Persondata politik

Afgifter kværker miljøbilerne

Miljøbiler kan ikke sælges pga. høje danske afgifter. De danske bilaftgifter favoriserer de biler, der forurener mest

« Forrige
Næste »

Seneste i biler

Biler Mest læste

EKSTRA Forbrug

 

En hybridbil, der kører 47,6 km på literen tager staten 346.000 kr i afgifter på. Vælger du derimod en Toyota Avensis, som har nogenlunde samme størrelse men kun klarer 14,9 km pr. liter er afgiften 166.000 kr. Det er logikken i det danske afgiftsystem, som tager udgangspunkt i bilen pris fremfor dens forbrug.

Så selvom man som dansker måske gerne vil køre lidt grønnere, tillader afgiftsystemet det ikke.

- I Danmark straffes man således for at vælge biler, som rent faktisk har en indflydelse på forbruget og CO2-udledningen, siger Anders Tystrup, som er PR-chef for Toyota Danmark.

Lover en masse
Hos Toyota har man i mange år forsøgt at tale politikerne til fornuft.

Før og under COP15 blev der talt meget om klimaforandringer i de skiftende regeringer. Men Danmark som var vært, har intet gjort og intet er sat i gang. Og op til folketingsvalget i 2011 var der ingen grænser for hvad de folkevalgte politikere ville gøre i miljøet navn, mener man hos Toyota.

Et år efter er der ingenting sket - og det betyder at de de mindst miljøbelastende moderne biler i dag ikke kan sælges herhjemme. Og det betyder, at den miljøbil, som Ekstra Bladet netop har været i Bruxelles for at teste - ikke kan sælges i Danmark. Se hvordan den virker i TV-indslaget øverst

Men hvad har politikerne egentlig lovet?

I 2010 udarbejdede Klimakommisionen nedsat af den tidligere regering en rapport , som blandt andet anbefalede at fritage hybridbiler for afgifter. Intet er sket.

Alt for miljøet - liiige indtil valget
Og under den seneste valgkamp tog blandt andre Radikale Venstre miljøhatten på i valgkampen, lånte en Toyota Prius Hybrid Plug-in - prototypen af den bil, som vi kører i tv-indslaget - og lod Margrethe Vestager køre rundt i den for at promovere sig på grønne tanker.

- Vi har talt med alle partier - både ordførere, embedsfolk, ministre og fremlagt og fortalt om den udfordring det er at sælge miljøforbedrende teknologi med vores afgiftsystem. Men selvom alle har udvist stor forståelse, er intet hændt, fortæller pressechef Anders Tystrup fra Toyota Danmark.

Konsekvenserne af de høje afgifter betyder at en Prius Hybrid Plug-in som vi tester i TV-indslaget, der udleder blot 49 gram CO2 pr. km, er totalt usælgelig med en anslået pris på 570.000 kr. (se beregningerne til højre). Til samme pris kan du f.eks. købe en BMW 328 med 245 hk eller en topudstyret VW Passat Variant med en 170 hestes dieselmotor. Derfor giver det fin mening, at Toyota har opgivet at importere bilen.

En sølle bil
Det samme gælder Opel Ampera, som pga. et større batteri er endnu dyrere og derfor kun er solgt i ét sølle eksemplar til en velhaver på Fyn (plus nogle få på gule plader).

Både hos Toyota Danmark og Opel Danmark glæder man sig til at der kommer handling bag ordene.

Afgiften på en helt almindelig Toyota Avensis 1,8 benzin, som udleder 155 gram CO2 pr. km er 166.000 kr. Den tilsvarende afgift på Toyota Prius Plug-in er 346.000 kr. Og bilen udleder ifølge sit normforbrug blot 49 gram CO2 pr. km.

Det betaler man i afgift

Toyota Avensis 1,8 benzin


Forbrug: 14,9 km/l

CO2-udledning: 155 gram/km

Pris: 305.000 kr.

Heraf afgifter 166.000

Toyota Prius Plug-in Hybrid

Forbrug: 47,7 km/l

CO2-udledning: 49 gram/km

Pris: 569.000 kr.

Heraf afgifter 346.000

Opel Ampera

Forbrug: 85 km/l

CO2-udledning: 27 gram/km

Pris: 588.000 kr.

Heraf afgifter 343.000


Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Nyhedsredaktør lige nu: Kim Vangkilde Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik