Test af Fiat 500L

Fiat 500L er charmerende og godt indrettet

  • Fiats enorme succes med Fiat 500 har givet koncernen mod på at bygge en 500L, som dog intet har med Fiat 500 at gøre
« Forrige
Fiats enorme succes med Fiat 500 har givet koncernen mod på at bygge en 500L, som dog intet har med Fiat 500 at gøre
1 af 5
Næste »

EKSTRA Forbrug

Hent flere
 

Efter charmetrolden Fiat 500, der er blevet så stor en verdensomspændende succes, at den alene har gjort mirakler for Fiats økonomi - endda så meget at Fiat (måske i overmod) har købt halvdelen af Chrysler-koncernen og dermed skabt sig et forhandlernet i USA og adgang til det amerikanske marked.

Fiat 500L er Fiat anden store og helt nye satsning - men selvom den lyder navnet 500 har den nu intet at gøre med Fiat 500.

Bygget på Punto
Faktisk er 500L bygget på samme bund som en Punto, måler 415 cm i længden og placerer sig i midten af klassen mellem konkurrenter som Citroën C3 Picasso og Opel Meriva - og det kan mærkes. Når man kommer direkte fra Ford B-Max, føles Fiat'en som en ombygget varebil. Den duver og ruller på de små biveje omkring Jyllandsringen. Men det giver god mening - Fiat Punto er heller ikke ligefrem kendt for sine spændede måde at køre på.

Du skal altså ikke købe Fiat 500L for dens køreegenskaber.

God plads
Til gengæld lever den fuldt ud op til MPV-ernes plads og fleksibilitet. Imponerende rummelig på bagsædet, hvor tre voksne sidder glimrende. Fleksibiliteten er der med et bagsæde, der kan forskydes i længderetning og udvide bagagerummet fra 343 til 400 liter og foldes sammen og vippes op mod forsædernes ryglæn til et stort lastrum.

Interiøret er et tiltalende anderledes - friske former og smarte detaljer. Bortset fra i basis-versionen har instrumentbordet paneler i karrosserimatchende lakering og er udstyret med en touchscreen-skærm, hvor alt fra hifi, telefon, bordcomputer til navigationsanlæg reguleres.

Fin lille motor
Bænket i førersædet sidder man passende højt og en tynd A-stolpe giver et næsten perfekt 180 graders udsyn. Samtidig er Fiat'en letkørt, og den lille 1,4-motor med 95 heste, som er stillet til rådighed her ved Årets Bil rækker til det meste og har en sund lyd.

Kandidaterne til Årets Bil 2013

Mikro

Fiat Panda

Seat Mii/Skoda Citigo/VW Up



Mini

Peugeot 208

Renault Clio



Lille mellemklasse

Audi A3

BMW 3-serie

Honda Civic

Hyundai i30

Kia Ceed

Mercedes-Benz A-klasse

Volvo V40



MPV

Fiat 500L

Ford B-Max

Mercedes-Benz B-klasse

Toyota Prius Plus



SUV/crossover

Citroën Aircross

Honda CR-V

Mazda CX-5

Opel Mokka

Subaru XV



El

Renault Fluence Z.E.



Livsstil

Citroën DS5

Hent flere

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Følg @pomaEB Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Følg @langwadt Nyhedsredaktør lige nu:Jakob Hansen Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik