Hyundai i20 til lavere pris

TEST: Hyundai i20 er blevet mindre morfar og billigere at købe

EKSTRA Forbrug

Hent flere
 

For fire år siden kostede en Hyundai i20 130.000 med tre døre. I dag koster den faceliftede udgave 115.000 kr. Det er rundt regnet det samme som en markant mindre Fiat Panda eller en Toyota Aygo med en smule udstyr (og det er ikke engang løgn!).

Ærlig snak
Hyundai i20 har gennemgået et facelift, hvor design og linjer er blevet strammet op. Ansigtet er nyt, så det til forveksling ser ud som på de større i30 og i40.

i20 har samtidig fået lidt mere længde, så bilen i dag er præcis fire meter lang mod 395 cm i den tidligere udgave. Bagpartiet er også moderniseret.

Tidligere på året var Hyundai frække nok til at kalde den faceliftede i20 for "helt ny", men på dagens pressemøde var Hyundai beskedne omkring faceliftet og omtalte det som "et kosmetisk facelift".

Fin basismotor
Men faktisk har motorerne også fået en mindre overhaling uden at Hyundai har gjort et nummer ud af det. Eksempelvis har den mindste motor i dag 85 hk mod 78 hk førhen. Og nok så væsentligt: Det er noget der kan mærkes.

Den lille 1,25 liter basismotor er faktisk en ganske oplivende lille sag - og en hel del mere sprælsk end vi husker den fra tidligere tests. Det er i øvrigt helt almindeligt at bilmodeller fornys uden at bilfabrikkerne gør et stort PR-nummer ud af tingene - og det er altså også sket her. Og tak for det!

LÆS også:

Se også: Opel strammer prisen igen

Benzinmodellerne er som nævnt blevet billigere pga. den opstrammede konkurrence - både mod de allermindste, men også i den såkaldte b-klasse, hvor Opel Corsa koster 110.000 kr. og Nissan Micra sælges for 105.000 kr.

Diesel er fedt
Næste motortrin er en 1,4 benzin med 100 hk, men den virker helt overflødig. Vil du ha' en federe kværn, skal du hellere smide 135.000 og bede om den fine 1,1 diesel.

LÆS også: Fra dødsyg til meget bedre

Fem døre koster blot 5.000 ekstra, og det ville være dumt ikke at vælge dem, fordi det både giver bedre adgangsforhold og gør det lettere at komme af med bilen igen.

Gensalgsprisen sikres også af den fem år lange garanti, der består af 5 års garanti uden kilometerbegrænsning, 5 års vejhjælp og et tilbud om et årligt sundhedstjek i 5 år til 0 kr. Hyundai i20 fås desuden med en fair forsikring, som gør at de yngre bilister kan være med uden at gå økonomisk til grunde.



Det koster bilen:

1.25 Classic 3 dørs: kr. 114.995

1.25Classic 5 dørs: kr. 119.995

1.25 Comfort 5 dørs: kr. 139.995

1.4 Classic 5 dørs: kr. 139.995

1.4 Comfort 5 dørs: kr. 159.995

1.4 Comfort aut. 5 dørs: kr. 184.995

1.1 Classic 5 dørs: kr. 134.995

1.1 Comfort 5 dørs: kr. 154.995

Hyundai i20 mod den skrappeste konkurrent

Hyundai i20 1,25 Classic

Motor: 1,25 benzin, fire cylindre på række

Ydelse: 85 hk / 121 Nm

0-100 km/t: 12,7 sekunder

Egenvægt: 995 kg

Topfart: 168 km/t

Forbrug: 20,4 km/l

Testbil pris: 120.000 kroner

Billigste: 1,25 Classic til 115.000 kr.

Nøøj, det er godt: Motor, pris, garanti

Øv, det er skidt: Den smartere Kia Rio koster kun 5.000 ekstra



Nissan Micra 1,2 80 hk

Motor: 1,2 benzin, fire cylindre på række

Ydelse: 80 hk / 95 Nm

0-100 km/t: 13,7 sekunder

Egenvægt: 910 kg

Topfart: 170 km/t

Forbrug: 20,0 km/l

Pris: 105.000 kroner

Nøj, det er godt: Den er bare billigst

Øv, det er skidt: Den er klassens mindste

Hent flere

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Følg @pomaEB Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Følg @langwadt Nyhedsredaktør lige nu:Mikkel Selin Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik