Persondata politik

Danmarks bedste vinterdæk

Her er de bedste vintersutter til din bil

  • Selv om vi undgår en fimbulvinter, som den vi havde sidste år, er der et hav af gode grunde til at få sat vinterdæk på dytten. (Foto: Opel)
Selv om vi undgår en fimbulvinter, som den vi havde sidste år, er der et hav af gode grunde til at få sat vinterdæk på dytten. (Foto: Opel)
1 af 1
 

For et par år siden lavede en større dansk dækcenterkæde en undersøgelse, som viste, at kun hver tredje danske bil kørte på vinterdæk. Det var et chokerende resultat, da undersøgelsen var lavet midt i den koldeste vinter i mands minde.

Ulemperne ved ikke at stå ordentligt fast er indlysende. Bremselængden kan blive op til tre gange længere, hvis du kører på dårlige sommerdæk i stedet for effektive vinterdæk. Du skal liste gennem svingene for ikke at skride ud, og du har svært ved overhovedet at komme i gang.

Der er med andre ord forhøjet risiko for, at du knalder ind i en anden bil, en cyklist eller en fodgænger.

LÆS OGSÅ: Trafikminister: Jeg kører også med vinterdæk

Hvilket vinterdæk skal man vælge? Den tyske forbrugerorganisation ADAC har sammen med FDM testet de nyeste vinterdæk på markedet, og Ekstra Bladet viser her de ni dæk, der klarede sig bedst i testen.

FDM: På med vinterdækkene
Men er vinterdæk overhovedet nødvendige? Spørger man dækbranchen, er de naturligvis meget nødvendige. Og hos bilisternes forbrugerorganisation, FDM, er man også klar i spyttet:

– Hvis du har brug for din bil hver dag, bør du montere vinterdæk om vinteren, punktum. siger Søren W. Rasmussen, bilteknisk redaktør på FDM's medlemsblad Motor.

LÆS OGSÅ: Vinterdæk eller ej

– Er dit kørselsbehov begrænset, kan du naturligvis nøjes med at køre sommerdæk, og så benytte bus eller tog, eller helt blive hjemme i de dage, hvor vintervejret sætter ind. Men så skal du gøre op med dig selv, om du har mulighed for at indrette dig efter vejret. Vores erfaringer er, at folk i langt de fleste tilfælde har svært ved dette, og dermed anbefaler vi som udgangspunkt at køre på vinterdæk om vinteren, slutter Søren W. Rasmussen.

De dur også i regnvejr
Ekstra Bladet anbefaler også, at du helgarderer dig og skifter til vinterdæk i vinterhalvåret. Så er du på den sikre side. Eller sagt på en anden måde, og med løftet pegefinger: Har du råd til en bil, har du også råd til at udstyre den med de rigtige dæk. Du ved aldrig, hvornår behovet for at køre melder sig.

De senere års hårde vintre har fået salget af vinterdæk til at eksplodere. Men hvad nu, hvis kulden udebliver, og vi får en helt traditionel, dansk sjap-vinter? Så skift alligevel.

LÆS OGSÅ: Vinterdæk. Fup eller fidus?

Det er et faktum, at sommerdæk står bedre fast på tør vej, men fra oktober måned er de danske veje ofte våde, og når det samtidig bliver koldt, bliver gummiet i sommerdæk stivere, hvorved vejgreb og dermed også bremselængde forringes. Under sådanne forhold klarer vinterdæk sig i de fleste tilfælde alligevel bedre end sommerdæk.

[anmeldelse]

Tips til vinterdæk

1 Køb vinterdæk nu. De seneste par års hårde vintre har betydet, at dækcentrenes lagre af vinterdæk er blevet udsolgt på rekordtid, endda med stigende priser som følge. Undgå besværet og bestil dine vinterdæk allerede nu – meteorologerne lover en kold vinter ...

2 Tjek prisen. Priser på vinterdæk – og dækpriser generelt – varierer enormt, og der kan være mange penge at spare. En god hjælp er sitet Daekpriser.dk, hvor du kan indtaste din bilmodel eller et specifikt dækmærke og finde landets bedste pris.

3 Tjek dækket. Vær sikker på, at du køber et vinterdæk. Et ægte vinterdæk er forsynet med et det særlige snefnug-logo samt den obligatoriske 'M+S'-betegnelse (Mud + Snow).

4 Drop hjulkapslerne. Hvis du kører på stålfælge om vinteren, kan du med fordel lade hjulkapslerne ligge i garagen. De kan nemlig samle sne, og det giver ubalance i hjulene, når du kører.

5 Sæt farten ned! Vejen er stadigvæk glat, selv om du kører med vintersutter.

Sådan testede vi

De ni dæk er de bedst vurderede i ADAC og FDM's store vinterdæktest, der finder sted ad flere omgange, forskellige kolde steder i Europa.

Alle dæk er testet i størrelse 15-tommer, som svarer til mellemklassen ('Golf-klassen') og er en af de mest solgte dækstørrelser i Danmark.

Dækkene er testet på en Skoda Octavia Combi og vurderet på baggrund af præstationerne i de dynamiske discipliner på tørt underlag, vådt underlag, sne og is – samt støjmåling, forbrug og slidstyrke.

Sådan vægtes disciplinerne i den samlede vurdering:

Tørt underlag 15%

Vådt underlag 30%

Snedækket underlag 20%

Isglat underlag 10%

Støjmåling 5%

Brændstofforbrug 10%

Slidstyrke 10%

Hent flere

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Nyhedsredaktør lige nu:Mikkel Selin Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik