Persondata politik

Tør vi? Vi tester VWs livredder

Vi låner VW-direktørens millionbil for at teste om VW's billigste bil kan bremse, uden at vi rører bremsen

« Forrige
Næste »

Seneste i biler

Biler Mest læste

EKSTRA Forbrug

 

Vi havde prøvet systemet før, under præsentationen af den nye VW Up i Rom. Men dengang var det med en oppustelig bil, hvilket naturligvis ikke er helt så spændende.

Så vi lånte VW-direktørens VW CC til omkring en mio. kr., for at teste om VW's billigste bil til 89.990 kr. kunne bremse, uden at vi rørte bremsepedalen.

VW kalder systemet City Emergency Braking, og det er standardudstyr på VW Up, samt søstermodellerne Seat Mii og Skoda CityGo. Det er også første gang, systemet findes til en så billig bil.

Virker automatisk
Det er skabt til at forhindre de dumme ulykker, f.eks. dem, hvor folk kører ind i hinanden på parkeringspladsen foran supermarkedet, hvor en fodgænger træder ud mellem bilerne når de kører i kø – eller den, hvor du liiiige skulle læse en sms, og ikke så, de bremsede foran.

Systemet fungerer kun, når bilen kører under 30 km/t., og virker helt automatisk. En lille radar 'læser' vejen foran bilen. Når den ser en forhindring, og føreren ikke reagerer, så smækker den bremserne i.

LÆS OGSÅ: Se også: TV: Smart plastskinne stopper buler

Det bliver ikke mere imponerende, når du tester systemet, som vi gjorde, og altså får det til at aktivere med vilje.

Det føles, som om du kører direkte ind i den anden bil, hvilket kræver lidt overvindelse. Så i stedet gjorde vi det, mens vi sad og kiggede på mobiltelefonen, som var vi ved at sende en sms.

Snart et lovkrav
Når systemet begynder at bremse, og du kigger op, er du overbevist om, at det er for sent (og VW-direktøren ville få en bule i bilen). Men systemet stoppede lige præcis i sidste øjeblik, hver eneste gang – en enkelt gang så tæt, at du kun lige akkurat kunne få en knytnæve mellem de to biler!

LÆS OGSÅ: EKSTRASe også: Tip: Sådan slipper du af med bilens småbuler

Der er allerede nu snak om, at systemer som City Emergency Braking skal være et lovkrav, da det ville forhindre en række ulykker, specielt med bløde trafikanter.

Men én ting er helt sikker: Uanset hvor dygtig du ellers er til at køre bil, så er det ikke svært at forestille sig en situation, hvor systemet kunne redde dig. Den dag vil du være vældig glad for det!

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Nyhedsredaktør lige nu: Kim Vangkilde Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik