Bil anmeldelser

Brugttest: Når skønhed kommer indefra

Leder du efter billig, praktisk transport til familien, er Citroën Berlingo et godt brugtbud

  • Berlingo er indhold over form – designet er udelukkende styret af funktionalitet. F.eks. er skydedøren hamrende praktisk, når du holder i en snæver parkeringsbås, og så letter den adgangen til bagsædet betragteligt.
« Forrige
Berlingo er indhold over form – designet er udelukkende styret af funktionalitet. F.eks. er skydedøren hamrende praktisk, når du holder i en snæver parkeringsbås, og så letter den adgangen til bagsædet betragteligt.
1 af 4
Næste »
 

Lad os bare slå fast med det samme: du køber ikke en Citroën Berlingo på grund af køreoplevelsen eller designet. Faktisk køber du den på trods af designet ... For Berlingo er en antibil, bilernes svar på den fodformede sko.

Men Berlingo ligger måske lavt på imagebarometret, til gengæld overskygger dens imponerende rummelighed, praktiske indretning og anvendelighed den slags. Den er meget mere end en varebil med et bagsæde og par ekstra sideruder.

TV: Vi dræber bilen, gør vi

Den type bil har ikke overraskende vundet indpas hos de afgiftstyngede, danskere, der ikke kunne få budgettet til at strække til de dyrere MPV-biler.

Berlingo blev introduceret i 1997, men her i testen har vi valgt at fokusere på den faceliftede version, der blev introduceret i 2002.

TV: Postmand Per hævner sig

Masser af plads
Udbuddet af brugte er stort, og priserne begynder helt nede på 40.000 kr., men så ligger kilometertallet på den forkerte side af de 200.000 km.

Det er værd at være opmærksom på, at agter du at bruge Berlingo som en regulær familiebil, skal det være en Multispace, hvor du har skydedøre i begge sider, hvilket letter adgangen til bagsædet – specielt i en snæver parkeringsbås.

Også på de forreste pladser vil du hurtigt værdsætte, hvor nem Berlingo er at komme ind og ud af takket være den høje kabine. Du vil også nyde den høje siddeposition, men forholdet mellem sæde og rat er lidt usædvanlig, så kør en tur og mærk, om du kan vænne dig til siddestillingen.

LÆS OGSÅ: Her har du danskernes hadebiler

Den høje kabine og det kantede karrosseri giver et godt udsyn, og når du skal pakke til den store ferietur, behøver du ikke at begrænse dig, for bagagerummet er på 625 liter. Det får du ikke i nogen stationcar eller MPV, og vælger du versionen med Modutop, får du en masse aflæggerum indbygget i loftet ligesom i en flyver.

Beskedent udstyr
Interiøret er mere funktionelt og slidstærk, end det er indbydende og smart, men det er solidt bygget, og designeren har forsøgt at peppe det lidt op med de kugleformede ventilationsdyser plus lidt farve på instrumentbordet.

Udstyrsniveauet er beskedent, og vil du have aircondition, skal du gå efter Clim-versionerne, der også har splitbagsæde, højdejusterbart førersæde og el-justerbare sidespejle. De fleste fejl på en Berlingo er af elektrisk art, og de er ofte mere irriterende end de er dyre at udbedre.

LÆS OGSÅ: Hvilken biltype er du?

Berlingo er et billigt alternativ til de dyre MPV-biler, og dens praktiske egenskaber opvejer for mange menneskers vedkommende for det temmelig usexede image.

Tjeklisten

Motor/transmission

Der er færre fejl på motorerne i den faceliftede Berlingo fra 2002, end på de tidligere årgange. Den 2-liters dieselmotor kan gå ujævnt, men det kan løses med en software-opdatering. Du får en bedre motor i den 1,6-liters HDi-dieselmotor med 90 hk. Generelt skal du være opmærksom på bundkaret, der kan være tæret.

Kabine

Interiøret er domineret af hårdt plastik, der måske ikke er specielt indbydende, men slidstærkt. De almindeligste fejl er af elektrisk art som fejl på fartpiloten, el-sideruderne eller stereoanlægget. Berlingo-ejere har oplevet, at gummilisterne langs døre og klapper kan sidde løse, lige som der er konstateret fejl på låsecylindre. Tjek derfor låsene, også selvom bilen har fjernbetjent centrallås.

Undervogn

Undervognen er relativt simpel og generelt solid. De almindeligste fejl er slidte forbremser og en rusten lydpotte. Der har også været konstateret lækager på kaliber/hjulcylindre, og da hjulvinklerne kan være ude af justering, kan det være en god idé med en firehjulsudmåling.

Karrosseri

Berlingo har ikke fået nogen form for rustbeskyttelse, hverken uden på eller inde i vanger, døre og diverse hulrum. Slidlaget på vognbunden er ikke særligt tykt, så stenslag kan hurtigt slå hul ind til stålet. Til gengæld har Berlingo inderskærme i plastik både for og bag, men de kan rystes løse.

Fakta

Historie

1997: Citroën Berlingo og søsterbilen Peugeot Partner introduceres.

2002: Facelift af Berlingo. Fås med 1,4-liters motor, 1.6-liters, 1,9 d og 2,0 d.

2003: 1,6-liters diesel introduceres.

2005: ESC-systemet tilbydes som ekstraudstyr.

2008: Anden generation Berlingo præsenteres.

Priser

Berlingo 1,4 Multispace, 2004, 124.000 km: 69.900 kr.

Berlingo 1,6 Multispace Clim, 2005, 127.000 km: 64.900 kr.

Berlingo 1,6 HDi Multispace, 2008, 135.000 km: 99.800 kr.

Berlingo 2,0 HDi Multispace, 2005, 90.000 km: 99.900 kr.

Berlingo 1,6 HDi Modutop, 2006, 140.000 km: 79.800 kr.

Plusser

Enormt rummelig, gode adgangsforhold, billig, god dieselmotor, udmærkede køreegenskaber.

Minusser

Højt støjniveau, ringe sikkerhedsudstyr, rustbeskyttelse, design.

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Følg @pomaEB Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Følg @langwadt Nyhedsredaktør lige nu:Linette K. Jespersen Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik