Bil anmeldelser

VW UP - første test

VW-babyen Up har alle kvaliteterne fra Polo og Golf, men til priser fra blot 90.000 kr.

  • VW Up syner ikke af meget udefra, men indvendigt er der mere plads end i flere af konkurrenterne.
« Forrige
VW Up syner ikke af meget udefra, men indvendigt er der mere plads end i flere af konkurrenterne.
1 af 5
Næste »
 

I virkeligheden er det lidt besynderligt, at det har taget Volkswagen så lang tid at give os en rigtig minibil. Jo, der var naturligvis den lille Lupo, som blev efterfulgt af Volkswagen Fox, som vi alle har glemt i dag. Siden da har Volkswagen overladt scenen til biler som Fiat Panda, Kia Picanto og ikke mindst trillingerne Peugeot 107, Citroën C1 og Toyota Aygo. Men ikke mere. Minibilerne udgør 20 procent af bilsalget i Danmark, og nu vil Volkswagen også have deres del. Efter den første test i Rom tør vi godt love, at det kommer de til at få.

TV: VW Up til superpriser

Faktisk siger Volkswagen selv, at den nye Up bliver den bedst sælgende Volkswagen-model på verdensplan. Faktisk bliver det starten på en helt ny modelfamilie. Den 5-dørs udgave præsenteres i slutningen af 2012, og senere følger en 2-cylindret dieselhybrid (det afviser VW dog), som Volkswagens ingeniører uofficielt forventer vil få selv den sparsommelige Lupo 3L til at blegne, med et gennemsnitligt forbrug på 'i nærheden af, eller bedre end 40 km/l', som de siger.

Rigtig VW-fornemmelse
Der kommer også en Up GT. Med en lille turbomotor og 110 hestekræfter vil den flyve om hjørner, så selv den nuværende Golf GTI vil blive helt stakåndet. Mest af alt, fordi Up vejer under 900 kg. Det sidste er det, der gør Up til en lille genistreg. Stor indeni – lille udenpå, som bilfabrikanterne holder af at påstå.

Men denne gang passer det. Volkswagen Up er mindre og lettere end en Panda, men har bedre plads på bagsædet og et større bagagerum. Faktisk føles den som en langt større bil, med god plads både til ben og albuer, og du sidder på ingen måde og gnubber skuldre hverken foran eller bagi.

Det er nu stadigvæk umiskendeligt en Volkswagen. Jo, jo, der er lidt billig plast her og der, men alle kontakter og drejeknapper har den rigtige Volkswagen-fornemmelse, hvilket ikke er så underligt, for de er lånt direkte fra Golf og Polo.

Der er også helt nye velformede sæder, og et snedigt system kaldet 'maps+more', med navigation, kørecomputer, økometer og en række andre funktioner, der er med i en DK-pakke (som også rummer sædevarme, el-spejle og tågeforlygter) til 7495 kroner.

Motoren er en helt ny konstruktion på blot en liter og med tre cylindre.

Det er lykkedes VW at gøre den så velafbalanceret, at det ikke har været nødvendigt med balanceaksler, og uden at miste den 'Porsche-agtige' lyd som de 3-cylindrede motorer er kendt for.

Føles større en den er
Den findes i to versioner med enten 60 eller 75 hestekræfter, og pengene til de 15 ekstra hypper er godt givet ud.

Der er ikke noget i vejen med den 60-hestes version (din mormor vil elske den!), men skal du have lidt fart om hjørnerne så kræver det 75 altså heste.

Der kommer også en automatiseret, manuel transmission, men den 5-trins manuelle gearkasse fungerer fremragende, så brug hellere pengene på et af de tre udstyrstrin. Tilsat lidt luksus føles Up som en langt større bil, og klarer selv motorvej i fin stil med et behageligt støjniveau.

Den danske Volkswagen-importør siger selv, at de regner med, at den kommer til rundbarbere salget af Polo. Det har de uden tvivl ret i.

Meget lidt tørstig
Fordi den er så let, behøver du ikke anstrenge dig for at køre økonomisk. Gennem Roms gader, motorvejen omkring byen og hovedvejen ud til kysten holdt vi os ikke tilbage, og alligevel var det umuligt at komme under 18 km/l.

De 23,8 km/l som Volkswagen lover med den nøjsomme Bluemotion-teknologi, som er standard på billigste version i Danmark, er derfor inden for rækkevidde med lidt omtanke.

Priserne begynder ved 89.990 kroner for en mindste model med 60 hk. Basisprisen inkluderer 'City Emergency Braking', der selv bremser bilen ned fra hastigheder på op til 30 km/t., hvis du skulle have overset en forhindring.

Det er et system, som indtil videre kun har kunnet fås som ekstraudstyr til langt dyrere biler, men langt de fleste ulykker sker ved denne hastighed.

Vi testede systemet i Rom, og det fungerer, når du f.eks. sidder og fjoller rundt med din mobiltelefon.

Ingen tvivl om, at konkurrenterne allerede er begyndt at få seriøs hovedpine ved tanken om, at Up lander i Danmark allerede til maj næste år. Og ærligt talt, hvis Volkswagen ikke skulle kunne bygge en bil til folket ...

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Følg @pomaEB Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Følg @langwadt Nyhedsredaktør lige nu: Mette Fleckner Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik