Persondata politik

Vi kører Japans vildeste sportsvogn

Lexus LFA er nemmere at køre end din Toyota Corolla - og en del kvikkere

  • Videoen kan desværre ikke vises
1 af 1
 

Det egentlige formål med turen til den svenske racerbane Ring Knutstorp, er at køre alle Toyota og Lexus's hybridbiler - og lad det være sagt med det samme. Det er ikke noget, man får kriller i maven af. Men det gør udsigten til at køretur med det japanske mærkes ypperste sportsvogn til dato. Den V10-motoriserede kulfiber-djævel ved navn LFA.

Af taktiske årsager havde Toyota valgt at lægge en kort briefing klokken 8.00 - en kort arbejdsdag før køreturen i LFA. Og syv fingertrommende timer og en perlerække af miljøkorrekte Toyotaer senere sidder jeg bag rattet i Japans mest forfinede seriefremstillede sportsvogn.

Ingen grænser
Men hvad er LFA for en størrelse? Tja, i bund og grund var det ikke en bil, som Lexus oprindelig havde tænkt sig at bygge, da man i 2001 gik i gang med projektet.
Oprindelig var LFA tænkt som en aluminium-konstruktion, men lige pludselig tog fanden ved ingeniørerne. Beskeden oppefra var lakonisk: Prisen er underordnet.

Og herefter var der kun ét materiale, som duede: kulfiberarmeret plast.

TJEK LYDEN I INDSLAGET UDE TIL HØJRE:

35 procent af bilen er dog stadig aluminium, som primært er brugt som ramme for V10-motoren, der ikke ligger bag men foran kabinen bag forakslen. Således er LFA en centermotorvogn. Hele baduljen vejer omkring 1450 kg eller cirka det samme som en Golf 6 med en stor motor, og det giver selvsagt de 560 hestes V10'er temmelig frit spil.

Alt er ræs
Alt er race - kabinen er fyldt med udsøgte fræste aluminiumdele, og instrumentbord og midterkonsol og døre er beklædt med kulfiber, alumnium og rødt læder.

Koblingen er en enkeltpladesag - i princippet som en VW Lupo 3L uden koblingspedal - men heldigvis hurtigere skiftende. Bilen har launch control, men vi starter forsigtigt ud i pitten og giver den begrænset gas for enden. Og så bliver jeg mødt af lyden. Det er som at høre en Formel 1 med vat i ørerne: lyden er fænomenal uden at være infernalsk som en F1'er. Vi nåede ikke lave tv på bilen, men i dette korte indslag kan du høre hvordan LFA lyder, når vi starter den op:

Bil nyheder 30. sep 2012 Se også: Lexus LFA fyres af

Og så kommer den tredje tildragelse: den er utrolig nem at køre. Du skal selvfølgelig lære den at kende, men det går forbløffende hurtigt. Bilen smyger sig gennem Ring Knutstorps normalt krævende sving - og det er som om bilen gør hele arbejdet for mig. Stort set alle andre biler vi har kørt herovre har krævet langt større armbevægelser og givet sved på panden. Men bag rattet i Lexus LFA sveder du kun i håndfladerne - og kun i få minutter. For bilen er langt nemmere at køre end familiens gamle Corolla (men jeg vil gerne slippe for at kantstensparkere Lexus'en).

Bil nyheder 24. jun 2010 Se også: Testkører dræbt i superbil

Kom på forsiden af EB
Imellem svingene vræler bilen op gennem gearene - og det vil på denne lille bane i praksis sige 2. og 3. gear pånær langsiden, hvor du kan få lov at bruge 4 og 5. gear. Heldigvis kan du bremse langt senere end i den 420 heste Lexus IS-F jeg kørte for en halv time siden for at lære banen bedre at kende.

LFA opleves interessant nok ikke nær så dramatisk som IS-F trods lavere vægt og flere hypper, simpelthen fordi alt går som en leg. Selv på grænsen er LFA nem: Med ESP og tractioncontrol i den allermest begrænsende stilling tillader bilen mig at drifte en anelse i svingene. Bilen tilgiver den mest klodsede motorjournalist, hvilket gør at jeg kan nærme mig grænserne uden at gøre i bukserne.

Men jeg holder mig i skindet - lige stor en oplevelse det er at køre LFA - lige så ydmygende vil det være at køre den af banen. Og jeg er desuden bundet af mit eget løfte til de chauffører, der kørte LFA før mig: - kører du af banen, kan du se dig selv på eb.dk om 10 minutter ...

Lexus LFA

Opbygning

2-dørs, 2-sæders frontcentermotorbil med 7-trins automatisk og ratbetjent gearkasse, baghjulstræk. Chassis, karrosseri og bremser konstrueret i kulfiber, motor konstrueret i aluminium, magnesium og titanium

Motor

V10, 4.805 cm³, 40 ventiler

Ydelse

560 hk ved 8.700 o/min

480 Nm ved 6.800 o/min

0-100 km/t

3,7 sek.

Topfart

325 km/t

Mål L/B/H

450/189/122 cm

Køreklar vægt

1.615 kg

Vægt/effekt-forhold

2,88 kg pr. hk

Dæk for/bag

265/35ZR20-305/30ZR20

Pris ab fabrik

€368.000 (2.740.000 kr.)

Pris i DK

Cirka 8,5 mio. kr.

Hent flere

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Nyhedsredaktør lige nu:Linette K. Jespersen Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik