Persondata politik

TV: Første test af ny Renault Clio

Vi har kørt Renault Clio - og er det første danske medie, der bringer historien

  • Clio har fået et langt bedre styretøj end forgængeren, og det er både letgående og præcist.
« Forrige
Clio har fået et langt bedre styretøj end forgængeren, og det er både letgående og præcist.
1 af 6
Næste »
 

Vi har kørt den nye Renault Clio under præsentationen i Firenze. Det er en klassisk fransk fristelse, som Renault serverer med fjerde udgave af minibilen Clio. Over 11 millioner er der solgt siden debut’en i 1990, og hvis udseendet betyder noget, er der lagt op til fortsat flirt mellem Renault og bilkøberne. Vi spørger vores udsendte, Jens Høy, hvad han mener om bilen, der kommer til Danmark til december.

Hvordan ser den ud i virkeligheden?
Designet er rigtigt fedt, og udseendet er bilen store styrke. Den ser også større ud end flere af konkurrenterne, og det nye look fortsætter indvendigt, hvor den har et lækkert cockpit. I forhold til den nuværende Clio er den nye blevet 100 kilo lettere, samtidig med at den er bredere og lavere.

Er der ordentlig plads i den?
Tja, pladsen på bagsædet skuffer lidt, og der er i hvert fald bedre benplads i en VW Polo. Samtidig har Renault ikke fundet ud af, hvordan man laver et helt plant gulv deromme, så det er lidt svært at få plads til fødderne. Bagagerummet er til gengæld meget stort med 300 liters volumen.

Se også: Hvilken bil skal være Årets bil?

Hvordan kører den?
Clio har fået et langt bedre styretøj end forgængeren, og det er både letgående og præcist. Jeg synes dog ikke, at bilen ligger helt så godt på vejen som Peugeot 208, og den kører heller ikke så sportsligt. Gearskiftet er til gengæld langt mere overbevisende end i 208.

Se også: Renault sænker priserne voldsomt

Hvad med motorprogrammet?
Der er flere positive nyheder. Dieselmotoren med 90 hk kører helt op til 31,3 km/l, og den er støjsvag. En helt ny trecylindret benzinmotor med 90 hk og turbo overbeviser også, selv om den skal kæmpe lidt mere for at komme op ad de stejle bjergveje her i området. Basismotoren er dog den gamle på 1,2 liter og 75 hk som jeg ikke havde mulighed for at prøve (det får man aldrig på bilpræsentationer). Clio kan fås med automatisk EDC-gearkasse, som er Renaults dobbeltkoblingsgearkasse. Der er stop-start-teknik, og alle varianter har nøgleløs betjening.

Hvad koster den?
Priserne begynder ved 135.000 kr. for 1,2 Autentique, og Clio er altid femdørs. Men det bedste køb er næste udstyrstrin, Expression, som kun koster 5.000 kr. ekstra og indeholder aircondition, læderrat og integreret navigation.

Den nye Clio kommer ikke som tredørs. Men til foråret suppleres den femdørs hatchback med en stationcar.

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Nyhedsredaktør lige nu:Linette K. Jespersen Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik