Persondata politik

Fiat Punto Twinair

Fiats lille 2-cylindrede maskine kræver tilvænning i en Punto

 

Danskerne er vilde med mikrobiler, og det er forståeligt nok. Men mange købere burde prøve en bil i klassen over, for de får rigtig meget mere bil, hvis de vælger en lidt større model frem for en mikrobil.

Det handler ikke kun om rummelighed, men i lige så høj grad om de indbyggede kvaliteter, som gør, at oplevelsen af den lidt større bil er markant bedre, end blot det faktum, at den kan rumme mere og har en større motor. Affjedring, støjdæmpning og de tekniske løsninger er bare mindst en klasse over.

Et glimrende eksempel er en Fiat Punto kontra en ny Fiat Panda. Prisforskellen er takket være de øjeblikkelige kampagnepriser nærmest nul, men kors, hvor får man meget daglig fornøjelse ved at skifte op. Kommer du fra en gammel udtjent kasse og skifter til en mikrobil, vil der i sagens natur også være kæmpe forskel, men prøv alligevel, om det ikke er værd at gå en klasse op i bilstørrelse, i stedet for blindt at lade sig rive med af mikro-hysteriet, der lige nu hærger Danmark.

LÆS OGSÅ: Fiat Punto med tryk på

Når Fiat sælger Punto til så lave priser hænger det naturligvis sammen med, at bilen efterhånden er en gammel sag, der sidste gang blev fornyet for alvor i 2005. Men designet holder stadig, og Punto gør det overraskende godt for så gammel en konstruktion.

En Punto i den billige afdeling, læs 120.000 kr. for en 1,2 med aircondition, har naturligvis ikke samme udstyr som ugens testbil, der må betegnes som let luksus, men grundlæggende er en Punto en Punto, selv om vi kører Punto med Fiats lille 2-cylindrede turbo-motor og 85 hestekræfter.

Bedre dæmpet
De færreste tænker over, hvor mange cylindre en motor har. Forskellen svarer lidt til, hvilket styresystem ens telefon har, men Fiats motor er alligevel lidt af et teknisk svendestykke! Når den lille maskine monteres i Punto, opleves motoren noget anderledes end i eksempelvis Fiat 500.

Andre motorophæng og bedre støjdæmpning gør godt, for motoren er ikke af den meste støjsvage slags.

Under testen kørte jeg et par gange med personer, der ikke kender motoren, og de spurgte, om bilen havde en fejl på udstødningen.

Jo, Twinair har en tøffende lyd, og det skal man lige vænne sig til og det samme gælder motorens karakteristik.

LÆS OGSÅ: Anders Samuelsen boede i en Punto

Den trækker stærkt og dybt over et ret smalt område, men når man lærer det, så er der kræfter til rigelighed, men bliver man fanget med for få omdrejninger og træder speederen i bund, ja så sker der ikke ret meget Nu er du advaret, så tag en lang og grundig prøvetur.

Måske bliver du glade for den lille motor og synes til sidst godt om både lyd og måden, hvorpå kræfterne leveres.

Når Punto først har nået marchfart, så falder lyden til ro, og på motorvej opleves maskinen kun som en tryg svag brummen.

Den testede Punto står flot i skriggrøn og med diverse styling i form af sideskørter og hækspoiler og lakeret fenderlister med krom. Det bringer prisen op med 6.000 kr., men får samtidig bilen til at se sportslig ud.

FIAT PUNTO TWINAIR

Pris: 179.900 kr. plus lev Forbrug: 23,8 km/l EU-snit CO2/km: 98 g.

Halvårlig grøn ejerafgift: 280 kr.

Tocylindret benzinmotor på 0,9 liter Ydelse: 85 hk Moment: 145 Nm/2.000 omdr.

Topfart: 172 km/t 0-100 km/t: 12,7 sek.

Punto med lille turbo-motor er en enten eller bil. Prøv motoren grundigt, inden du beslutter dig, for lyden kræver lidt tilvænning. Ellers køb den billigste 1,2, som er på tilbud for tiden.

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Nyhedsredaktør lige nu:Mette Fleckner Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik