Mens vi venter på Astra OPC

Opel Astra GTC er flot, velkørende og langt billigere end VW Scirocco. Men sjov? Njaaa ..

EKSTRA Forbrug

Hent flere
 

En rød bil med 19 tommer fælge, tre døre og sportslige former. Det skal bare gå stærkt, det her!

På papiret ser det hele tilforladeligt ud. Motoren er en 180 hestes udgave af den gennemprøvede 1,6 turbo, som vi blandt andet kender fra Opel Corsa OPC - og det er en god start. Men Astra GTC er bare ikke så hurtig som formerne og kæmpehjulene lægger op til, og jeg tør slet ikke tænke på, hvordan den 120 hestes 1,4'er, som også fås til Astra GTC vil opleves.

Høj gearing
En høj gearing, høj vægt og et lavt støjniveau piller dramatikken ud af den smukt formede coupe. Desuden er turbomotoren ikke særlig momentstærk - 230 Nm er ikke noget at skrive hjem om i 2012. En økomotor, som den 1,4'er der ligger i den helt nye VW Polo, byder på 250 Nm.

0-100-tiden er klares på 8,3 sekunder, og holder du dampen oppe - og kører med masser af omdrejninger i lave gear, er der fint skub i kareten fra Rüsselsheim.

Kol losalt vejgreb
Skal ret være ret, er Astra GTC ingen sinke .Den seneste bil, som vi her på EB har kørt af samme type, var en Hyundai Veloster med en 1,6 liters motor på 140 hk., og i forhold til den føles Astraen som en ren raket - og kører laaaangt bedre sådan ud fra en sportslig synsvinkel.

Astra GTC er nemlig en yderst kompetent sportsvogn. 19 tommer-hjul og den elektroniske Flex-ride undervogn, som kan indstilles fra komfortabel "Tour" til "Sport" ved et tryk på en knap, giver Astra GTC et vejgreb af en anden verden - det er næsten som om bilen nægter at slippe asfalten, uanset hvor meget man pisker motoren og bilen i svingene.

Lige så imponerende er at affjedringen selv i hårdeste indstilling ikke føles ukomfortabel. I Flex-ride kan du i øvrigt stille på både styretøj, støddæmpere og gasrespons. Det fungerer fint, men i praksis foretrækker jeg at sætte motoren i sport og lade de to øvrige være.

Skinnet bedrager ikke
En Astra med tre døre er naturligvis upraktisk, men når det nu skal være, fungerer det godt. Især fordi bagsædepladsen er ret ok og forsæderne har hukommelse, når man kører dem frem. Det lyder som en selvfølge, men det er det ikke!

Interiøret er typisk Opel med sportslighed i højsædet, røde dybtliggende instrumenter og en bred midterkonsol. Det ser smart ud, fungerer udmærket, og giver en tæt, sportslig coupe-fornemmelse.

Til gengæld er jeg ikke imponeret over finish og materialer. Plasten ovenpå instrumentbordet skinner billigt (måske fordi klargøringsmanden har været lidt for ivrig), og hist og her er ser samlingerne lidt hjemmegjorte ud. Den slags er fint nok, der man ikke kan se det - f.eks. under sæderne - men det giver et ufærdigt og billigt indtryk, når du får det viftet. Her må Opel se sig slået af konkurrenter som Kia Cee'd og VW Golf.

Fedt udstyr
Opel er helt i front når det handler om udstyr. Udstyrspakkerne er righoldige og forholdsvis billige. Testbilen koster 355.000 som standard, og havde ekstra-udstyr for små 80.000 kr. Det lyder af meget, men det indeholder heldigvis en masse: Navi, xenon-forlygter, LED-baglygter, 19 tommer hjul, elektronisk styret undervogn, super-velstøttende sportssæder med læder (som dog ikke er særlig lækkert), elektrisk håndbremse (som jeg hellere ville undvære), parkeringsfølere, DAB radio og ikke mindst et førerassistancesystem med skiltegenkendelse, vognbane-assistent og kollisionsadvarsel.

Den billigste model er en 1,4 med 120 hk til 300.000 kr. og herefter følger en 140 hestes udgave af 1,4'eren til 305.000 kr. Herefter springer prisen voldsomt til 355.000 for den testede 1,6'er, og den foreløbige topmodel udgøres af en 165 hestes diesel til 377.000 bkr.

Samlet set løber prisen op i 432.000 kr. - rigtig mange penge, men nærmest billigt i forhold til hvad du skal betale for konkurrenter som VW Scirocco og Hyundai Veloster med tilsvarende udstyr og motorer.

Men kigger du lidt i andre retninger finder du f.eks. en langt mere underholdende VW Beetle TSi med 200 hk og ægte GTI-følelse til samme pris...

Opel Astra GTC 1,6 turbo

Motor: 1,6 benzin, turbo

Ydelse: 180 hk / 230 Nm

0-100 km/t: 8,3 sekunder

Køreklar vægt:  1.558 kg (inkl. fører og 90 pct. brændstof)

Topfart: 220 km/t

Forbrug: 16,9 km/l

Pris uden udstyr: 355.000 kr.

Pris for testbil: 432.500 kr.

Godt: Pris, køreegenskaber

Skidt: En VW Beetle med 200 hk koster det samme ...

Hent flere

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Følg @pomaEB Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Følg @langwadt Nyhedsredaktør lige nu:Simon T. Schultz Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik