Hvilken mini er bedst? VW Up eller Fiat Panda?

VW Up har fået fem døre - Panda har altid haft dem. Hvilken bil er bedst?

 

For fem år siden kunne du glemme alt om at købe en ny bil til 90.000 kr. som duede til andet en smutture til købmanden. Men det sidste års tid er udbudet af de allermindste eksploderet sammen med både kvalitet og anvendelighed. Og køreglæde og sikkerhed heldigvis fulgt med.

For et års tid siden løftede Kia barren adskillige tommer med introduktionen af den nye Picanto. Her havde vi for første gang en bil i mikroklassen med fem døre, syv års garanti, op til syv airbags til en super grundpris på 90.000 kr. Aldrig havde vi fået så meget bil for så få penge. VW fulgte her i foråret trop med sin på flere områder endnu mere vellykkede VW Up. Up var lækker og støjsvag som en større bil og kostede også 90.000 kr. Men de tre døre gjorde bilen besværlig i hverdagen.

Den femdørs er landet, og det samme er den helt nye Fiat Panda, som er fornyelsen af den Panda vi her på EB altid har haft et svagt punkt for. Den forrige udgave af Panda tog i 2005 teten i klassen med god holdbarhed, glimrende pladsforhold, højt til loftet og god kørestilling. Den nye Panda minder på mange måder om den gamle. Spørgsmålet er om det er godt nok i 2012.

Vi tager et kig på de to biler punkt for punkt.

Karrosseri og plads (1-0 til Panda)
Panda minder i formen mest om en miniudgave af en Berlingo eller en Fiat Doblo. Indstigning er nem, og kørestillingen er god og høj. VW Up ser mindre ud, men synet bedrager, for pladsen er lige så god her som i Panda. Men man sidder lavere. Bagagerummet er smartere udformet i VW’en. Begge savner længdejusterbart rat. Pandas fem sæder overtrumfer Up’s ditto fire.

Bag rattet: (1-0 til Up)
At sætte sig bag rattet i Up er en ren fornøjelse. Bilen strutter af kvalitet, og alt du rører ved er lækkert. Panda er charmerende indrettet med afrundede firkanter overalt som gennemgående tema og sjove farver. Men Panda er langt bagefter VW hvad angår kvalitetsoplevelsen med døre der smækker billigt og en langt mindre præcis og velfungerende mekanisk funktion i alt fra knapper til styretøj og gearskifte

På vejen: (1-0 til Up)?
Up er formiddabel på vejen. Motoren er tyst trods sine blot 3 cylindre, og bilen er spor- og retningsstabil som en langt større bil. Og du savner sjældent kræfter. Motoren er dog ingen kraftkarl. Det er Panda-motoren til gengæld med et brag af et moment masser af kræfter til både by og motorvej. Den charmerende tocylinderlyd er charmerende for nogle, men virker anmasende i forhold til motoren i Up. Panda svajer og duver som en moderne udgave af en 2CV.

Udstyr: (1-0 Up)
Up har som standard aircon og læderrat og 15 tommer alufælge, og køber du den fine DK-pakke til blot 9.000 kr. får du en super navi, parkeringfølere, fartpilot. Panda er noget mere tamt udstyret, og aircon koster hele 10.000 kr.

Konklusion:
Panda har en sjov og stærk motor, men det er ikke nok til at vinde over VW Up, som gør alting til noget der minder om perfektion.

Kia Picanto VW Up 2-lilleBil anmeldelser3. apr 2012Se også: VW Up eller Kia Picanto. Hvad er bedst?

Up eller Panda

VW Up 1,0 High Up

Motor: 1,0 benzin, tre cylindre på række

Ydelse: 75 hk / 95 Nm

0-100 km/t: 14,4 sekunder

Egenvægt: 875 kg

Topfart: 172 km/t

Forbrug: 23,8 km/l

Pris: 128.000 kr.

Bilens pris inklusiv metallak (4.499 kr.) og aircondition og DK-pakke med navigation (8.995): 141.500 kr.

Billigste: 1,0 60hk Take Up med tre døre: 90.000 kr.

Godt til prisen: City Emergency Brake, god radio, navigation, sædevarme, fartpilot, aircon

Skidt til prisen: Mangler en femte sele ved bagsædet





Fiat Panda Easy TwinAir Turbo

Motor: 0,9 benzin, to cylindre på række

Ydelse: 85 hk / 145 Nm

0-100 km/t: 11,2 sekunder

Egenvægt: 975 kg

Topfart: 177 km/t

Forbrug: 23,8 km/l

Pris: 130.000 kroner

Pris inklusiv metallak (4.499 kr.), aircon (10.000 kr) og tågelygter: 142.500 kr.

Billigste: Panda 0,9 Pop 65 hk: 100.000 kr.

Godt til prisen: Stærk motor, fem siddepladser

Skidt til prisen: Ikke så flot bygget som VW



Alternativet: Renault Twingo 1,5 DCI Authentique

Motor: 1,5 diesel, fire cylindre på række

Ydelse: 75 hk / 180 Nm

0-100 km/t: 13,2 sekunder

Egenvægt: 940 kg

Topfart: 170 km/t

Forbrug: 29,4 km/l

Pris: 110.000 kroner

Pris inklusiv metallak (4.500.), aircon (5.900 kr), radio med bluetooth (2.500 kr.): 123.000 kr.

Billigste: Twingo 1,2 75 benzin: 93.000 kr.

Godt til prisen: Fed dieselmotor, fartpilot

Skidt til prisen: Tre døre





Hent flere

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Følg @pomaEB Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Følg @langwadt Nyhedsredaktør lige nu:Jakob Hansen Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik