Bil anmeldelser

Skoda Rapid til 175.000 kr.

Første test: Skoda Rapid er næsten lige så stor som Octavia. Og den bliver rigtig billig - vi gætter på 170-180.000 kr.

  • Rapid er den første Skoda (inkl. Citigo) med det helt nye Skoda-design, som vil finde vej til alle nye Skodaer i den kommende tid.
« Forrige
Rapid er den første Skoda (inkl. Citigo) med det helt nye Skoda-design, som vil finde vej til alle nye Skodaer i den kommende tid.
1 af 7
Næste »

EKSTRA Forbrug

Hent flere
 

Skodas nye mellemklassebil - Skoda Rapid - er nøjagtig lige så stor som den første generation af Skoda Octavia. Og det er ingen tilfældighed.

Da afløseren før den første Octavia dukkede op i 2005, mente mange, at nyheden var blevet for stor og dyr - og selvom Skoda fik nye kunder til den nye model, gik der alligevel forsmåede ejeren rundt og ærgrede sig over, at der aldrig dukkede en "ægte" afløser for den gamle Skoda Octavia op. Men det sker altså nu.

Skoda Rapid er som skrevet nøjagtig lige så stor som den forrige udgave af Octavia, og med en længde på 448 cm er den ni cm kortere end den nuværende Octavia. Bagagerummet 550 liter, hvor Octavia er på 560 liter. Det sammenfald kan kun lade sig gøre fordi den nye Skoda Octavia - tredje generation - som dukker op til foråret, bliver endnu større end den nuværende Octavia.

Til præsentationen svirrede adskillige gætterier om hvilken platform, som Rapid er bygget på. Skoda Rapid skulle angiveligt ikke være bygget på samme MQB-platform som Audi A3 og den kommende Octavia. Det er dog tankevækkende at akselafstanden med 260 cm er identisk med samme mål på Audi A3.

Genbrug?
Men ifølge Skoda er Rapid bygget på en blanding af gamle komponenter "som vi har taget fra hylderne", som en Skoda-repræsentant udtalte det. Men pyt, uanset hvad der ligger bag er Skoda Rapid skabt som en slags genbrugs-bil fordi det i sidste ende drejer sig om at skabe en bil, der bliver billigst i klassen.

Genbruget får dog ikke Rapid til at virke antikveret eller tarvelig. Tværtimod opleves Rapid fuldt ud moderne både i indretning og køremåde. Rapid kører stort set som en Golf eller en Octavia, og støjniveauet er holdt bedre i ave end i f.eks. VW Polo. Indretningen er spartansk med masser af plast, men de mekaniske funktioner minder til forveksling om det du finder i en Golf.

Smallere
Det eneste sted hvor Rapid virker mindre, er i bredden, som savner otte cm i forhold til en Golf. Det er ret meget, og kabinen virker da også mere trang. Store mennesker kommer til at gnide albuer ved forsæderne.

I Danmark introduceres Rapid med tre benzin-motorer og to dieselvarianter. Selv den mindste 1,2'er får turbo. Det garanterer god trækkraft i alle varianter.

Vi har prøvet den mindste model med 86 heste, og vurderer at langt de fleste vil kunne klare sig fint med den. Den næste model er den lidt hårdere tunede udgave af samme motor med 105 hk. Den kender vi - og har rigtig gode erfaringer med.

Hvis du vil ha' at det går lidt mere tjept, vælger du den største benziner på 1,4'er med 122 hk, som i sin grundkonstruktion begyndte sit liv i Golf tilbage 2007. Du kan også vælge en af to dieselmotorer på hhv. 90 og 105 hk.

Og til slut lidt om priserne. Hvis det lykkes for Skoda at lancere den billigste variant med den 86 hestes 1,2 turbomotor og et fornuftigt basisudstyr som aircondition og fire elruder til 170.000 kr. får konkurrenterne det svært. De hedder Kia Cee'd og Hyundai i30, hvis du spø'r Skoda.

Skoda Rapid 1,2 Active



Motor: 1197 ccm benzin, fire cylindre

Ydelse: 86 hk / 160 Nm

0-100 km/t: 11,8 sekunder

Egenvægt: 1161 kg

Topfart: 183 km/t

Forbrug: 19,6 km/l

Pris: 170 - 180.000 kr.

Godt: Kører som en Golf, og har større bagagerum

Skidt: Ikke så bred som en Golf



Hyundai 1,4 Classic

Motor: 1,4 benzin, fire cylindre på række

Ydelse: 100 hk / 137 Nm

0-100 km/t: 13,2 sekunder

Egenvægt: 1.175

Topfart: 182 km/t

Forbrug: 17,9 km/l

Pris: 185.000 kroner

Godt: Fem års garanti

Skidt: Flad motor



Kia Cee'd 1,4 Active

Motor: 1,4 benzin, fire cylindre på række

Ydelse: 100 hk / 137 Nm

0-100 km/t: 12,1 sekunder

Egenvægt: 1.191

Topfart: 185 km/t

Forbrug: 17,5 km/l

Pris: 180.000 kroner

Godt: Syv års garanti

Skidt: Gammel model

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Følg @pomaEB Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Følg @langwadt Nyhedsredaktør lige nu: Mette Fleckner Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik