TV: Med 200 i timen uden en lyd

Lexus GS byder på komfort og luksus og mere luksus ...

  • Lexus GS er på størrelse med en BMW 5-serie
« Forrige
Lexus GS er på størrelse med en BMW 5-serie
1 af 4
Næste »

EKSTRA Forbrug

Hent flere
 

Diskret luksus pakket ind i Toyotateknik - det er den gængse opfattelse af Toyotas topbrand. Og ikke uden grund, for naturligvis er der Toyota-genbrug i en Lexus, og det var der i høj grad også i forgængeren af Lexus GS. Toyota-stumper i undervogn og motor opdager man ikke, men det gør man med de aflagte knapper og greb i instrumentbordet - lige dér hvor føreren, der har givet en million for bilen, piller, roder og beskuer. Rigtig, rigtig dumt af Lexus, som formentlig har sparet et par tusind-lapper for hver Lexus, de har produceret.

Men for et par år siden gik den prås tilsyneladende også op for Lexus-designerne, for i GS er der ikke én eneste Toyota-dims indenfor synsvidde.

Slut med Toyota
Den nye Lexus GS er så lækker og gennemført designet, som en japansk bil kan være ( se bilen i TV-indslaget herover). Det er vigtigt at understrege, fordi japanere og kinesere har en anden opfattelse af hvad der er lækkert end europæere har. Der er intet at udsætte på finish, funktion og finish både ude og inde. Hist og her skinner akryl-displays om kap med solens stråler. Jeg kan ikke li' det, for det er svært at se i sollys, og det ser billigt ud.

Fed V6'er
Jeg kan til gengæld rigtig godt lide den sublime affjedringskomfort, og den lille nyudviklede, møglækre 2,5-liters V6'er, som befinder sig i den billigste model og trækker på baghjulene. Og jeg er også vild med at bilen er tyst som graven, når vi lunter ud af Autobahn'en med over 200 km i timen. Når man sidder bag rattet, er man klar over at Lexus er gået langt for at komme derhed. Al vindstøj er praktisk talt borte, og GS lyder dyr, når du tramper speederen ned. Det gør en BMW 520i ikke.

Den lille er bedst
Vi kørte alle modeller, og fandt at 2,5'eren var den mest velkørende - simpelthen fordi bilen er lettere end den firehjulstrukne 350 og den batteri-tunge hybrid. Og når det går stærkt på motorvejen er Lexus GS 250 noget af det mest retningsstabile vi har prøvet. Hvis det ikke var for den forslugne benzinmotor, ville GS 250 være den ideelle motorvejskrydser. Og selvom motoren er forholdvis lille, er bilen nærmest lydløs ved 200 km i timen.

Den større 350 er udstyret med en V6'er med hele 317 hk og firehjulstræk, og vist er den hurtigere, og vist giver den bedre mening på papiret i en bil der i forvejen er så dyr, at man ligeså godt kan gå hele vejen, men det er altså den lille motor, jeg er faldet for. Og det er heldigt, for 3,5'eren fås ikke herhjemme. Det gør topmodellen til gengæld.

Aaarrgh - find på noget andet
Topmodellen er naturligvis en hybrid. Kilden til kræfterne er igen en 3,5'er, men ikke nøjagtig samme motor. Den er svinehurtig med sine to elmotorer der yder 288 hk og 200 og samlet set giver 345 hk, men dens trinløse CVT-gear bliver jeg aldrig ven med. Audi kan godt lave det, så det fungerer og lyder ok - hvorfor kan Lexus ikke?

Anyway: Som hybrid klarer den flotte 17 km på literen i EU-snit, men når du sender den ud på motorvejen og giver den godt med æde, ender den alligevel med at skulle tankes oftere end en tilsvarende dieselbil. En BMW 535d går desuden hele 18,5 km på literen ved blandet kørsel og sutter brændstoffet til sig mindre grådigt på motorvejen tør vi godt garantere.

Udstyrsstykke
Styrken ved en Lexus i forhold til konkurrenterne, er de enorme mængder af standardudstyr til prisen - som er høj. Billigste Lexus GS koster en mio kroner på nær en halvtresser. Hvabehar? Den er god nok, men det er udstyrslisten også, og den er så lang, at du bliver forpustet af at læse den op.

Er den prisen værd? Næppe. Det er et overflødigt spørgsmål i afgiftdanmark. Men for ham, der har 1,5 mio. til overs og er vild med overdådig luksus er spørgsmålet inderligt ligegyldigt.

Udstyr:
Standard: Bixenon-lygter, alarm, anlæg med 12 højttalere, automatisk nedblændbart bakspejl, fartpilot med radar, klimaanlæg, elektrisk ratjustering, dæktrykføler, 8 tommer navi, læderindtræk, LED-belyst kabine, nøglefri betjening, eljusterbare sæder med varme og køling, læderrat, 10 airbags og 17 tommer alufælge - pyyyyh.

+150.000 kr. Bruger du yderligere 150.000 på L2-udstyret får du alcantara-beklædte sæder, 18 tommer fælge, drejelygter, flere eljusterings-muligheder i forsæderne, nedblændelige sidespejle der kan slås ind, soltag, sædevarme i bagsæderne og meget meget mere.

+200.000 kr. Spenderer du ekstra 200.000 kroner yderligere på L3 Sport udstyret får du 19 tommer fælge, variabel affjedring og et mere direkte styretøj, en enorm 12,3 tommer skærm istedet for 8 tommer skærmen, vejstribealarm, headup-display, blindvinkelføler, et kæmpestort og vellydende Mark-Levinsonanlæg med 17 højttalere og DAB og 835 Watt forstærker samt og en masse optisk udstyr. Og så har vi ikke engang det hele med.

Lexus GS eller BMW 5-serie?

Lexus GS 250 L1

Motor: 2,5 benzin, seks cylindre i V-form

Ydelse: 209 hk / 253 Nm

0-100 km/t: 8,7 sekunder

Egenvægt:  1640 kg

Topfart: 225 km/t

Forbrug: 11,2 km/l

Pris: 1.000.000 kr.

Godt: Tyst som graven, fjederkomfort

Skidt: Forbruget. Vi savner en diesel



BMW 520i Aut.

Motor: 2,0 benzin, fire cylindre på række

Ydelse: 184hk / 270 Nm

0-100 km/t: 7,9 sekunder

Egenvægt: 1.670 kg

Topfart: 227 km/t

Forbrug: 14,3 km/l

Pris: 636.000 kroner

Merpris for det udstyr, som Lexus har: cirka 355.000 kr.

Samlet pris, når udstyr som i Lexus: 992.000 kr.

Godt: Fornuftig brændstoføkonomi

Skidt: En firecylindret motor - halloooo!



Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Følg @pomaEB Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Følg @langwadt Nyhedsredaktør lige nu: Steffan Kærulf Frandsen Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik