Persondata politik

Test: BMW 335i hybrid

BMW 335i Active Hybrid klarer 0-100 på 5,3 sekunder - og 16,9 på literen. Men helt sikkert ikke samtidig

« Forrige
Næste »

Seneste i biler

Biler Mest læste

EKSTRA Forbrug

 

Man kører både hurtigere og længere på literen, hvis man vælger BMW 335i den hybride udgave. Men det er ikke billigt, og der skal køres rigtig mange kilometer for at tjene merprisen på 176.000 kr. for en BMW Active Hybrid 3 hjem. Penge der skal lægges oven i den i forvejen hampre pris på 795.000 kr.

Men når det er sagt, er det formentlig den mest tiltrækkende måde at køre miljøbevidst lige nu.

BMW 335i er nemlig en forvejen en delikat vogn med sin 306-hestes, 6-cylindrede turbomotor pakket ind i markedets mest dynamiske prestige-sedan.

Knusende hurtig
Det er en kraftfuld maskine, der har flere kræfter, end de fleste har brug for. Men i Active Hybrid 3 er denne motor koblet sammen med en 55-hestes el-motor, hvilket blot gør den endnu stærkere. Den samlede effekt er 340 hestekræfter, og det ekstra boost fra elværket sænker 0-100-tiden fra 5,5 til 5,3 sekunder.

LÆS OGSÅ: BMW 3-serie er stadig en drengerøv

Den er knusende hurtig. Accelerationen er en lang uafbrudt kurve mod nord fra lyskrydset med motoren slukket til speederen trædes i bund og bilen bevæger sig op mod topfarten på 250 kilometer i timen. Styretøj, vejgreb og den slags ligger på samme suveræne niveau som i en hvilken som helst anden 3-serie

En bil, der kommer hurtigt ud af starthullerne og leverer mellemaccelerationer af en anden verden. Men skal det ambitiøse forbrug på 16,9 km/l nås, skal stilen stilen naturligvis lægges kraftigt om.

Umoden kørsel
Vores særdeles umodne kørsel på motorvejsstrækningen i nærheden af BMW's pressecenter i udkanten af München førte ikke noget godt med på forbrugsmåleren. Men lettes foden fra speederen og klikkes Driving Experience Control-knappen over i ECO Pro-funktionen, sænkes tørsten markant. Ikke mindst fordi motoren så vidt muligt forsøges deaktiveret, hvilket sker nu og da ved moderat motorvejshastighed. Så tager el-motoren bare over og holder bilen kørende.

Batterierne skal ikke oplades fra stikkontakten. De oplades i stedet en lille smule hver gang, speederen slippes. Og med fuld kapacitet bør Active Hybrid 3 kunne køre 75 kilometer i timen i helt op til fire kilometer.

LÆS OGSÅ: Brugttest: Jaguar størrelse small

Det lykkedes dog ikke for undertegnede, at køre særligt langt på strøm alene. Det lykkedes heller ikke at opnå den opgivende benzinøkonomi.

Men det skyldes nok, at det er en naturstridig følelse at køre som en artig dreng, når der er over 340 hestekræfter og en gudsbenådet undervogn. Men med lidt mådehold med speederfoden vil det sikkert kunne lade sig gøre.

BMW Active Hybrid 3

Motor: Turbo 6-cyl., 2.979 l, 24V + el-motor

Ydelse: 340 hk/450 Nm (samlet)

0-100 km/t: 5,3 sek.

Topfart: 250 km/t.

Forbrug: 16,9 km/l

Pris: 971.000 kr.

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Nyhedsredaktør lige nu: Linette K. Jespersen Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik