udvikling i Europa. Og de får det svært hvis du har tjekket priser og samtidig har siddet bag rattet i CX-5. Bilen er nemlig velkørende som en Ford Kuga og billig som en Nissan Qashqai.

Og så skal der nørdes: Undervognen er forholdsvis almindelig med mcPherson fjederben og en multilink-bagaksel, men den enkle konstruktion er godt tænkt igennem og det har gjort CX-5 både støjsvag, komfortabelt affjedret og velstyrende - en kombination som desværre ikke er særlig almindelig i denne klasse og som kun en konkurrent matcher umiddelsbart: Nemlig Ford Kuga.

Smart motor
En høj karosseristivhed og en ny elektromekanisk servostyring bidrager positivt til både komforten og sportsligheden. To helt nye gearkasser, en manuel og en automatisk er desuden yderst velskiftende.

SE en fuld test af bilen her - med tv

Men på tekniksiden er det de nye motorer, som afføder hovedparten af min respekt for bilen. I dag har vi prøvet dieseludgaven, som muligvis er en af de mest interessante motorer på markedet lige nu - fordi den tager omdrejninger som bare søren.

Vi er vant til dieseler der løber tør for omdrejninger ved 4.700 rpm, men her altså en af slagsen, der med lethed tager 5.500 omdrejninger ingen sag , og den slags giver en ny slags køreglæde en en diesel. Det største problem er merprisen - 45.000 kr. ekstra for en diesel er langt i overkanten, og ville nok få mig til at vælge den ligeledes fine 2,0-benziner med 165 hk.

Simpel indretning
En anden stor styrke er bilens indretning. Bag rattet er der typisk Mazdafølelse med et konventionelt buet instrumenthus og en dejligt overskuelig betjening - eksempelvis kan førerassistentsystemerne (advarsel mod vejbaneskift, fjernlysstyring, blindvinkel-kontrol og auto-bremsning) slås til og fra på helt almindelige trykknapper - som betyder at du slipper for at dykke dybt ned i en rullemenu under kørslen, hvis du vil slå noget til eller fra. Det er befriende enkelt og samtidig til gavn for sikkerheden.

Bagsædet er størst i klassen og det samme er bagagerummet. Og ligesom i Mazda6 kan du folde bagsæderne ned i gulvet både fra bagsædet og fra bagagerummet med et fikst håndtag. Bagsædet er desuden tredelt i de to øverste udstyrsversioner Vision og Optimum.

Fede priser
I forhold til konkurrenterne får du altså temmelig meget for pengene i en Mazda CX-5 til 316.000 kr. Kun Nissan Qashqai +2 er billigere med en startpris på 279.000 kr., men her må du til gengæld nøjes med en dødsyg 1,6'er på 117hk.

Fortæl os hvorfor eller hvorfor ikke Mazda CX-5 skal være Årets Bil 2013.

Kandidaterne til Årets Bil 2013

Mikro

Fiat Panda

Seat Mii/Skoda Citigo/VW Up



Mini

Peugeot 208

Renault Clio



Lille mellemklasse

Audi A3

BMW 3-serie

Honda Civic

Hyundai i30

Kia Ceed

Mercedes-Benz A-klasse

Volvo V40



MPV

Fiat 500L

Ford B-Max

Mercedes-Benz B-klasse

Toyota Prius Plus



SUV/crossover

Citroën Aircross

Honda CR-V

Mazda CX-5

Opel Mokka

Subaru XV



El

Renault Fluence Z.E.



Livsstil

Citroën DS5

Hent flere

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Nyhedsredaktør lige nu:Stine Eskildsen Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik