Persondata politik

Audi RS4 - den vilde stationcar

Ny RS4 Avant ligner en A4, men 450 hk gør den til en bil for dem med hang til racerbanen

  • Videoen kan desværre ikke vises
1 af 1
 

Det var tilbage i 1994, at Audi selv mente, deres biler var blevet lidt for kedelige. Noget skulle der ske. Så man tog den lidt aldrende Audi 80 Avant og sendte den ned til Porsche, der gav den 5-cylindrede turbomotor et skud vitaminer, samt udstyrede den med Porschefælge og -bremser.

Se billederne af bilen her

Ren Porsche-dræber
Resultatet var en stationcar med 315 heste, som du ikke skulle køre om kap med fra lyskrydset. Takket være sit firehjulstræk accelererede den fra 0-48 km/t. på bare halvandet sekund, mens topfarten var 262 km/t.

RS2 blev efterfulgt af RS4, og i dag er der 450 hk at gøre godt med fra en velvoksen V8. Måske var det derfor, Audi i sidste uge havde henlagt præsentationen til racerbanen Red Bull Ring i Østrig.

Den tidligere RS4 kunne både fås som sedan og cabriolet, men den nye RS4 findes kun som stationcar. Hvorfor? Jo, fordi det ganske enkelt er sjovere at køre fra en Porsche i en stationcar.

Det er også forklaringen på, at den er så diskret. Kendere vil bemærke sidespejlene i alu-finish, som altid på Audis RS-modeller. Skærmene er også vokset, og de 19-tommer fælge gemmer på bremseskiver så store som middagstallerkner. Men det er faktisk ikke meningen, du helt skal opdage, hvad det er, før det øjeblik den nye RS4 stryger forbi dig i ydersporet på den tyske Autobahn.

Stor og ond V8
Luk motorhjelmen op, og du stirrer lige ned i en 4,2 liter V8, som fylder godt op. Eller for at sige det på en anden måde: Hvis du taber en mønt herned, skal du nok ikke regne med, at den kommer ud på den anden side!

Hvis du kører den som en nonne på vej til byen for at købe alterlys, så kan du godt lokke den til at køre 9,3 km/l. Men chancerne for, at det sker, er nok ret små. Fra det øjeblik du trykker på startknappen, lyder den mest af alt som en Nascar, som blot venter på at komme i gang.

Den manuelle gearkasse fra tidligere er nu erstattet af Audis fine syv-trins S-tronic, så det er helt bogstaveligt blot at dreje på rattet og træde på speederen. Hvilket næsten er for nemt, men hurtigt går det sgu!

Racerbane eller Autobahn
De 450 hk bliver leveret ved 8.250 o/min., hvor en ekstra flap åbner i udstødningen, så lyden overdøver selv det velspillende B&O-anlæg i kabinen.

Det betyder dog også, at den kræver sin plads. Faktisk skal du helst have en racerbane eller en Autobahn, for at den rigtig kan folde sig ud.

Til gengæld skal du ikke være urolig for, om den kan stoppe igen. Specielt ikke hvis du vælger de keramiske bremser fra Porsche 911 Turbo, der findes på listen over (kostbart!) ekstraudstyr.

Du kommer til at skulle besøge tankstationen ganske ofte, også fordi tanken kun er på 61 liter, men lyden er det hele værd. Hvis en vin- anmelder skulle vurdere Audis nye V8, ville det nok være noget med, at den har en god krop, med undertoner af rødt kød og en eftersmag af smedede stempler og Le Mans.

Den sender dig fra 0-100 km/t. på 4,7 sekunder, og til en elektronisk begrænset topfart på 250 km/t. Nå ja, det sidste kan du heldigvis lave om på ved at bestille din Audi RS4 uden begrænser, for så fortsætter den til 280 km/t., alt imens din labrador vil stirre nervøst ud af bagruden!

Teknisk

Model: Audi RS4 4,2 V8

Motor: 8-cyl., 4163 ccm, 32V, turbo

Ydelse: 450 hk/430 Nm

0-100 km/t: 4,7 sek.

Topfart: 280 km/t.

CO2: 340 g/km

Forbrug: 9,3 km/l

Pris: ca. 1,7 mio. kr.

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Nyhedsredaktør lige nu:Linette K. Jespersen Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik