Persondata politik

En af klassens største

Første Test: En af klassens største er blevet endnu større. Hyundai i30 stationcar koster 15.000 kr. oveni

 

Herhjemme har forgængeren af Hyundai i30 fra 2007 været en fed succes takket været gode priser og en stærk femårig garanti. Og da vi så den nye model på Frankfurt Motor Show i efteråret 2011 var vi nær ved at tabe både næse og mund og var svært imponerede over både design, materialer og finish, som lå langt over hvad vi var vant til fra den kant.

En stor del af succesen kan tilskrives, at bilen også kunne fås som stationcar - og efter et halvt år på markedet er stationcarversionen af den nye i30 atter på plads - og nu med meget mere plads.

Rummelig
113 liter er hvad der adskiller den forrige Hyundai i30 stationcar med den flotte bil, som vi har kørt for første gang i dag. Bagagerummet er nemlig vokset fra 415 til 528 liter - og gjort bilen ganske rimelige 15.000 kr. dyrere.

De ekstra liter gør den til en af de større i klassen, dog godt og vel overhalet af den suverænt store Skoda Octavia Combi, som mønstrer 605 liter tomrum. De fine pladsforhold gælder også bagsædet, hvor i30 giver fornem pladsoplevelse.

Den billigste model er udstyret med en 1,4-motor på 100 hk i kombination med det mellemste udstyrsniveau. Det betyder, at prisen ender på 225.000 kr.

Kultiveret motor
Motoren er en kultiveret sag, som dog skal have godt med omdrejninger for at præstere sit bedste. Og Comfort-udstyret får i30 til at virke en halv klasse dyrere end den allerbilligste Classic-model, som får bilen til at virke lige så billig som den er.

Næste motortrin er diesel 1,4'er med 90 hk, som koster det samme - altså 225.000 kr. Prisen for den federe motor er, at du må nøjes med Classic-udstyret uden aircon og med meget grå plast omkring førerpladsen.

Stadig en fed garanti
i30 er en kultiveret fætter at opholde sig i. Affjedringen er i den komfortable ende, og både vind og hjulstøj er godt undertrykt.

Den største anke mod bilen er dens elektriske styretøj, som føles syntetisk og sikrer at i30 aldrig bliver så involverende som flere konkurrenter. I comfortversionen får du et såkaldt flexsteer, som kan ændre modstanden i rattet. Men det gør ikke bilen mere sportslig - kun tungere at manøvrere.

Det tungeste argument for i30 ligger dog hverken i motor eller udstyr, men i den femårige garanti uden kilometerbegrænsning, 5 års vejhjælp og et tilbud om et årligt gratis sundhedstjek i 5 år.

Hyundai i30 mod konkurrenterne



Hyundai 1,4 Comfort

Motor: 1,4 benzin, fire cylindre på række

Ydelse: 100 hk / 137 Nm

0-100 km/t: 13,5 sekunder

Topfart: 180 km/t

Forbrug: 16,4 km/l

Pris: 225.000 kroner

Billigste: 1,4 Comfort med 100 hk: 225.000 kr.

Godt til prisen: Aircon, sædevarme, iPod-indgang, ratbetjent radio



VW Golf 1,2 TSI Variant Match

Motor: 1.2 liter, fire cylindre på række, turbo

Ydelse: 105 hk/ 175 Nm

0-100 km/t: 11,3 sek.

Topfart: 190 km/t

Forbrug: 18,9 km/l

Pris: 290.000 kroner

Billigste model: 1,2 TSi 85 hk: 225.000 kr.

Godt til prisen: Klima, 16 tommer alufælge



Ford Focus 1,0 Ecoboost Trend

Motor: 1,0 benzin, tre cylindre på række, turbo

Ydelse: 100 hk / 170/200 Nm

0-100 km/t: 12,7 sekunder

Topfart: 185 km/t

Forbrug: 20,4 km/l

Pris: 240.000 kroner

Billigste: 1,6 Trend 85 hk: 219.000 kr.

Godt til prisen: Aircon

Hent flere

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Nyhedsredaktør lige nu: Peder Nederland Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik