Persondata politik
Bil nyheder

Bedste bil i klassen, basta

BMW X3 er klassens bedste, fordi den kører så forbandet godt

« Forrige
Næste »

Seneste i biler

Biler Mest læste

EKSTRA Forbrug

 

I konkurrencen med halvkedelige Audi Q5 og prætentiøse Mercedes GLK-klasse står BMW X3 som laurbærkronet sejrherre med solen i nakken og portrætteret uden de synlige skavanker. Der er ganske enkelt ikke nogen af konkurrenterne, der når X3’eren til overkanten af de fikse vandrestøvler, den er blevet iklædt.

Helt offroad er den jo ikke, hvis vi skal være ærlige og tage de fine bymæssige kvaliteter i betragtning.

Men hvorfor dælen de ikke gør noget ved formgivningen af den bagende, er ufatteligt.

SE: BMW mod konkurrenterne

Det er blevet bedre – meget bedre - med et par computertegnede falser hen over smækken, men selv røven på en Kia Sportage er der kælet mere for. BMW burde lære at kæle for deres bagdele - lige så meget som de kæler for deres køreglæde.

For det er ikke meningen, at en BMW – uanset praktiske anvendelighedsintentioner – skal være praktisk på bekostning af dynamisk udstråling. Det er det altså ikke.

Sprinter fra alt og alle
De 184 dieselheste sprinter fra alt og alle med den umærkelige automatgearkasse, og har du brug for flere heste i denne landbrugsvenlige crossover, så må du vælge den med en treliters benzinmotor med enten 258 eller 306 hk.

Den startede jo egentlig som et bud på velstillede europæiske og amerikanske ridekoners foretrukne transportmiddel til og fra stalden, men i dag er den bedre dækket af crossover-betegnelsen. Hvis det da ikke lige var for den ydre formgivning.

Hvor ville det være befriende, hvis BMW for en sjælden gangs skyld kastede sig ud midt i strømmen og kastede nogle af klassens halvdøde skidtfisk op på land.

Men de holder sig på deres egen smalle sti, og det må man tage hatten af for.

Bagtung delikatesse
2011-versionen af X3 er vel nok tidens bedste mellemstore SUV vurderet på køreegenskaber i by og på landevej, luksuriøs komfort og udstyr.

Og så slutter den stadig af med et enormt og helt skærmkassefrit bagagerum med perfekt læssehøjde og en bred, bred bagsmæk.

Netop bagsmækken markerer dog X3’s eneste iøjnefaldende svaghed. Hvis man kan nøjes med en enkelt iøjnefaldende svaghed her i tilværelsen, så er det jo ikke helt skidt.

Men svagheden er altså BMW’s akilleshæl. De magter stadig ikke helt crossoverens udtryk og bliver ved med at skride ned i samme hul sammen med en række andre gamle firehjulstrækkere. Det slipper de kun godt fra, fordi man kan spotte den som en BMW på lang afstand, og det vejer på trods af BMW’s ganske korte årrække på 4x4-markedet allerede tungt i prestige-bogen.

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Nyhedsredaktør lige nu: Steffan Kærulf Frandsen Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik