Persondata politik

VW gør det igen

VW Golf var en af klassen bedste biler, og nu er den endnu bedre - med nogle få smuttere

  • Golf 7 er blevet større og lidt mere kantet at se på
« Forrige
Golf 7 er blevet større og lidt mere kantet at se på
1 af 10
Næste »
 

Hvad er det?
Golf 7 afløser Golf 6, som har været på markedet siden slutningen af 2008 og er på alle måder ny - selvom den ikke ser sådan ud.

Er den blevet større?
Ja - en hel del endda - og hvad det gør for oplevelsen, fortæller vi i TV-indslaget. Du kan også tjekke den her stregtegning, der viser forskellen mellem den nye og gamle Golf.

Så er den vel blevet tungere?
Niks, faktisk er den op til 100 kg lettere, og en TSI-Golf med 122 hk er endda er 50 kg lettere end Golf 4 1,8 fra 1997. De færre kilogram er hentet hjem overalt på bilen, men uden brug af fancy aluminium og magnesium i karosseriet. Motorerne er op til 40 kg lettere end de nuværende blandt andet ved brug af aluminium i stedet for støbejern i motorblokken. Affjedring/undervogn er lettet 26 kg, ledningsnettet er lettet 6 kg, karosseriet 37 kg - og vi ku' blive ved.

Er den sikker?
Helt sikkert - den er ikke EuroNCAP-testet endnu, men VW har i hvert fald proppet bilen til med udstyr, som sikrer dig og din familie. Alle Golf har syv airbags og et nyt system, som VW kalder Multi Collision brake, som bremser bilen ned under et uheld. Du kan også købe aktiv fartpilot med et system, som VW kalder front assist - der advarer og bremser, hvis du kommer for tæt på den forankørende. Og så er der et såkaldt før-uhelds-system, der strammer selerne og lukker vinduer og soltag, hvis du er ved køre galt. Det er standardudstyr.

Men når den lille, billige Up har city safety som standard, så burde Golf også have det. Systemet fås dog sammen med en meget omfattende comfortpakke med radar-fartpilot, front assist, et ergonomi-førersæde der giver dig massage for 11.000 kr. Det er så billigt, at man næsten får tårer i øjnene.

Noget nyt på motorsiden?
Ja, en helt masse. Alle motorer er nye fra ende til anden for at reducere forbruget og gøre indbygningen i den nye variable MQB-platform billigere. De to TSI-benzinere på 1,2 liter (85 og 105 hk) og 1,4 liter (140 hk), 1,6 TDI (90, 105 hk og 110) og 2,0 TDI med 150 hk er konstrueret fra bunden af. TSI'erne har fået alumotorblok i stedet for støbejern, tandrem i stedet for knastkæde og en udstødningsmanifold, som er indbygget i topstykket.

Dieslerne har blandt andet fået et nyt kølesystem med et såkaldt mikro-køle-kredsløb, som ved koldstarter kun køler udvalgte områder af motoren, og varmer motor og kabine hurtigere op. Den 90 hestes diesel står i prislisten, men vil først kunne købes på et senere tidspunkt. Vi har kørt den 150 hestes udgave, som trækker usædvanlig rent og støjsvagt.

Hvad med forbruget?
Alle motorerne går noget længere på literen end hidtil: 1,2 TSI klarer 20,4 på literen i begge motorvarianter. De små TDi'ere går 26,3 på literen, og den store 150 hk diesel går 24,4. Den 7-trins DSG giver et lidt lavere forbrug (primært pga en højere gearing og fordi målemetoden giver automatgear en fordel), mens den 6-trins giver koster et par km på literen.

Og gearkasserne?
De fleste modeller får 6 trins manuelle gearkasser som standard. 1,6 TDI'erne må nøjes med 5 gear medmindre du vælger dobbeltkobling, som giver 7 gear. DSG fås alle modeller undtagen 1,2 benzin med 85 hk og 1,6 diesel med 90 hk. Merprisen er 25.000 kr.

Nogle nye blærerøvs-features?
Altså den svingbare trækkrog (som du kan se i indslaget) er et must, når der skal sparkes dæk over en øl hjemme på vejen. Den 8 tommer store berøringsfølsomme skærm med navi er også ret cool. Og en fjernlysassistent, der selv blænder op og ned til 3.000 kr. er praktisk ekstraudstyr. Den efterhånden velkendte parkerings-assistent er også et godt partytrick til blot 3.600 kr.

Den må da koste kassen?
Egentlig ikke. Den billigste Golf med en 1,2'er med 3 døre og 85 hk fås for 210.000 kr. inklusiv manuel aircon, fartpilot og en 5 tommer touch-skærm. Den har vi desværre ikke haft mulighed for at teste under præsentationen, men vi er ret sikre på, at den med sit forholdsvis massive moment på 160 Nm ved 1400 omdrejninger kombineret med en lavere vægt på bilen, vil opleves langt mere brugbar og komfortabel end de ugidelige 1,4'er motorer som lægger bunden i konkurrenter som for eksempel Opel Astra, Hyundai i30 og Kia Ceed.

Det er ærgerligt at VW har valgt at koble motorerne tæt sammen med udstyrsvarianterne - det betyder f,eks. at du ikke kan købe en bil med en kraftig motor og basisudstyr.

Hvad med undervognen?
Golf fås med to forskellige undervogne (ligesom på Golf 6) - en billig version op til 122 hk med en åben, modulopbygget letvægtsaksel, som dimensioneres forskelligt til de forskellige motorvarianter. Den har vi desværre ikke prøvet, fordi VW udelukkende havde stillet de to dyreste modeller til rådighed ved præsentationen. Til de større motorer benytter VW en ændret udgave af VWs avancerede bagaksel, som vi kender fra den nuværende model. Den har vi kørt, og den gør fremfor alt bilen yderst komfortabel.

Hvordan opleves den?
Golf er blevet bedre på stort set alle områder, men forskellene i forhold til den i forvejen fremragende Golf 6 er større på papiret end i virkeligheden. Et elektroniks spær er standard, og giver mindre understyring, og med det rette sportsstyretøj (progressiv styring) får du et mere direkte styring og en mere sportslig oplevelse. Komforten er derimod mærkbart bedre - i hvert fald i versionerne med programmerbare støddæmpere, som var eneste mulighed under præsentationen. Golf 7 er næsten pletfri - men også kun næsten, som du kan se i indslaget ...

Vil jeg købe bilen?
Ingen tvivl. Skulle jeg købe en bil i Golf-klassen, ville det afgjort blive Golf 7. VW er lysår foran konkurrenterne hvad angår motorer og gearkasser, og så er den bare lækker. Hvilken én må de kommende test af Golfen afsløre ...

I fremtiden
VW løftede lidt af sløret for en række kommende motorer: En 1,0 på tre cylindre, som vi kender fra Up, dukker på et senere tidspunkt op i Golf. Den får dog helt sikkert turbo, så den matcher Fords 1,0 Ecoboost-motor på 100 og 120 hk. De vil gå længere på literen en 1,2'erne, men naturligvis ikke have den samme lyd. Hvad der så sker med 1,2'erne må tiden vise. I 2014 får vi en plugin-hybrid med diesel og elmotor og opladningsmulighed, og en GTD-version med omkring 180 hk dukker op inden længe ... og så må vi naturligvis ikke glemme GTI-modellen, som vi formentlig får at se på vejene allerede næste sommer.

Priseksempler, væsentligt udstyr, forbrug

1,2 Startline 85 hk 210.000 kr.

1,2 Trendline 105 hk 247.000 kr.

1,4 Comfortline 122 hk 274.000 kr.

1,4 Highline 140 hk 310.000 kr.

5 døre +11.000 (undtagen Startline hvor merprisen er 15.000).

DSG (automatgear) + 25.000 kr.

Startline (kun sammen med 85 hk benzin og 90 hk diesel): 7 airbags,aircon, elektronisk p-bremse

Trendline Indfarvede dørhåndtag, sædevarme, opvarmelige sprinklerdyser

Comfortline Automatisk aircon, 15 tommer alu, tågeforlygter, førersæde med lændestøtte, midterarmlæn bag, læderrat og lædergearknob

Highline Flere kromdetaljer, multifunktionsrat, farve-touch-skærm, USB, bluetooth, 8 højttalere, stor kørecomputer, tjekket kabinelys, 12-volt i bagagerum, træthedsregistrering

Cool ekstraudstyr:
GENIAL trækkrog (se den i indslaget) 18.700 kr.

8 tommer skærm med navi: 22.500 kr.

Fjernlysassistent (blænder selv op og ned) 3.000 kr.

Parkerings-assistent: 3.600 kr.

Hent flere

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Nyhedsredaktør lige nu:Peter Roelsgaard Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik