Persondata politik

Lej autocamperen i Danmark

Der er ikke meget at spare på at afhente autocamperen i Tyskland eller Sverige, og der er langt mellem de gode tilbud

Seneste i biler

Biler Mest læste

EKSTRA Forbrug

 

Hvis man gennemgår nettets tilbud på autocampere, er konklusionen lige for. Det kan ikke længere betale sig at leje sin autocamper i Sverige eller Tyskland.

Prisforskellen er for lille til, at det er besværet værd, med mindre du leder grundigt og vil køre til Hamborg eller længere sydpå. Først der kan der være noget at spare.

Flere af de store udlejere fra Danmark har udlevering af biler fra Flensborg, men prisen er den samme som i Danmark.

Transit-tilladelse fra Skat
Og henter du autocamperen i Danmark, må du gerne køre med bilen i Danmark. De tyske og svenske autocampere må kun køre gennem landet på en transittilladelse fra Skat, men her må du kun køre den direkte vej fra for eksempel Malmø til den dansk-tyske grænse.

De udenlandske udlejere har en anelse lavere priser, men ekstraomkostninger spiser ofte fortjenesten, og selv om de danske forsikringsforhold ikke er imponerende, så er de udenlandske værre.

LÆS OGSÅ: Gennem Europa på luksus-hjul

På erento.com kan du finde udmærkede tilbud, men da siden formidler mellem både private og forhandlere, er markedet meget broget.

Hvis du vil køre til Hamborg, er der bedre tilbud end i både Danmark og Flensborg hos f.eks. wohnmobilvermietung.com.

Men hvis du lejer i over tre uger hos danske forhandlere, kan der forhandles rabatter hjem, og så tipper regnestykket måske igen.

Pas på ekstraomkostninger
Det er tydeligt, at autocampermarkedet ikke er nær så udviklet som biludlejning, der kan være svært nok at gennemskue.

Således er der stor forskel på, hvor stor selvrisikoen på forsikringen er, og om bilen er fuldt udstyret.

LÆS OGSÅ: Køb Schumachers bus

Desuden er der forskel på, om ekstra km koster noget. For skal du for eksempel køre til Italien, bliver merprisen let 4000-5000 kr., hvis ikke du har fri km, som nogle har fra to udlejningsuger og op.

Alle ting får omkostningerne til at stige, så nogen billig ferie bliver det i hvert fald ikke, når man medregner diesel og overnatningstakster på campingpladserne. Frihed koster.

10 ting du skal tænke på

Gas og vand

Spørg ind til betjeningen af gas, vand og el på vognen, så du ikke står i udlandet og ikke kan bruge vognens køkken. Lær også at tømme toilettet inden afgang.

Km i lejekontrakten

De fleste kontrakter indeholder kun 2000 km, hvis du lejer autocamper i en uge. Og da ekstra km ofte koster omkring 2 kr. pr styk, er det en rigtig god ide at få fri km med. Nogle udbydere har fri km ved mindst 14 dages leje.

Cykler

Det er en rigtig god ide at tage cykler med, så I kan se nærområdet til campingpladserne uden at skulle køre i autocamperen. Husk at undersøge, om cykelstativ medfølger eller kan monteres.

Hastigheder

Da en autocamper som regel har en totalvægt under 3500 kg, gælder hastighedsgrænserne som ved en personbil.

Benzin-økonomi

En autocamper kører typisk mellem otte og ti km liter diesel. De helintegrede vogne kører generelt længst på literen.

Forsikring

Der er forskelle i selvrisiko på de forskellige forsikringer, så vær sikker på, at du har den dækning, du forventer. Forsikring uden selvrisiko er dyr, op til 250 kr. pr dag.

Rengøring

Ved de fleste udlejere skal du selv gøre bilen ren efter turen, så husk at afsætte tid til dette.

Husdyr

Ikke alle tillader husdyr, og det skal aftales på forhånd, da en rengøring for hår kan blive en bekostelig affære.

Kørekort

Langt de fleste autocampere er under 3500 kg og kan dermed køres med almindeligt kørekort.

Seler

Alle i bilen skal være fastspændt under kørslen, og der må ikke transporteres flere personer, end autocamperen er godkendt til. Dog er der nogle vogne, der har siddepladser, hvor man sidder med siden til kørselsretningen. Her er seler ikke et lovkrav.

Tre typer campere

Der findes groft sagt tre typer autocampere:

Alkove-modeller

Dem hvor der er gode sovepladser over førerhuset.

Fordele: Flere sengepladser. Man behøver ikke gemme alkovesenge væk om dagen.

Ulemper: Mere vindstøj og højere brændstofforbrug. Alkoven må ikke benyttes under kørsel.

Delintegrerede

Dette er den mest almindelige type. Den er bygget på kassevognsbund, og den minder om alkovemodellerne bare uden puklen ovenpå førerhuset. Her sænker du ofte sengen ned fra loftet.

Helintegreret

Den mest helstøbte oplevelse, da alt er bygget fra bunden. Vindmodstanden er bedre end for andre modeller.

Fordele: Lækreste indretning. Helstøbt fornemmelse

Ulemper: Dyrere end andre løsninger.

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Nyhedsredaktør lige nu: Linette K. Jespersen Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik