Persondata politik

Duel: Peugeot 208 mod Ford Fiesta

Peugeot 208 er cool og oser af køreglæde, men er det nok til at slå Ford Fiesta?

  • Kørekomforten er høj i den nye Peugeot 208, der glimrer med et lavt støjniveau og god affjedring, mens Ford Fiesta føles skarpere og mere villig i svingene.
« Forrige
Kørekomforten er høj i den nye Peugeot 208, der glimrer med et lavt støjniveau og god affjedring, mens Ford Fiesta føles skarpere og mere villig i svingene.
1 af 2
Næste »
 

Frankrig har skiftet præsident Sarkozy ud med Hollande – og Peugeot har skiftet 207 ud mod 208.

I begge tilfælde er der tale om et radikalt kursskifte, der skal trække den stolte nation – og Peugeot – ud af et økonomisk uføre.

Den gamle 207 var en lettere overvægtig sag med svulstige former, der solgte udmærket i Danmark, selv om det ikke var en bil, der på noget enkelt punkt formåede at sætte standarden i klassen.

Det ser mere lovende ud for den nye 208, der godt nok står på en modificeret 207-platform, men den udstråler mere stil og klasse, og et vægttab på over 100 kg er et godt udgangspunkt for bedre præstationer, lavere forbrug og mere inspirerende køreegenskaber. Den mest solgte version af den udgående 207-serie var den 90 hk stærke 1,6-liters HDI, og den danske importør forventer også, at det bliver tilfældet med 208.

Tæt opgør
Vælger du en 208 1,6 e-HDI med fem-dørs karrosseri og midterste udstyrstrin kaldet for Active, ender prisen på 194.990 kr.

Hvis Peugeot skal bevise, at de er tilbage på toppen af minibilsklassen, er der et par konkurrenter, der skal sættes på plads, og en af de vigtigste i den henseende er Ford Fiesta, der serverer en overbevisende cocktail af smart design, et rummeligt interiør og ikke mindst klassens bedste køreegenskaber.

Lige for tiden kører Ford med skarpe kampagnepriser på Fiesta, hvilket betyder, at du kan få en 95 hk 1,6-liters TDCi-motor (produceret af Peugeot) kombineret med det højeste udstyrstrin, kaldet Titanium, for kun 188.200 kr. Der er lagt op til et tæt opgør. Hvor den gamle 207 synede lettere overvægtig, fremstår den nye 208 mere fit med strammere linjer og korte udhæng for og bag, og du fornemmer næsten de 115 kg vægttab i forhold til 207.

208 har masser af spændende detaljer lige fra den markante kølergrill over forlygternes LED-lys til baglygter, der har løbere hen ad siden. Den slags finesser finder du ikke på Fiesta, men selv om den nu er fire år gammel, fremstår den stadigvæk frisk og elegant i linjerne.

Markant stilskifte
Peugeots markante stilskifte går igen i interiøret, der er radikalt anderledes end alt andet i minibilklassen.

Foran dig har du et rat i gokart-størrelse og af den grund er instrumenthuset flyttet op oven på instrumentbordet og tættere på synsfeltet, men det mest dominerende element er mid-terkonsollens iPad-lignende touchscreen, hvor du betjener alt fra Bluetooth og hi-fi til navigation.

Det ser ikke kun funky ud, det fungerer også glimrende og er mere logisk at betjene end de mange uformelige små knapper, der præger instrumentbordet i Ford Fiesta.

Mindre støj i 208
Både i stil og kvalitet opleves 208 som værende en klasse over Fiesta, men de fleste vil nok hurtigere blive dus med indretningen i Fiesta, og du sidder bedre i sæder, der er mere fast i polstringen og støtter bedre.

205 og 206 grundlagde Peugeots ry som producent af minibiler med køreglæde i særklasse, mens 207 skuffede på det punkt.

Har Peugeot genfundet storformen med 208? I en vis grad, for den er hurtig og præcis på styretøjet og virker mere adræt i svingene, men en Fiesta føles stadigvæk skarpere og mere villig.

Kørekomforten er høj i 208, der glimrer med et lavt støjniveau og en generelt god affjedring, hvilket også gælder for Fiesta, der dog virker knap så godt støjdæmpet.

Hurtigere og længere
208 og Fiesta er begge udstyret med en 1,6-liters PSA-dieselmotor, men der er dog den forskel, at motoren yder 25 Nm drejningsmoment mere i 208, og den er hurtigere op igennem gearene og ikke nok med det, 208 har også et lavere forbrug og kører i snit 26,3 km/l mod 24,4 km/l i Fiesta.

Fakta

Ford Fiesta 1,6 TDCi Titanium

Motor: 4-cyl., 1560 cm3, 16V turbodiesel

Ydelse: 95 hk/205 Nm

0-100 km/t. 11,8 sek.

Topfart: 175 km/t.

Co2: 107 g/km

Forbrug: 24,4 km/l

Pris: 188.200 kr.

Peugeot 208 1,6 e-HDI Active

Motor: 4-cyl., 1560 cm3, 16V, turbodiesel

Ydelse: 92 hk/230 Nm

0-100 km/t:.10,9 sek.

Topfart: 185 km/t.

Co2: 98 g/km

Forbrug: 26,3 km/l

Pris: 194.990 kr.

Konklusion:

Selv om Ford Fiesta dynamisk set har førertrøjen på, vinder den lille franskmand point på komfort, motor, udstyr

Hent flere

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Nyhedsredaktør lige nu:Mette Fleckner Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik