Persondata politik

Komplet oversigt over alle småbilerne

Her den en guide til biler, der koster under 100.000 kroner

Seneste i biler

Biler Mest læste

EKSTRA Forbrug

 

De fleste danskere elsker at være danskere – undtagen når der skal købes ny bil. Mange af os har mere end svært ved at acceptere, at vi skal betale op mod tre gange så meget for vores biler som f.eks. tyskerne.

Se bilerne i bunden af artiklen

Men faktisk er det slet ikke spor slemt, når vi kigger på de allerbilligste biler. Den økonomiske krise har skærpet konkurrencen i mikroklassen, og det betyder, at du kan komme billigere på hjul end nogensinde. Og intet yder på, at priserne stiger lige foreløbig.

Det skyldes ikke mindst de danske bilimportørers årelange erfaring med at forhandle priser med fabrikkerne, så bilerne kommer til Danmark til langt lavere priser, end andre landes importører må betale.

LÆS også: Se også: Så lang er leveringstiden

Undgå registreringsafgiften
For de helt små biler gælder det, at du – sådan lidt forenklet – egentlig ikke betaler særlig meget afgift.

Tag en Peugeot 107, der hører til blandt Danmarks mest solgte biler. Den koster fra 9650 euro i Tyskland, hvilket med dagens vekselkurs svarer til knap 72.000 kroner.

I Danmark starter prisen på 79.900 kroner plus levering (3680 kroner). Altså en forskel på knap 8000 kroner. Pointen er, at hvis du vil undgå registreringsafgiften, er det ganske nemt: Køb en lille bil. En meget lille bil.

Dette giver naturligvis staten et indtjeningsmæssigt problem, men det skaber nok ikke de store kvaler hos gennemsnitsdanskeren. Vi tager nemlig godt for os på tag selv bordet af rullende slagtilbud. I dag er hver fjerde nye bil i Danmark en mikrobil.

LÆS OGSÅ: Se også: Danmarks mest populære bil styrtdykker

Ikke så billig endda
Problemet er bare, at du sjældent kan nøjes med den bil, du ser i annoncerne og tv-reklamerne. Her reklameres typisk med de allermest skrabede modeller, som de færrest gider eje, da elementære ting som aircondition ikke er inklusive i prisen.

Derfor ender det som oftest med en af de dyrere modeller, og det betyder i langt de fleste tilfælde, at prisen stiger til over 100.000 kroner.

Du giver nemlig rask væk 10.000-12.000 kroner for aircondition, og dertil kommer el-ruder, fjernbetjent centrallås, cd-radio og andre ting, som trods alt er rare at få med.

Suzuki Alto

Engang var Suzuki Alto en bestseller i Danmark, men seneste generation kæmper mod hård konkurrence. Den har dog masser at byde på, ikke mindst underholdende køreegenskaber og en rask en-liters benzinmotor, der dog skal have nogle pisk, før det virkelig spiller.

Kabinen byder på god plads og et funktionelt interiør, men du får ikke meget udstyr, og komfortmæssigt er den lige lovlig hård i kanten.

Udvalg: Alto fås kun med fem døre, og du kan vælge fem udstyrsvarianter, men kun en en-liters-motor. Billigste model koster 88.570 kroner.

Bedste køb: 1,0 GL Aircon (68 hk, 22,7 km/l, aircondition, fjernbetjent cetrallås, el-ruder foran, CD-radio) til 112.670 kroner inklusive levering.

Toyota Aygo

Toyota Aygo er teknisk identisk med Peugeot 107 og Citroën C1. Den er syv år gammel, men har netop fået et facelift, så designmæssigt virker den stadig up to date, både udenpå og inde i kabinen. Interiøret føles dog stadig en anelse billigt, og glem alt om den solide Toyota-følelse.

Desuden støjer motoren, gearskiftet er ikke verdens bedste, og pladsen på bagsædet og i bagagerummet er begrænset.

Udvalg: Aygo fås med tre eller fem døre og i fem udstyrstrin, men kun med én en-liters benzinmotor med tre cylindre. Billigste model koster 83.670 kroner inklusive levering.

Bedste køb: 1,0 T2 Air 5-dørs (68 hk, 22,7 km/l, aircondition, læderrat, el-ruder foran, CD-radio, fjernbetjent centrallås m.m.) til 113.675 kroner inklusive levering.

Chevrolet Spark

Den er Danmarks absolut mest solgte bil! Her får du gode køreegenskaber samt en rummelig kabine med et fancy interiør, og vælger du den rigtige model, får du også godt med udstyr. Til gengæld er motoren usædvanlige sløv, selv om den har fire og ikke tre cylindre, som mange af andre konkurrenterne. Desuden er kvaliteten i kabinen ikke ligefrem til at juble over.

Udvalg: Spark fås kun med fem døre, og du kan vælge mellem tre udstyrstrin og to motorer (1/68 hk eller 1,2/82 hk). Billigste model koster 87.580 kroner inklusive levering.

Bedste køb: 1,0 LS (68 hk, 20 km/l, el-ruder for og bag, aircondition, CD-radio, sædevarme, el-sidespejle, fjernbetjent centrallås m.m.) til 112.675 kroner inklusive levering.

Hyundai i10

Hyundai i10 er Kia Picantos knap så frække søster og kører med samme teknik. Men i10 giver dig mere bil for pengene, da den også fås med en stærkere 1,25-liters-motor, hvor du må nøjes med en en-liters i Picanto. Læg dertil godt med udstyr, en rummelig kabine, gode køreegenskaber og fem års garanti, og du har et rigtig godt tilbud.

Udvalg: Hyundai i10 fås udelukkende med fem døre og i tre udstyrstrin, og du kan vælge mellem to motorer (1/69 hk eller 1,25/86 hk). Billigste model koster 83.675 kroner inklusive levering.

Bedste køb: 1,25 Comfort (86 hk, 21,8 km/l, aircondition, fjernbetjent centrallås, el-sideruder for og bag, el-sidespejle m.m.) til 111.675 kroner inklusive levering (kampagnemodel).

Peugeot 107
Også Peugeot har givet deres udgave af trillingerne et facelift, som bl.a. omfatter LED-lys i kofangeren, nye farver og en opfrisket kabine. Som med Toyota Aygo og Citroën C1 får du underholdende køreegenskaber og en velsnurrende en-liters-motor. Til gengæld må du bære over med, at hverken bagsæde- eller bagagerumspladsen er til at prale med. Men det er en populær vare, og prisen er helt i bund, da Peugeot stadig køre med intropriser, hvor du sparer mellem 5000 og 10.000 kroner.

Udvalg: 107 fås med tre eller fem døre, men kun i en udstyrsversion samt i en 'Cool-version', der har aircondition som standard. En en-liters-motor. Billigste model koster 83.670 kroner inklusive levering.

Bedste køb: 1,0 Cool 5-dørs (68 hk, 23,3 km/l, aircondition, el-ruder foran, fjernbetjent centrallås m.m.) til 107.165 kroner inkl. levering og CD-radio (995 kroner).

Citroën C1

Citroën C1 har som søsterbilerne Toyota Aygo og Peugeot 107 fået et facelift, der bl.a. omfatter LED-lys i kofangeren og en række nye farver. Køremæssigt er den lige så underholdende at tøffe rundt i som de to søstre. Men på et punkt adskiller vor tids 2CV sig alligevel – den er lige akkurat en tusse billigere i kampagneversionen, hvilket gør den til markedets bedste mikrobils-køb lige nu!

Udvalg: C1 fås med tre eller fem døre og i fire udstyrstrin, men kun med en en-liters benzinmotor med tre cylindre. Billigste model koster 82.670 kroner inklusive levering.

Bedste køb: 1,0 Clim Seduction 5-dørs (68 hk, 23,3 km/l, aircondition, el-ruder foran, fjernbetjent centrallås, CD-radio m.m.) til 103.670 kroner inklusive levering.

Fiat Panda

Den populære Panda byder på lidt mere plads end de fleste mikrobiler. Det højbenede, MPV-agtige design er praktisk i hverdagen, og med en helt ny version på banen, er Panda mere moderne og tiltalende end nogensinde, både indenfor og udenpå. Den er ingen sportsvogn, men underholdende som altid, dog har vi endnu kun prøvet Panda med den kraftige TwinAir-motor med turbo. Basisversionen har ikke turbo, men vi spår, at den har kræfter nok.

Udvalg: Panda fås kun med fem døre og i tre udstyrstrin, men med tre motorer (0,9/65 hk, 1,2/69 hk, 0,9 turbo/85 hk). Billigste model koster 103.580 inklusive levering

Bedste køb: 0,9 TwinAir Easy (0,9, 65 hk, fjernbetjent centrallås, el-ruder foran, CD-radio m.m.) til 123.670 kroner inklusive levering og aircondition (10.000 kroner).

Kia Picanto

Kia Picanto har altid været populær og med introduktionen af en ny model sidste år, har den hævet standarden i mikroklassen betydeligt med et cool design, rummelige og kvalitetsmæssigt lækre interiør, friske køreegenskaber og en yderst kultiveret en-liters-motor. Og så har Kia stadig den unikke syv års-garanti at prale med.

Udvalg: Picanto fås med tre eller fem døre, og du kan vælge mellem fire udstyrstrin og to motorer (1/69 hk eller1,2/85 hk). Billigste model koster 91.579 kroner.

Bedste køb: 1,0 Motion Plus 5-dørs (69 hk, 24,4 km/l, el-ruder foran, fjernbetjent centrallås m.m.) til 106.878 kroner inklusive levering og aircondition (8.299 kroner).

Renault Twingo

Renault har produceret småbiler i årtier, og med den lille Twingo har mærket gjort et mindre comeback i Danmark. Designet er tiltalende, køreegenskaberne underholdende, og selv om Twingo hører til i den billigere ende, du får en del udstyr og en relativ kraftig motor. Du må dog undvære bagdørene, for Twingo fås kun med tre døre.

Udvalg: Twingo fås kun med tre døre og i et udstyrstrin, men med to motorer (1,2/75 hk eller 1,5 diesel/75 hk). Billigste model koster 96.580 kroner inklusive levering.

Bedste køb: 1,2 16V Authentique 3-dørs (1,2, 75 hk, 22,2 km/l, el-ruder foran, fjernbetjent centrallås m.m.) til 102.480 kroner inklusive levering og aircondition (5.900 kroner).

Volkswagen Up

VW Up er vor tids Boble, ganske enkelt fordi de fleste har råd til den. Det er også VW's første seriøse bud på mikrobil, og tyskerne er sluppet godt fra både design og kvalitet. Samtidig er den overraskende rummelig med et markant større bagagerum end f.eks. Aygo, C1 og 107, mens kørekomforten er fortræffelig for en så lille. Prisen er helt i bund, men heller ikke VW forærer noget væk, så du skal ofre lidt ekstra på udstyr.

Udvalg: Up fås med tre eller fem døre, i tre forskellige udstyrstrin og med to motorer (1/60 hk eller 1/75 hk). Billigste model koster 93.699 kroner inklusive levering.

Bedste køb: 1,0 Move Up 5-dørs (60 hk, 22,2 km/l, aircondition, el-ruder foran, CD-radio, fjernbetjent centrallås, Citysafe-bremsesystem) til 111.678 kroner inklusive levering.

Og her er bilerne, der er på vej
Skoda Citigo
Skoda Citigo er grundlæggende helt identisk med VW Up - med nogle få undtagelser. Fronten er sin egen, og det samme er bagenden, der har mere stor-bilslook end Up har, fordi den har samme farve som resten af bilen. En Up har sort bagklap. Desuden er de bageste sideruder større Citigo.

Vi kender ikke de nøjagtige priser og specifikationer, men da konkurrencen er benhård, og Skoda helt sikkert vil ha' en god bid af markedet, kan du vist rolig downloade en e-brochure og drømme løs og regne med omkring 83.600 kr. inklusiv levering for varianten, der er støvsuget for udstyr. Bilen kommer til landet i juli. OPDATERING: Se Citigo-priserne her

Seat Mii

Som vi skrev forleden i artiklen røverkøb: Seat til 80.000 kr. er Seat Mii blevet prissat endnu inden den er præsenteret officielt. I denne artikel, hvor vi medtager leveringsomkostningern i den samlede pris, koster bilen Den er magen til Skoda Citigo og VW Up. Basisversionen savner dog noget af det udstyr man får i Up og du er f.eks. tvunget til selv at vride nøglen rundt i låsen - akkurat som du gjorde, før verden blev elektronificeret.

Bedste køb: Style 1,0 60 hk med fem døre (inkl. aircon) og levering: 108.000 kr.

Køb en bil, du også kan sælge igen

Kig dig for, når du vælger udstyr til din mikrobil. Det betyder meget for brugtprisen senere.

Går du efter en af markedets billigste biler, er du sikkert også interesseret i at få så god en pris for den, når du skal sælge den igen. Kan du ikke få en god pris, taber du penge, og så er det ikke længere nogen fidus at vælge det billigste.

– Sørg altid for at vælge den med fem døre, siger brugtbilsekspert Jan Lang fra Bilbasen.dk.

– Du afskriver simpelthen alt for mange købere ved at nøjes med en tredørs. Den koster ganske vist lidt ekstra fra ny, men det er småpenge i forhold til den bedre pris, du får for den som brugt, tilføjer han.

Noget andet er udstyret. Det behøver der ikke være så meget af, bare du vælger det rigtige.

– Du skal helst vælge den med aircondition. Aircondition er blevet en selvfølge i dag, også på helt små biler. Fjernbetjent centrallås er også godt, mens luksusting som læderrat og den slags ikke betyder det store for prisen, forklarer Jan Lang.

Nogle mikrobiler, for eksempel Kia Picanto, fås også i et mere eksklusivt udstyrsniveau, men her mener brugtbilseksperten, at du så i stedet bør vælge den billigste udgave af den større model fra fabrikken, i dette tilfælde en Kia Rio.

– For du vil få en bedre pris for en skrabet version af en lidt større model, end du vil få for en mikrobil, hvor du har ofret mange penge på udstyr. Det kan ganske enkelt ikke betale sig, som han siger.

Farven ligegyldig


Til gengæld kan du vælge lige så tosset, du vil, når det gælder farve. Det siges, at danske bilkøbere foretrækker konservative farver som sort og grå, men når det gælder de helt små biler, er sagen anderledes:

– Mikrobiler må gerne være røde, grønne, Bahama-beige eller lyseblå, fortæller Jan Lang, der har en teori om hvorfor:

– Mange af de her biler bliver enten købt af kvinder – der har en lidt anderledes opfattelse af, hvordan biler skal se ud, end mænd – eller dem, der bare ønsker et billigt transportmiddel, og for hvem farven er totalt ligegyldig. Så man kan sagtens tillade sig at sætte lidt mere kulør på tilværelsen uden at frygte den dag, bilen skal sælges igen, forklarer han.

Brugtpriserne falder
Men det kan godt være, at du i fremtiden ikke vil kunne få lige så meget for din brugte Toyota Aygo, Chevrolet Spark eller Fiat Panda, som du kan i dag.

Ifølge Jan Lang stiger udbuddet af brugte mikrobiler nemlig voldsomt i disse tider, og den hårde konkurrence på nybilmarkedet har også betydning for salget på brugtbilmarkedet.

– Priserne på de brugte mikrobiler er faldende, og de har endnu ikke fundet det rigtige leje. Det skyldes primært, at det er blevet så billigt at købe en helt ny bil med garanti og det hele, og her ser vi jo også hele tiden prisnedsættelser, kampagnetilbud og rabatter. Det gør det mindre attraktivt at vælge en brugt, med mindre du virkelig får den til en lav pris, forklarer Jan Lang.

Alternativerne:
Småbilerne koster alle under 100.000 kr. i den billigste version. Men kan du overtale banken (eller konen) til at bruge lidt flere penge, er det en overvejelse værd at tage et kig på de få biler i den større b-klasse, som tilnærmelsesvis koster 100.000 kr. i basisversionerne. F.eks. en Opel Corsa, som lige nu (og sikkert indtil den nye model kommer i 2013) står til 110.000 kr.

Noget tilsvarende gælder Nissan Micra, som købere af en eller anden grund har overset. Sådan en koster ellers kun 105.000 kr. i den skrabede udgave.

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Nyhedsredaktør lige nu: Peter Roelsgaard Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik