Persondata politik

Hyundai Veloster - ikke hvad den ser ud til

Hyundai Veloster er så godt som håbløs som sportsvogn. Men godt ser den ud - ligesom Løkken

  • Videoen kan desværre ikke vises
1 af 1
 

Danmark er smukt. Ikke at jeg ikke vidste det, men sådan en københavnerfamilie som min kommer kun sjældent helt op i toppen af Jylland.

Men pinsen gav os altså chancen for at stryge afsted til feriebyen Løkken i en Hyundai Veloster. Og det gav os både nogle fede naturoplevelser og et grundigt indtryk af den nye Hyundai-sportsvogn.

En Hyundai Veloster er en semisportsvogn af den type man i gamle dage ville kalde en frisørporsche, altså en bil som ser ud af en hel masse, men har svært ved at kæmpe sig udenom landposten på sognevejene. Til gengæld får du en bil, som er helt og aldeles lige så upraktisk, som den ser ud. Men det vidste vi jo godt!

Derimod vidste jeg ikke, at bilen var en fornøjelse at køre langt i. Vi kørte i god fart på motorvejen til Hirtshals, som vi havde helt for os selv, fordi Nordjylland er så tyndt befolket.

Bil nyheder 25. maj 2012 Se også: Så få biler kører der på Hirtshalsmotorvejen ). Veloster er letkørt, uanstrengt og en meget stabil motorvejskrydser.

Håbløs affjedring
Bilens design til trods er den forholdsvis komfortabel, når man er en eller to personer i bilen, og i øvrigt også ret støjsvag. Til gengæld falder affjedringen bogstaveligt talt igennem, når bilen bliver lastet med mere end to personer. Bilen sætter sig konstant i fjedrene og vugger i bedste barnevognsstil derudaf på ucharmerende facon. Affjedringen er både underafdæmpet og for kort i vandringen, og der er faktisk længe siden vi har oplevet så ringe en affjedring i en helt nyudviklet bil.

Veloster har to døre kantstens-siden og en i førersiden. Pladsen foran er god, og sæderne her i topmodellen er superfede og velstøttende. Bagsædet rummer to sæder og personer op til maksimalt 170 cm's højde. Lofthøjden er nemlig lige så begrænset, som den ser ud til at være, når man betragter bilen i profil. Til gengæld er benpladsen god qua en stor akselafstand. Og bagagerummet er også i den flotte ende med 320 liter.

Håbløs adgang
Vil du ha' børnene ind på bagsædet via førersiden, ender du med at blive vanvittig over at førersædet ikke har hukommelse, så du skal indstille ryglænet hver gang børnene vil forbi. Det kan man så vælge at ignorere, når man nu har besluttet sig for at købe en sportsvogn.

Den tredje dør i højre side er ikke meget bevendt for voksne, fordi du skal være meget ivrig eller bare hypermobil for at nå ind til venstre bagsædeplads. For børn er det fint! Og herfra lyder der trods alt respekt for at Hyundai tør lave noget, der stikker af fra mængden.

Alle gode gange 3
Det er til gengæld svært at have respekt for motoren, som er en en tynd kop te. Den lyder impotent lige fra tomgang. Helt forkert for en sportsvogn.
Den momentsvage 1,6'er pisker op i omdrejninger og udstøder familiebilsagtig vræl, når du lægger an til en overhaling.

Og bilen er endda ret ringe til at holde forbruget nede. Den er opgivet til 15,6 km på literen, men du skal være glad, hvis du holder den på 14 km på literen sådan en sommerdag. Vi har sagt det før og siger det igen: Hyundai, få nu bygget nogle ordentlige benzinmotorer!

Velskiftende
Gearkassen Hyundais helt nye dobbeltkoblingsgearkasse med seks gear. Den har skiftepaler bag rattet og skifter fornuftigt og kvikt, men ikke helt så godt som VWs DSG-gearkasse. Men den holder sikkert bedre ...

Veloster ser til gengæld hamrende godt ud, når den står ved siden af gabende kedsommeligt designede Auris'er og Passater, og er rigtig flot bygget i nydelige plastmaterialer og med fedt udstyr her i topmodellen til 469.000 kr.

Nøgleløs adgang og start og et lækkert navigationsanlæg og bakkamera og lækre sportssæder i læder er standard. Men det har det dælme også at være til den pris!

Det store problem med Veloster er dog i sidste ende, at den ikke kører som den ser ud. Det er ikke nogen dårlig bil, men når den står der på sine 18 tommer hjul og hotte former har man en berettiget forventning om at bilen er sjov. Det er den ikke ...

Se billederne af bilen og den smukke natur omkring Løkken, og send os dine bedste bil-ferie-billeder fra Danmark på berner@eb.dk

Veloster og konkurrenterne

Hyundai Veloster 1,6 GDI 140 HK DCT Premium

Motor: R4. 1,6

Ydelse 140 hk/166 Nm

Vægt, køreklar 1.300 kg

0-100 km/t: 9,7 sek.

Topfart: 201 km/t

Forbrug: 16,9 km/l

Pris: 470.000 kroner

Billigste model: 1,6 Comfort: 339.000 kr.

Godt til prisen: 18 tommer fælge og et fedt design



Toyota GT-86

Motor: R4. 2.0 liter

Ydelse 200 hk/205 Nm

Vægt: Ca. 1.240 kg

0-100 km/t: 7,6 sek

Topfart: 226 km/t

Forbrug: 12,8 km/l

Pris: 540.000 kroner

Godt til prisen: Fart og fede køreegenskaber



Peugeot RCZ 1,6 156 hk

Motor: R4. 1.6 liter turbo

Ydelse: 156 hk/260 Nm

Vægt, køreklar 1.390 kg

0-100 km/t: 8,0 sek

Topfart: 215 km/t

Forbrug: 15,6 km/l

Pris: 453.000 kroner

Godt til prisen: Design og køreegenskaber

Hent flere

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Nyhedsredaktør lige nu:Kim Vangkilde Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik